کد خبر: ۷۳۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ 31 March 2019
موج بارش‌هایی که از روز گذشته از غرب کشورمان وارد شده و پیش از ورود بارندگی‌های فراوانی را در عراق موجب شده، ۶ استان کشورمان وارد شرایط اضطراری شدند.

به گزارش «تابناک»، آن گونه که گزارش‌های هواشناسی پیش بینی کرده اند، این موج ابتدا ۶ استان غربی و جنوب غربی کشورمان یعنی آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در روز‌های پیش رو، بارندگی‌های شدید در دیگر استان‌های کشورمان را موجب می‌شود.

وضعیتی که موجب شد استاندار خوزستان از وزیر کشور بخواهد برای آمادگی کامل برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی در این استان ها، اعلام وضعیت اضطراری نماید و  با موافقت رحمانی فضلی، وضعیت فوق العاده در این استان‌ها حاکم شود؛ مقدمه‌ای برای شروع بحرانی که امیدواریم در سایه تدبیر مسئولان و همراهی مردم، مهار شود.

این خبر تکمیل می‌شود...
 
تشکیل ۷ گروه ارزیابی خسارات سیل در چهارمحال و بختیاری
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۱۱:۴۱
 

سهراب رئیسی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای رسیدگی و برآورد خسارت اولیه سیل در برخی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری هفت گروه ارزیابی خسارت تشکیل شده است‌.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به میران برآورد خسارت اولیه سیل در استان، افزود: تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده در شهرها ۲۳۰ واحد و در روستاها ۴۰۰ واحد بوده است‌ که این واحدها بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده‌اند. همچنین ۳۸۰ هزار مترمربع معابر روستایی تخریب شده که ۱۲ هزار متر مربع مربوط به زیرسازی و آسفالت بود است.

وی اضافه کرد: سقف تسهیلات فردی برای جبران خسارت سیل به منازل روستایی و شهری در شهرها ۴۰۰ میلیون ریال و در روستاها ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین تسهیلات تعمیراتی نیز ۱۲۰ میلیون ریال‌ است. تأمین اعتبار برای آماده‌سازی سایت جدید اسکان واحدهای در معرض خطر و تامین مصالح خسارت دیدگان ۲۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است‌.

تخریب بخش عمده‌ای از پل‌های ارتباطی در پل‌دختر و بخش معمولان
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۱۱:۲۹
 

محمودرضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور در بازدید از مناطق سیل‌زده معمولان، گفت: با وجود این‌که بخش عمده‌ای از پل‌های ارتباطی در شهرستان پل‌دختر و بخش معمولان تخریب شده اما با کمک بالگرد جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی در حال انجام است.

وی افزود: از نظر تامین تجهیزات و کمک‌های غذایی مشکلی وجود ندارد و اگر در بخش نیروی امدادی کمبود وجود داشته باشد امکان انتقال نیروهای کمکی به لرستان وجود دارد.

گفتنی است وضعیت شهرستان دورود به‌عنوان بحرانی‌ترین شهرستان لرستان در سیل پیش‌رو به نظر می رسد.

شایعه سازی کمبود ارزاق عمومی در کرمانشاه
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۱۱:۱۵
 

رضا حق نظری، دادیار ویژه دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با اشاره به ورود سامانه جدید بارشی به جو استان از فردا(یکشنبه) و پیش بینی وقوع سیل در بخش هایی از شهر کرمانشاه، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو از هم اکنون در فضای مجازی اقدام به انتشار شایعاتی مبنی بر کمبود ارزاق عمومی در سطح شهر می کنند که به هیچ عنوان صحت ندارد. قطعا با چنین افراد شایعه سازی که باعث نگرانی مردم می شوند، قاطعانه و به شدت برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: در نظارت ها و بازدیدهایی که طی 24 ساعت گذشته از مراکز عرضه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی مردم داشتیم، خوشبختانه هیچگونه کمبودی مشاهده نشد. 150 نانوایی در سطح شهر کرمانشاه تا ساعات پایانی امشب فعال خواهند بود تا مردم نان ذخیره خریداری کنند و درصورتی که وقوع سیل داشته باشیم نیز تدابیری اندیشیده شده تا اکثر نانوایی هایی کرمانشاه فعالیت داشته باشند. به اداره غله استان اعلام کردیم تا آرد مورد نیاز را در اختیار نانوایی‌ها قرار دهد و به نانوایی ها هم تاکید داشته‌ایم که به اندازه کافی آب ذخیره کنند، اگر هم قطعی برق داشته باشیم پیش بینی شده تا موتور برق در اختیار نانوایی ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه با تلاش مسئولین استانی تدابیر لازم برای مقابله با سیل در استان اندیشیده شده، گفت: مردم نیز درکنار رعایت نکات ایمنی، بابت تامین ارزاق خود نگرانی نداشته باشند.

ممنوعیت تردد در محور پل‌دختر - خرم‌آباد و بالعکس
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۱۱:۰۳
 

روح‌الله شریف‌زاده مدیر راهداری پل‌دختر گفت: به دلیل طغیان رودخانه کشکان و وارد آمدن خسارت به پل‌ها و جاده‌های این شهرستان تا اطلاع ثانوی تردد در محور پل‌دختر - خرم‌آباد و بالعکس ممنوع است.

وی با بیان اینکه تنها دسترسی خودروهای امدادی و محلی در این مسیر مقدور است، افزود: راه جایگزین محور پل‌دختر - خرم‌آباد، فقط محور پل‌دختر - کوهدشت - خرم‌آباد است.

تخلیه ۷ روستای پایین‌دست سد مروک در دورود
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۱۰:۳۹
 

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دورود گفت: ۷ روستای پایین‌دست سد مروک شهرستان دورود از سکنه خالی شدند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صفی‌خانی اظهار کرد: ۱۰ هزار نفر ساکن روستاهای پایین‌دست سد مروک به مناطق امن منتقل شدند.

نماینده ویژه استاندار در مدیریت بحران شهرستان دورود ادامه داد: امکان اسکان ۱۲ هزار نفر در این شهرستان فراهم شده و ساکنان روستاهای سنگر، قلعه کارضا، یوسف‌آباد، امیرآباد، فرمان‌آباد، خسروآباد، گوشه پل و شکرآباد منازل خود را تخلیه و در مناطق امن اسکان داده شدند.

بازدید استاندار ایلام از سه نقطه بحران زای شهر
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۱۰:۰۱
 

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام از سه نقطه دره "ارغوان"، منطقه بالادست "چالیمار" و "بان برز" بازدید کرد و گفت: شهردار ایلام و شورای شهر فعال شدند و نواقص در حال برطرف شدن است. ورودی و خروجی سد دویرج تنظیم شده تا سیلاب وارد شهر نشود.

وی افزود: جلسه مفصلی در خصوص سید سیمره برگزار شد؛ ارتفاع سد الان زیر 700 متر است که قطعا به بالای 700 متر در این بارندگی ها می رسد. در ماژین مشکلاتی وجود دارد و در حال رفع مشکلات هستیم.

سلیمانی در ادامه بر لغو مرخصی مسئولان و همه کارکنان خدمات رسان در استان اشاره کرد و گفت: مشکل عمده ما گردش مردم در طبیعت است؛ باید در نقاطی که اعلام کردیم جابجایی صورت بگیرد و علت این همه دغدغه و اصرار و تلاش ما در این شرایط، تامین سلامت مردم است که باید همه همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه خسارت های وارده به زیرساخت های استان در چند روز گذشته به مرکز اعلام شده، تصریح کرد: احتمالا یکی از مسئولان کشوری در آینده نزدیک برای بررسی موضوع به استان سفر کند.

خطر در محدوده حوضه آبریز کرخه و دز
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۰۹:۲۵
 

مرتضی ضرابی، کارشناس سازمان هواشناسی گفت: اوج سیلاب‌ها در غرب و جنوب غرب از فردا شب خواهد بود، اما در حوضه آبریز کرخه و دز، امروز و فرداست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مرتضی ضرابی گفت: با ورود سامانه بارشی، از شمال غرب تا جنوب غرب بارش‌ها آغاز شده است. بارش‌ها در شمال کشور برای امروز خفیف خواهد بود.

تخلیه ۱۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه از سد دز برای پذیرش سیلاب‌های جدید
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۰۸:۰۵
 

ساعاتی پیش رضا اردکانیان در حاشیه بازدید از سدهای استان خوزستان در سد دز در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود 2.5 میلیارد متر مکعب آب شیرین پشت سازه تنومند سد دز نگهداری شده است. در هر ثانیه ۱۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه به حجم مخزن افزوده می‌شود و البته همکاران ما با دقت لازم و هماهنگ با مرکز دیسپاچینگ در اهواز، هر ثانیه ۱۸۰۰ متر مکعب آب تخلیه می‌کنند تا بتوانیم آماده پذیرش سیلاب‌های جدیدی باشیم که ظرف ۵ روز آینده به مخازن سدهای خوزستان سرازیر می‌شود.

وی ادامه داد: برآوردها این است که حدود ۳ میلیارد متر مکعب ورودی جدید به مجموعه سدهای استان خواهیم داشت که برای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آن امکان نگهداشت در مخازن در حال فراهم شدن است و طبیعتاً یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب هم رهاسازی خواهد شد.

اردکانیان اظهار کرد: بخشی از آب رهاشده سدها سهم تالاب‌ها که این روزها اوقات خوب و خوشی را تجربه می‌کنند، خواهد شد و البته با همکاری مردم عزیز و مراقبتی که خواهند کرد، با پشتیبانی کشاورزان عزیز و اجازه‌ای که برای عبور بخشی از این سیلاب از کانال‌های اراضی کشاورزی‌شان خواهند داد، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که این نعمت بزرگ الهی حداقل خسارت را به‌دنبال خواهد داشت.

اسکان اضطراری بیش از ۵ هزار نفر در خوزستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۰۸:۰۴
 

علی خدادادی، مدیر جمعیت هلال احمر استان خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به امدادرسانی این جمعیت در مناطق سیلابی اظهار کرد: از چهارم فروردین‌ماه تاکنون به 15 هزار و 841 نفر آسیب‌دیده در روستاها یا برخی مناطق شهرستان‌های بهبهان، لالی، گتوند، ایذه، شوشتر، باغملک، هفتکل، آبادان، رامهرمز، اندیمشک، اندیکا، باوی، مسجدسلیمان، دزفول، شوش و اهواز امدادرسانی شده است.

وی افزود: در این مدت روستای چهل کنار و روستای دره نی در بهبهان، روستای علی آباد، روستای پاپی آباد و روستای دوبندار در اندیمشک، روستای بیت غالب، کاظم حیدر، خلف حیدر، یباره، بیت محارب، بیت یدی و زبید دبات در شوش و روستای عیله و دهول در شوشتر تخلیه شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: همچنین تاکنون 5 هزار و 285 نفر از مردم شوشتر، باوی، اهواز، دزفول و شوش در اردوگاه‌هایی که جهت اسکان اضطراری برپا شده‌اند، اسکان یافته‌اند.

تخلیه ۴ روستای حاشیه دز در اهواز
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۰۸:۰۲
 

جمال عالمی، فرماندار اهواز شنبه شب در خصوص وضعیت روستاهای در معرض سیلاب بخش مرکزی این شهرستان اظهار کرد: آب رودخانه به برخی از منازل چهار روستای بیت سید یدیم، سید هاشم، سید ظاهر و سید معن در این بخش نفوذ کرده و عملیات امدادرسانی به روستاییان با سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم برای تخلیه این روستاها قبل از سیلاب داده شده بود، به ایسنا گفت: مردم و وسایل و احشام روستاها به کمک دستگاه‌ها و اهالی با قطار، کامیون و وانت‌بارها در حال تخلیه هستند. دستگاه‌ها همچنان در حال ترمیم و استحکام‌سازی سیل‌بندها هستند تا از ورود آب جلوگیری شود.

ورود ارتش به «بحران خوزستان»
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۰۷:۴۹
 

ساعاتی پیش امیر سرتیپ شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش در گفت و گو با میزان گفت: دقایقی پیش با هدف بکارگیری تمامی ظرفیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم عزیزمان٬ با حکم امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش٬ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده این نیرو به عنوان «فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان» منصوب شد.

وی افزود: همچنین امیر سرتیپ دوم بیدادی فرمانده قرارگاه عملیاتی جنوب ارتش نیز با حکم امیر سرلشکر موسوی بعنوان جانشین امیر سیاری منصوب شد. برابر دستور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران٬ کلیه یگان‌های ارتش مستقر در منطقه٬ اعم از نیر‌وهای زمینی٬ هوایی٬ دریایی و قرارگاه پدافند هوایی در کنترل عملیاتی ایشان قرار خواهند داشت.

امیر سرتیپ تقی‌خانی خاطرنشان کرد: امیردریادار سیاری در حال حاضر در منطقه جنوب مستقر و آمادگی یگان‌های مستقر در منطقه را مورد بازدید قرار داده و دستورات لازم را برای عملیات سریع مردم‌یاری و استفاده از ظرفیت‌های انسانی٬ تجهیزاتی٬ پروازی و پزشکی صادر کرد.

ستاد مدیریت بحران ۲۴ ساعته شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۰۷:۰۱
 

«با دستور وزیر کشور در شورای عالی مدیریت بحران، تعطیلات تمامی پرسنل و کارکنان عملیاتی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط تا پایان موج جدید بارندگی‌ها و مدیریت سیلاب‌ها لغو شده و همگی باید سر کار حاضر باشند.»؛ این خبری است که روز گذشته مخابره شد و به یکی از مصوبات جلسه فوق‌العاده شورای عالی مدیریت بحران اشاره داشت.

در این جلسه، دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان هواشناسی و وزارتخانه‌های نیرو و راه و شهرسازی گزارش‌هایی ارائه کردند و اعضای شورا بر لزوم توجه به تجربه روزهای اخیر در رابطه با تشدید بارش‌ها و وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها و همچنین آمادگی برای روزهای آتی تأکید کردند.

وزیر کشور با هشدار به ساکنان مناطقی که در معرض سیل قرار دارند، اظهار کرد: تقاضای ما این است که مردم به دستورالعمل‌ها و توصیه‌های دستگاه‌های مربوطه حتماً توجه کنند، اگر منطقه‌ای باید تخلیه شود، در برابر این مسأله مقاومت نکنند، در جاده‌ها و محل‌هایی که اعلام می‌شود خطرآفرین است تردد و توقف نکنند.

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه فوق‌العاده، ۲۴ ساعته شدن ستاد مدیریت بحران کشور بود که به تصویب رسید و اسماعیل نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در تشریح آن گفت: قرار شده دستگاه‌های اجرایی کشور که در روزهای اخیر هرکدام در بخش‌های مربوط به خود فعالیت می‌کردند، از این به بعد به صورت متمرکز در ستاد مدیریت بحران کار کنند و گزارش‌ها را به طور مرتب رصد کنیم تا بتوانیم به‌موقع تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

پیش بینی هواشناسی برای امروز
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۰۷:۰۰
 

روز گذشته احمد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، درباره وضعیت آب و هوایی امروز گفت: ابر‌های باران زا در حال ورود به کشور هستند و سامانه امشب (شنبه شب) از نوار غربی وارد کشور می‌شود، این سامانه در روز یکشنبه تقویت می‌شود و تا سه شنبه به طور کلی نیمه غربی کشور را فرامی گیرد که بارش‌ها به صورت باران و در ارتفاعات به صورت برف خواهد بود.

او افزود: غرب کشور، کردستان فردا بعدازظهر بیشترین باران‌ها را شاهد خواهد بود و به تدریج آذربایجان غربی و شرقی درگیر بارش‌ها خواهند شد. نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌ها در روز یکشنبه و دوشنبه شدت بیشتری دارد. همچنین بارش‌ها در یکشنبه و دوشنبه صبح محدوده وسیعی از جنوب کردستان شمال ایلام کرمانشاه و زنجان را در بر می‌گیرد و بیشترین بارش‌ها در خوزستان، جنوب کردستان و شمالی و مرکزی ایلام شاهد خواهیم بود.

وظیفه از احتمال سیل در خوزستان و برخی استان‌ها خبر داد و افزود این سامانه نیز می‌تواند سیل ناگهانی را نیز داشته باشد و طغیان رودخانه‌ها دور از انتظار نیست. در این سامانه بارش برف آنچنانی نداریم فقط بارش برف در ارتفاعات خواهد بود. این سامانه دوشنبه شب شرق گیلان، قزوین را فراخواهد گرفت و بارش‌ها بیشتر به صورت رگبار خواهد بود.

وی با تاکید بر این نکته که بارش‌های این سامانه در کارون و کهگیلویه و بویر احمد نسبت به سامانه قبلی ضعیف‌تر خواهد بود، گفت: این سامانه در نیمه شرقی ضعیف‌تر خواهد بود و وزش باد در این استان‌ها شدید‌تر خواهدبود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار