در نشست شورای شهر مطرح شد:
بوشهر: تقاطع غیرهمسطح میدان شهید مطهری بوشهر که براساس وعده مسئولان قرار بود قبل از پایان سال گذشته استارت بخورد، در واپسین روزهای سال 97 به مرحله تعیین پیمانکار رسید، اما به دلیل شائبه هایی که در روز بازگشایی پاکت های مناقصه رخ داد، باطل شد.
کد خبر: ۷۳۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴ 16 April 2019

بوشهر: تقاطع غیرهمسطح میدان شهید مطهری بوشهر که براساس وعده مسئولان قرار بود قبل از پایان سال گذشته استارت بخورد، در واپسین روزهای سال 97 به مرحله تعیین پیمانکار رسید، اما به دلیل شائبه هایی که در روز بازگشایی پاکت های مناقصه رخ داد، باطل شد.

تصویری که شهردار از طرح تقاطع میدان مطهری در اینستاگرامش منتشر کرد

به گزارش «تابناک بوشهر»؛ البته اسناد مناقصه جدید برای انتخاب پیمانکار پروژه طی هفته گذشته منتشر شد و انتظار می رود تا قبل از فروردین در این خصوص تعیین تکلیف شود؛ اما روایت دو عضو شورای شهر از حواشی این پروژه که هنوز شروع نشده، نشان می دهد ضرورت نظارت دقیق تر شهردار بر این پروژه درشت با مبلغ کلان بسیار جدیست تا تجربیات تلخ تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی تکرار نشود، پروژه ای که با گذشت یکسال از بهره برداری هنوز برخی نواقص و ایردات فنی اش مرتفع نشده و ابهاماتی درباره برخی هزینه های صورت گرفته در آن بی پاسخ مانده است.

در نشست علنی این هفته شورای شهر که شهردار و برخی معاونان وی نیز حضور داشتند، به حواشی این پروژه نیز اشاره شد.

دلیل کاهش هزینه مشاور تقاطع پس از اعتراض فرمانداری چه بود؟

ابتدا عبدالخالق برزگرزاده عضو شورا در نطق خود گفت: بهمن ماه سال گذشته لایحه شهرداری درخصوص انتخاب مشاوره تقاطع غیرهمسطح میدان مطهری با قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان در شورا مطرح و مصوب شد؛ هرچند بنده انتقاد داشتم که اگر واقعا قیمت فیکس و نهایی است، بجای روش تک گزینه ای برای انتخاب مشاور، باید از طریق استعلام یا اصلا فراخوان اقدام کرد تا شاید مشاوران قوی با قیمت کمتر پیدا شود.

وی ادامه داد: نهایتا این مصوبه در کمیته انطباق فرمانداری رد شد و به دنبال آن، شهرداری در اسفندماه به تغییر 400 میلیون تومانی قیمت اولیه مشاور اقدام کرد تا به 700 میلیون تومان برسد که سطح اختیارات مالی تفویض شده به شهردار می باشد. متعاقبا این کاهش قیمت نیز با مشاور قرارداد مجدد بسته شد.

برزگرزاده این پرسش را مطرح کرد که اگر مبلغ اولیه زیاد بوده، چگونه بعد از اعتراض فرمانداری قیمت آن به نحوی کم شد که دقیقا در محدوده اختیار مالی شهردار باشد و به عبارتی نیازی به مصوبه شورا هم نداشته باشد؟ آیا مشاور تخفیف داده که غیر قانونی است، اگر هم قرار است مبلغ قرارداد خرد شود تا نهایتا همان قیمت اولیه پرداخت گردد، شائبه برانگیز و دور زدن قانون است.

رییس مرکز پژوهش های شورای شهر بوشهر خطاب به شهردار بوشهر تصریح کرد: آقای امیری! ما به سلامت مالی شما ایمان داریم و شک نداریم اگر از تخلفی مطلع شوید، آن را به هم می زنید، بنابراین درخواست داریم مراقبت کافی وجود داشته باشد تا به اعتبار شما و شورا خدشه ای وارد نشود.

خدمات مشاور کاهش یافت تا به قیمت 700 میلیون تومان رسیدیم

در ادامه شهردار بوشهر با بیان اینکه نظارت خبرنگاران، فعالین اجتماعی، دستگاههای نظارتی و در راس آن شورای شهر قطعا به سلامت کار شهرداری کمک می کند و از این بابت متشکریم؛ اظهار داشت: با توجه به اینکه تعیین پیمانکار تقاطع غیرهمسطح شهید مطهری نیازمند این بود که از قبل مشاور آن هم مشخص می شد، ناگزیر به تغییراتی در خدمات وی برای سرعت بیشتر در انتخاب آن بودیم.

نورالدین امیری ادامه داد: پس از رد شدن لایحه شهرداری در فرمانداری، برخی از خدمات نظارت تقاطع مطهری که امکان سپردن آن به نیروهای شهرداری بود را از خدمات مشاور کم کردیم تا قیمت آن کاهش یابد، مثل نظارت بر عملیات آسفالت، علایم راهداری و روشنایی، با این حال نظارت عالی و کارگاهی مشاور بر طرح و پیمانکار وجود دارد.

وی افزود: قیمت اولیه یک میلیارد و 200 میلیون تومانی براساس بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره حق الزحمه خدمات مشاوره بوده، نرخ دوم که 700 میلیون تومان شد نیز با کاهش شرح خدمات مشاوره به دست آمد و مقطوع است،؛ یعنی مشمول افزایش و پرداخت دیگری نخواهد شد.

گافی که مناقصه تقاطع غیرهمسطح را باطل کرد

در ادامه جلسه، کیوان هاشم زاده دیگر عضو شورا نیز اتفاقاتی که منجر به ابطال مناقصه 27 اسفند سال گذشته برای تعیین پیمانکار تقاطع غیرهمسطح مطهری شد را تشریح کرد و گفت: شیوه شائبه برانگیز انتخاب پیمانکار، محصول همین مشاوره پروژه است که پیشنهاد می کنم درخصوص آن تجدیدنظر شود.

وی با بیان اینکه در روز مناقصه تقاطع غیرهمسطح مطهری اتفاقاتی رخ داد که کاش شاهد آن نمی بودیم، توضیح داد: برای این مناقصه 9 پیمانکار شرکت کرده و درحالی که قیمت پایه 18 میلیاردتومان مشخص شده بود، پیمانکار نهایی 36 میلیاردتومان پیشنهاد داده بود که 110 درصد افزایش نشان می داد و این فاصله شائبه برانگیز بود، اما خوشبختانه با گافی که داده بود و در برگه شخصی و نه فرم مخصوص این قیمت را نوشته بود، مشخص شد در این خصوص زد و بند بوده و با دستور شهردار، مناقصه باطل شد.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر بوشهر ادامه داد: در روز مناقصه، در مرحله ارزیابی همه شرکت های بومی حذف شدند و مابقی همگی شرکت هایی از شمال کشور بودند که عجیب به نظر می رسید. به عبارتی، طی بررسی پاکت ضمانت نامه ها، 3 پیمانکار رد شدند که یک مورد مشکوک بود، چون دارای بالاترین رتبه بود و یک خط خوردگی را بهانه کردند.

وی افزود: در ادامه ارزیابی شرکت کنندگان، برای نیروی انسانی پیمانکار برنده پیشنهاد بالایی داده شده بود که ظاهرا قرار بوده پیمانکار آزادراه تهران-شمال انتخاب شود نه تقاطع غیرهمسطح بوشهر. طوری که شرکت هایی با 15 تا 20 نیروی انسانی را رد کردند. سپس یک شرکت از شمال هم بابت لیست ناقص بیمه رد شد تا پله پله به شرکت نهایی رسیدیم که طبق عرف، وقتی یک متقاضی می ماند، مناقصه را تجدید می کنند.

وی با بیان اینکه در اینجا قرار بود همان یک شرکت باقی مانده برنده اعلام شود، ادامه داد: ولی وقتی پاکت وی باز شد و 110 درصد بالاتر از قیمت پایه (18 میلیاردتومان) برای اجرای تقاطع مطهری پیشنهاد کرده بود، گافی داده و قیمت خود (38 میلیاردتومان) را در برگه ای خام و نه فرم مخصوص نوشته بود و باعث ابطال مناقصه شد.

هاشم زاده با بیان اینکه شیوه این مناقصه به پیشنهاد همین مشاور این پروژه بوده، از شهردار خواست در خصوص آن تجدیدنظر کند تا در فرآیند شفافی، مشاور جدید تقاطع انتخاب شود.

مشاور تقاطع مطهری قوی است و در پروژه شهر شیراز سابقه داشته

شهردار بوشهر نیز که در این جلسه بود، درخصوص حواشی پیش آمده که منجر به ابطال مناقصه تقاطع مطهری در مرحله نخست شد خطاب به هاشم زاده گفت: وقتی شاهد کنار رفتن شرکت های بومی با شرایط مشکوک و خارج عرف بودم که بعضا دارای شایستگی فنی خوبی بودند، همان جا کنار شما و ذیحساب استان که مسئول برگزاری مناقصه بود گفتم که از طریق دستگاههای نظارتی آن را باطل خواهم کرد و اگر نشد، خودم در این زمینه ورود می کنم. این عضو شورا نیز اظهارات شهردار را تایید کرد.

امیری سپس با بیان اینکه مشاور ما، مشاور تقاطع غیرهمسطح مطهری امیرکبیر شیراز است که بارها اجرای آن را تحسین کرده ایم، ادامه داد: به دلیل ترسی که از اتفاقات تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی گریبان گیر شهرداری شد و تاکیدی که در خصوص شرایط پیمانکار تقاطع مطهری داشتیم، باعث شد مشاور طرح شرایط دشوارتری را برای انتخاب پیمانکار تعیین نماید، ولی به نوعی از آن طرف بام افتادیم و منجر به تجدید مناقصه شد.

شهردار بوشهر با بیان اینکه تقاطع غیرهمسطح میدان مطهری بزرگترین پروژه عمر شهرداری مرکز استان است، خاطرنشان کرد: 20 میلیاردتومان از هزینه پروژه توسط استاندار از اعتبارات استانی تامین شد و تنها 5 میلیاردتومان برعهده شهرداری گذاشته شده، از این رو تاخیر در تعیین پیمانکار و مشاور طرح، به دلیل نزدیک شدن به پایان سال مالی، ما را از جذب اعتبارات محروم می کرد. قطعا در این زمینه نظارت خواهیم کرد تا از آبروی فنی و شخصی خود حفاظت کنیم.

به گفته وی، انتظار می رود تا نیمه اول اردیبهشتت پیمانکار مناقصه تقاطع مطهری بوشهر مشخص و زمینه شروع سریع تر پروژه فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار