سیلابی که از روز چهارشنبه در استان گلستان آغاز شد،خسارت‌های بسیاری بر جای گذاشت.
کد خبر: ۷۲۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱ 25 March 2019

مردم استان گلستان بویژه در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق قلا و گُمیشان که از چند روز پیش با کم سابقه‌ترین بارش‌های رگباری و طغیان آب و جاری شدن سیلاب مواجه شده اند، همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بارش‌های رگباری و سر ریز شدن سد‌های گلستان، وشمگیر و بوستان و طغیان رودخانه‌های دائمی و فصلی سطح وسیعی از شرق تا غرب گلستان را در نوار شمالی استان فرا گرفته و گویی روان آب‌ها قصد ندارند به دریا برسند.

گستردگی آبگرفتگی و مشکلات ناشی از آن به حدی است که در چهارمین روز فروردین ۹۸ شماری از مقامات بلند پایه کشور نظیر رییس مجلس، معاون اول رییس جمهور، وزرای کشور، درمان، بهداشت، راه و شهرسازی، نیرو، جهاد و کشاورزی به گلستان آمده و به صورت میدانی وضعیت مناطق سیل زده را بررسی و از نزدیک با سیل زدگان گفتگو کردند.


 


هیچ مسئول استانی حق ندارد به‌بهانه همراهی مسئولان کشوری از مردم سیل‌زده غفلت کند

قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور ظهر امروز در بازدید از مناطق سیل‌زده آق‌قلا اظهارداشت: به مردم عزیزمان قول می‌دهیم که اگر قصور و تقصیری دراین رابطه وجود داشته باشد قطعاً رسیدگی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خانه‌ها در محاصره آب قرار گرفته و مردم نمی‌توانند از منازلشان خارج شوند، از نیرو‌های بسیج، سپاه، ارتش و ناجا قدردانی کرد و افزود: نیرو‌های مسلح امکانات خوبی را برای مردم فراهم کرده و کمک‌های اولیه در اختیار افراد سیل‌زده قرار گرفته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از اینکه مسئولان اجرایی مشغول جلسه هستند و حضور کمرنگی در صحنه دارند، اضافه کرد: استاندار استان نباید به هر دلیلی حتی اگر دلیل موجهی نیز داشت استان را ترک می‌کرد.

قاضی سراج همچنین گفت: از سال ۹۲، ۵ گزارش مستند به استاندار، فرماندار و مراجعی که باید اصلاح امور کنند ارائه کردیم، اما متأسفانه توجه لازم به گزارش سازمان بازرسی نداشتند، گزارش کامل و مستندی در این رابطه تهیه و به رئیس قوه قضاییه ارائه خواهیم کرد.


 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تشکر از حضور در صحنه نیرو‌های جهادی بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و تأکید بر ضرورت یک مدیریت واحد در بحران افزود: حضور ناهماهنگ و پی‌درپی مسئولان ملی نباید لحظه‌ای در خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده، وقفه ایجاد کند. اولویت اول رفع مشکلات اولیه مردم حادثه‌دیده است و هیچ مسئول استانی حق ندارد به‌بهانه همراهی مسئولان کشوری از رسیدگی فوری به نیاز‌های اولیه مردم سیل‌زده غفلت کند.

قاضی سراج گفت: به‌زودی گزارش دقیق و جامعی از حادثه اخیر و میزان قصور هر یک از دستگاه‌های مربوطه تقدیم حضرت آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه می‌شود.


 


 

آخرین جزییات از سیل در گلستان/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

همه نیرو‌ها باید بسیج شویم تا کار‌های اولیه و اورژانسی را انجام دهیم

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین ظهر امروز در بازدید از مناطق سیل‌زده این شهرستان اظهار داشت: همه نیرو‌ها باید بسیج شویم تا کار‌های اولیه و اورژانسی را انجام دهیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه‌های مختلفی در صحنه حضور دارند، گفت: مدیریت دقیقی در منطقه وجود ندارد و بیشتر در توزیع امکانات با مشکل مواجه هستیم. آلام مردم منطقه زیاد است، مردم توقع داشتند که یکسری اقدامات مانند تنظیم سد و لایروبی گرگانرود از قبل پیش‌بینی می‌شد. مردم بومی می‌گفتند که راه آهن خودش تبدیل به سدی شد که مردم انتظار داشتند این موانع برطرف می‎شد.

وی با اشاره به گستردگی حجم خسارت‌ها در مناطق سیل‌زده گفت: ما به عنوان سپاه و بسیج تصمیم گرفتیم ۷ استان را معین استان گلستان، ۵ استان را معین مازندران و ۳ استان را معین خوزستان قرار دهیم.


 


جلالی مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در خصوص آخرین وضعیت در شهرستان‌های سیل زده گفت: در شهرستان آق قلا شرایط ماند آبی سیل وجود دارد و از دیروز با تغییر وضعیت جوی رفته رفته رو به فروکشکردن و تخلیه است و سطح آب حدودا ۳۰ سانتی متر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد:در حدود ۱۲ روستا درگیر سیل و آبگرفتگی است و در شهرستان گمیشان و خود شهر گمیش تپه شهر هنوز درگیر سیل است.

همچنین چهار روستا در این شهرستان به طور مستقیم و ۱۴ روستا به طور غیر مستقیم متاثر از سیل است.

وزیر کشور: خطر طغیان رودخانه و سیل در گلستان از بین رفت

وزیر کشور گفت که وضعیت کلی مناطق سیل زده گلستان در شرایطی است که خطر و تهدید ناشی از طغیان رودخانه و سیل کاملا از بین رفته است، اما سطح آبگرفتگی‌ها به علت شیب زمین­ بسیار بالاست.

عبدالرضا رحمانی فضلی شنبه شب پس از نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران گلستان با حضور معاون اول رییس جمهور در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: همه تلاش ما در شرایط کنونی معطوف به تخلیه و هدایت روان آب‌ها از منطقه است.

وزیر کشور اضافه کرد: همه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند و امکانات لجستیکی و تجهیزات فراهم و در حال فعالیت است تا آب به طرف دریا (خزر) منتقل شود.

وی ادامه داد: در برخی جا‌ها به علت این که آب پشت جاده و راه‌ها جمع شده بود نظر مهندسان بر شکافتن جاده‌ها بود و در برخی اوقات خط آهن را در چند نقطه شکافتند تا آب عبور داده شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه کمک رسانی بوسیله بالگرد‌ها به موقع و سریع انجام می‌شود، افزود: در چند روز گذشته به علت شرایط اقلیمی (طوفان و بارندگی) خدمات رسانی کُند بود، اما اکنون سرعت گرفته است و نگرانی‌های مردم را بر حق است و ظرف ۱۰ روز آینده همه خسارت سیل به ساختمانها، اموال، کشاورزی، دامداری، صنعت و واحد‌های صنفی برآورد دقیق می‌شود تا در دولت مطرح شود و بتوانیم خسارت‌ها را جبران کنیم.

رحمانی فضلی گفت: مرحله اول کار که مقابله با سیلاب بود مدیریت شد، زیرا با حجم بیش از ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه آبی که جاری شده بود اگر وارد آق قلا یا گمیشان می‌شد قطعا سیل همه این مناطق را با خود می‌برد، اما با تدابیری آب در سطح جلگه و دشت پراکنده و از فشار آن کاسته شد.

وزیر کشور با بیان اینکه فقط دو مورد تلفات جانی کودکان در کلاله و مینودشت داشتیم، گفت: حفظ جان مردم و کاهش تلفات به علت همکاری خوب مردم با مسئولان اجرایی و مدیریت شرایط سخت بود.

آخرین جزییات از سیل در گلستان روز دوشنبه ۴ فروردین ماه/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

وی با تشکر از همه دستگاه‌های کمک کننده افزود: پیام مقام معظم رهبری و دستور ایشان سرعت کار را می‌تواند بسیار بالا ببرد و وعده داد ظرف ۱۰ روز نسبت به جبران خسارت سیل زدگان تصمیمات لازم اتخاذ شود.


 


وی با اشاره به قطع راه ارتباطی گرگان - آق قلا گفت: از روز یکشنبه (چهارم فروردین) ترمیم راه‌های ورودی آق قلا شروع خواهد شد و با حضور مداوم نیرو‌های نظامی و امدادی شرایط بهتری برای تسکین آلام مردم خواهیم داشت.

وی به تشکیل کمیته ویژه فنی تحقیق اشاره کرد و گفت: این کمیته باید ظرف ۲ هفته با تحقیق و بررسی دقیق، علت وقوع اصلی سیل در مناطق مسکونی و مشکلات مردم را گزارش کند، این کمیته کوتاهی‌های احتمالی در امدادرسانی را هم پیگیری و گزارش خواهد کرد.

وی به علت مسدود شدن مصب رودخانه‌های گلستان اشاره کرد و افزود: لایروبی نشدن به موقع یکی از علل هجوم سیل رودخانه گرگان رود به مناطق مسکونی است.

رحمانی فضلی عملکرد ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های اجرایی را در چند روز گذشته بویژه با توجه به امکانات استان گلستان در مجموع قابل قبول ارزیابی کرد.

برقرای امنیت در مناطق سیل زده/مردم نگران منازلشان نباشند

سردار سلیمانی جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: در اولین ساعات رخ دادن حادثه سیل نیروی انتظامی با تمامی نیرو‌های خود در کنار مردم بوده است.


 


خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی

حجتی، وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقتصاد استان گلستان عمدتاً از راه کشاورزی است و در این سیلاب خسارات سنگینی به کشاورزان وارد شد.

آخرین جزییات از سیل در گلستان/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

اجرای زهکشی خواسته‌ی دیرینه مردم استان است و در هر دو سفر رئیس جمهوری به این استان تعهد انجام زهکشی داده شد، ولی سرعت اجرای آن کم است.


 


دستور فرمانده سپاه به ۲ نیرو و ۳۱ سپاه استانی برای تسریع در امدادرسانی به سیل‌زدگان

سخنگوی سپاه از ابلاغ سرلشکر جعفری به نیرو‌های زمینی و هوافضا، ۳۱ سپاه استانی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) مبنی بر تسریع در امدادرسانی بیشتر و گسیل امکانات برای ترمیم زیرساخت‌ها و کمک به سیل زدگان استان‌های شمالی کشور تاکید کرد.

آخرین جزییات از سیل در گلستان/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

 

امید و نشاط به گلستان سیل زده بر می‌گردد

در چهارمین روز بهار که مردم گلستان درگیر سیل و دستگاه‌های امداد و نجات مشغول رسیدگی به اوضاع هستند؛گویی قرار است روز‌های آینده اهالی شهرستان‌های گنبد، آق قلا، گُمیشان و بندرترکمن با فراموشی مشکلات پیش آمده و اطمینان خاطر از رسیدگی به مسائل پیرامونی؛ عروسی‌های بیشتری را در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های این مناطق ترکمن نشین جشن بگیرند.

آخرین جزییات از سیل در گلستان روز دوشنبه ۴ فروردین ماه/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر


 


آخرین جزییات از سیل در گلستان/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

جمع آوری کمک‌های مردمی شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب برای ارسال به مناطق سیل زده شمال کشور

افزایش کمک های بلاعوض به سیل زدگان گلستان

جهانگیری معاون اول رییس جمهور گفت:در قانون آمده است که 5 در صد از بودجه سالانه باید صرف تامین خسارت و سوانح طبیعی شود.

آخرین جزییات از سیل در گلستان روز دوشنبه ۴ فروردین ماه/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر


 


مشکلات سیل‌زدگان با وام حل نمی‌شود

نماینده ولی فقیه در گلستان گفت: اینکه دولت بخواهد به مردم سیل‌زده وام دهد، تصور نمی‌کنم مشکلات آنان به‌راحتی حل شود.

آخرین جزییات از سیل در گلستان/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی گفت: سیلی که در بخش‌هایی از استان رخ داد، حادثه بزرگی بود؛ مسئولان در همه زمینه‌ها آنچه در توان داشتند به عرصه آوردند اما این امکانات به‌حدی نبود که بتواند حادثه را به یک نتیجه مطلوب برساند.


 


خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان با تمام توان انجام می‌شود

جانشین رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: خدمات‌رسانی به سیل زدگان استان گلستان با همه توان و امکانات انجام می‌شود.

آخرین جزییات از سیل در گلستان/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

 سرلشکر عطاالله صالحی صبح امروز در جمع فرماندهان نظامی و انتظامی اظهارداشت: همه ما به دستور مقام معظم رهبری در استان گلستان حاضر شدیم و هر امکاناتی که نیاز باشد را برای کمک به سیل‌زدگان تأمین می‌کنیم.


 


مسدود شدن محور گمیشان به آق قلا

کلاهگر روابط عمومی راهداری گلستان گفت:محور گمیشان به آق قلا به دلیل سیلاب تا اطلاع بعدی مسدود است.

آخرین جزییات از سیل در گلستان روز دوشنبه ۴ فروردین ماه/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر


 


آخرین جزییات از سیل در گلستان روز دوشنبه ۴ فروردین ماه/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

ابراز همدردی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با سیل زدگان استان های شمالی کشور

 

۱۵۰۰ نیروی جهادی در مناطق سیل‌زده حضور دارند

سردار حسین معروفی ظهر امروز در بازدید فرماندهان نظامی و انتظامی از مناطق سیل‌زده استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: از روز ۲۸ اسفند و همزمان با وقوع سیل سپاه نینوا نیز برای کمک‌رسانی به مردم وارد میدان شد. از همان ساعت‌های نخست نواحی مختلف سپاه، نیرو‌های مهندسی و رزمی، تیپ زرهی و ... امدادرسانی را آغاز کردند.

آخرین جزییات از سیل در گلستان روز یکشنبه ۴ فروردین ماه/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر


 


کمک نظام پرستاری میناب به سیل زدگان استان گلستان

کمک نظام پرستاری میناب به سیل زدگان استان گلستانمرتضی حکمتی رییس نظام پرستاری شهرستان میناب و توابع در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس، گفت: مبلغ ۵ میلیون ریال از درآمد اختصاصی این هیات مدیره برای کمک به هموطنان آسیب دیده در سیل اخیر استان گلستان اختصاص یافت.

آخرین جزییات از سیل در گلستان روز دوشنبه ۴ فروردین ماه/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر


 


فرودگاه گرگان بسیار شلوغ است/۲۴۰ سورتی پرواز در یک روز کاری فرودگاه گرگان برای سیل زدگان

مدیرکل فرودگاه‌های گلستان گفت که در سومین روز فروردین ۹۸ حدود ۲۴۰ سورتی پرواز هواپیما‌های مسافربری و بالگرد‌های امداد و نجات در فرودگاه بین المللی گرگان برای کمک به سیل زدگان ثبت شد که ۹۸ سورتی پروازی از مجموع این پرواز‌ها مربوط به هواپیما‌های مسافری و بعضا برای ورود و جابجایی مسوولان، امدادگران، کارشناسان و سایر مسافران بومی و ... بود.

آخرین جزییات از سیل در گلستان روز دوشنبه ۴ فروردین ماه/خسارت سنگین سیل به کشاورزان گلستانی+فیلم و تصاویر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار