مرحله استانی مسابقات «قرآن، عترت و نماز» دانش‌آموزی استان مازندران از صبح امروز ۲۹ فروردین ماه با حضور ۳۵۰ دانش‌آموزان دختر از سراسر استان در ساری برگزار شد.
کد خبر: ۷۳۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵ 18 April 2019

به گزارش ایکنا از مازندران مرحله استانی مسابقات «قرآن، عترت و نماز» دانش‌آموزی استان مازندران از صبح امروز ۲۹ فروردین ماه با حضور دانش‌آموزانی از سراسر استان، عسکری نیکزاد مدیرکل و معاونان آموزش و پرورش استان و مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران آغاز شد.
در این دوره از مسابقات که بیش از ۴ هزار دانش‌آموز از مدارس مختلف استان در دو مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم شرکت کردند آثار شرکت‌کنندگان در برخی رشته‌ها به‌صورت غیرحضوری داوری شد اما ۷۰۰ دانش‌آموز برای اجرای آموخته‌های قرآنی خود در برابر داوران به مرکز مازندران آمدند تا در باشگاه فرهنگیان و مدرسه شاهد دختران رقابت مرحله استانی این دوره از مسابقات را به نظاره بنشینیم.
اعزام ۱۰۰ منتخب قرآنی استان به مرحله کشوری
محمود تنها رئیس اداره امور قرآنی، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش و دبیر اجرایی مسابقات، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران اظهار کرد: حدود ۱۰۰ نفر از برگزیدگان نهایی برای شرکت در مرحله کشوری این سری از مسابقات انتخاب خواهند شد.
وی افزود: امروز پنجشنبه رقابت به دانش‌آموزان دختر اختصاص دارد و فردا جمعه رقابت بین منتخبین دانش‌آموزان پسر در مراحل آموزشگاهی و شهرستانی است.
رسالت اصلیِ آموزش و پرورش، تربیت قرآنی است
در ادامه عسکری نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران طی گفت‌وگو با ایکنا از مازندران اظهار کرد: با توجه به اینکه رسالت اصلی ما در آموزش و پرورش، تربیت قرآنی دانش‌آموزان است، مسابقات «قرآن، عترت و نماز» یکی از برنامه‌های محوری آموزش و پرورش استان در حوزه پرورشی محسوب می‌شود.

وی در ادامه به مشارکت بیش از ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در مرحله آموزشگاهیِ این رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: افرادی که به مرحله استانی راه یافتند امروز پنجشنبه و فردا جمعه ۲۹ و ۳۰ فروردین‌ماه، به ترتیب برای دختران و پسران، در رشته‌های متعدد رقابت می‌کنند و در نهایت برندگان به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هدف از برگزاری این مسابقات را تقویت و تحکیم تربیت دینی و قرآنی بچه‌ها عنوان کرد و افزود: تلاش داریم فرزندانمان را با فرهنگ قرآنی و ریشه‌های دینی و ایمانی هرچه بیشتر آشنا کنیم و روابط‌شان را با این سرمایه غنی معنوی، مستحکم سازیم تا جایی‌که این آشنایی، در زندگی روزمره آنان نیز تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم هرکدام از این فرزندان که با قرآن، عترت و نماز مأنوس شدند، بتوانند در محیط پیرامونی خود از خانواده تا جمع دوستان نیز اثر تربیتی بر جای بگذارند، افزود: شرکت حدود نیمی از دانش‌آموزان در مرحله آموزشگاهی این رقابت‌ها، نشانه خوبی از حضور موثر قرآن در زندگی آنان است چون قطعاً این شرکت‌کنندگان، از قبل با قرآن و سیره ائمه معصوم (ع)، مأنوس شده بودند و مراحلی از انس با قرآن را در زندگی خود طی کردند و این موضوع مایه خرسندی ماست.

نیکزاد در پایان ضمن قدردانی از تلاش همکاران حوزه معاونت فرهنگی و تربیتی و خانواده‌های آنان، بیان کرد: آموزش و پرورش استان مازندران در مقایسه با سایر استان‌ها، در بسیاری از شاخص‌ها در این حوزه، صاحب رتبه است و ما نیز تلاش خواهیم کرد این شاخص‌ها را ارتقا دهیم.
محمد شعبانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش مازندران نیز در حاشیه این مسابقات با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت در میان دانش‌آموزان گفت: مسابقات «قرآن، عترت و نماز» در سه بخش کاملاً مجزا و در رشته‌های ۹گانه دختران و یازده‌گانه پسران ظرف امروز و فردا در مرکز استان در حال برگزاری است.

وی با اشاره به استقبال بالای دانش‌آموزان از این مسابقات در مرحله آموزشگاهی گفت: تلاش کردیم این فرایند به‌گونه‌ای مدیریت شود که بتوانیم دانش‌آموزان شاخص خود را برای برنامه کشوری آماده کنیم.
معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش مازندران در ادامه افزود: حدود ۴ هزار نفر به مرحله استانی راه یافتند اما در مرحله اول و برای برخی رشته‌ها، داوری غیرحضوری انجام شد به‌عنوان مثال مسابقات احکام و برخی رشته‌های کتبی را به‌صورت مجازی و از طریق سامانه برگزار کردیم اما در بخش حضوری حدود ۷۰۰ نفر شامل ۳۵۰ دختر که امروز در رقابت‌ها شرکت کردند و ۳۵۰ پسر که فردا جمعه به رقابت می‌پردازند، به مرحله استانی راه یافتند.
رویکرد آموزش و پرورش مازندران «قهرمان‌پروری» نیست
وی با تأکید بر این موضوع که رویکرد آموزش و پرورش مازندران به این رقابت‌ها «قهرمان‌پروری» نیست افزود: هدف توانمندسازی دانش‌آموزان است و تلاش کردیم مسابقه از حالت فردی خارج شود تا به دانش‌آموز فشار روانی وارد نشود ضمن اینکه تأکید و تمرکز ما بر این بود که دانش‌آموزان به سطحی از تربیت قرآنی برسند که بر سایر همسالان و هم‌کلاسی‌های خود تأثیر مطلوب داشته باشند.

شعبانی درباره انتخاب داوران این رقابت‌ها گفت: مقرر شد داوران بومی باشند و باور داریم که مازندران، قطب قرآنی کشور است و با تعاملی که در شناسایی و تربیت داوران بومی با اداره کل اوقاف داشتیم دوره آموزش تخصصی داوری را نیز در استان برگزار کردیم به این شکل که مدرسّان برتر کشوری را که برخی از نیروهای آموزش و پرورش بودند و برخی از سایر دستگاه‌ها، به اردوگاه بادله آوردیم و با همکاری برخی دستگاه‌های متولی به آنان، آموزش حرفه‌ای دادیم.

معاون اداره‌کل آموزش و پرورش به وضعیت مطلوب مازندران در مقایسه با سایر استان‌ها اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه رویکرد قهرمان‌پروری نداشتیم اما در سال گذشته دانش‌آموزان ما رتبه‌های یک و دو کشوری را در رشته‌های مختلف کسب کردند.

وی افزود: استان مازندران مورد اعتماد مدیران کشوری است به‌عنوان مثال دو سال پیش، میزبان کارشناسان قرآن سراسر کشور در رامسر بودیم ضمن اینکه تصمیم گرفته شد در تابستان ۹۸ برای بار دوم میزبانی این برنامه را به مازندران بدهند.

محمد شعبانی درباره غیبت دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مرحله استانیِ این رقابت‌ها گفت: دانش‌آموزان ابتدایی استان در سال گذشته در رشته حفظ و قرائت به مرحله استانی راه یافتند و اتفاقاً اجرای بسیار دلنشینی هم داشتند اما امسال به دلیل مقررات اردویی که دانش‌آموزان ابتدایی را از حضور در اردوهای بیشتر از ۲۰ کیلومتر خارج از شهرستان منع کرد، نتوانستیم این عزیزان را در جمع خود داشته باشیم و در واقع امسال دانش‌آموزان ابتدایی، تنها در مرحله آموزشگاهی و شهرستانی شرکت داشتند اما در سال آینده اگر مقررات اردویی وزارت‌خانه اجازه دهد، آنان را نیز در کنار خود خواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار