مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: 70 درصد کودکان کار و خیابانی موجود در استان، اتباع بیگانه و 30 درصد آن‌ها ایرانی هستند.
کد خبر: ۷۲۶۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 17 March 2019

اسدالله حیدری در خصوص مسئله کودکان کار و خیابان، بدسرپرست و بی‌سرپرست، اظهار داشت: چهار مرکز دولتی و 21 مرکز غیردولتی در استان البرز وجود دارند که وظیفه آن‌ها، ساماندهی این کودکان است و در حال حاضر حدود 480 نفر که 70 درصد آن ها اتباع بیگانه و 30 درصد ایرانی هستند، از خدمات حمایتی اجتماعی، روانشناسی و مالی این مراکز بهره‌مند می شوند.

وی افزود: به دنبال تشکیل جلسه ای در وزارت کشور مبنی بر ساماندهی کودکان کار و خیابانی استان های البرز و تهران، مقرر شد دستگاه های مربوطه پروتکل کاملی را در این خصوص تنظیم کنند؛ اگرچه مدتی پیش دستورالعمل و آیین‌نامه ای تنظیم شده بود اما دارای نواقصی بود و برخی از دستگاه ها عملکرد خوبی نداشتند که در پروتکل جدید برای عملکرد هر یک از آن ها ضمانت اجرایی در نظر گرفته خواهد شد.

حیدری عنوان کرد: دستگاه های بسیاری از جمله دادگستری، نیروی انتظامی، شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد، اداره کار و سازمان فنی و حرفه ای در این امر دخیل هستند که انتظار می رود همکاری لازم را در این خصوص به عمل آورند.

وی با اشاره به عدم کمبود فضا و امکانات جهت ساماندهی کودکان کار و خیابانی مطرح کرد: این کودکان پس از جمع آوری ابتدا به مراکز غربالگری وابسته به دادگستری، شهرداری و نیروی انتظامی منتقل می شوند و سپس، آن دسته از کودکانی که واجد شرایط نگهداری در مراکز بهزیستی باشند با دستور قضایی به این اماکن ارجاع داده خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز بیان کرد: براساس دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی، امکان ساماندهی و ارائه خدمات به اتباع غیرقانونی و فاقد اسناد هویتی در مراکز شبانه‌روزی وجود ندارد؛ مگر در صورتی که دارای مجوز اقامت باشند اما در مراکز روزانه خدماتی که به جامعه هدف ایرانی ارائه می شود، به اتباع بیگانه نیز تعلق می‌گیرد.
حیدری با تاکید بر لزوم برخورد مناسب با کودکان کار اظهار داشت: با توجه به آسیب‌پذیر بودن کودکان، جمع‌آوری آن ها باید به گونه ای انجام شود که از وارد شدن هرگونه آسیب روحی، روانی و جسمی ایمن باشند.

وی با بیان اینکه جمع آوری و ساماندهی کودکان کار در تمام طول سال صورت می‌گیرد، عنوان کرد: با توجه به قرار داشتن در ایام پایانی سال و تاکید استاندار البرز بر این امر، مقرر شده جمع‌آوری کودکان کار و خیابان به صورت ضربتی انجام گیرد تا آسیبی به کودک وارد نشده و در عین حال، چهره شهر و معابر آن نیز از وجود آن ها پاکسازی شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود: این طرح به صورت همزمان در استان های البرز و تهران در حال اجرا است، زیرا زمان جمع آوری کودکان کار در استان البرز، آن ها به استان تهران و زمان جمع‌آوری در تهران به البرز کوچ می کردند.

حیدری با بیان اینکه براساس نیازها و اولویت ها، درصدد گسترش مراکز مربوطه هستیم، مطرح کرد: لازم است ساماندهی کودکان کار و خیابان به صورت علمی انجام شود تا مجددا روانه معابر و خیابان ها نشوند.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی علمی، اظهار داشت: با توجه به اینکه 90 درصد این عزیزان، کودکان کار هستند و به دلیل پایین بودن سطح اقتصادی خانواده به این کار روی می آورند، باید با شناسایی خانواده ها و علت فرستادن کودک به خیابان ها، اقدام به توانمندسازی خانواده ها کرده و با انجام فعالیت های فرهنگی و ارائه خدمات مناسب از جمله آموزش حرفه های مختلف و اعطای تسهیلات، آن ها را متقاعد کنیم تا فرزندان خود را برای کسب درآمد به سطح معابر نفرستند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به وجود امکانات ناکافی جهت توانمندسازی خانواده های مذکور، خاطرنشان کرد: در صورت انجام اقدامات اساسی و زیربنایی، نیازمند سرمایه گذاری مناسب هستیم که در سال آینده این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

به گفته حیدری، انجام اقدامات بیان شده، مستلزم همکاری مستمر برخی از ارگان ها و سازمان های مربوطه همچون دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صداوسیما و آموزش و پرورش استان البرز است و از دانشگاه علوم پزشکی استان انتظار می رود با همکاری در این امر، به درمان کودکان کار و خیابان بیمار اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار