معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به امکان انتقال بیماری هاری در تمام حیوانات خونگرم و حتی حیوانات خانگی گفت: با توجه به ارائه خدمات واکسیناسیون هاری در استان، در پنج سال گذشته تنها یک نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده است..
کد خبر: ۷۲۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 11 March 2019

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز محمدرضا کریمی ضمن تایید خطر انتقال بیماری هاری در تمام حیوانات اظهار کرد: در پنج سال گذشته با اقدامات پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تنها یک مورد در استان گزارش شده که بر اثر گزش حیوان، فرد مبتلا جان خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: با توجه به خطر هار بودن حیوانات، تزریق این واکسن در صورت حیوان گزیدگی و با هدف پیشگیری از ابتلا این بیماری امری ضروری است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه با برنامه ریزی برای در ایام نوروز، تمامی مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی فارس، حتی در نیمه شب نیز با مراجعه متقاضیان، موظف به تزریق واکسن هاری هستند، اضافه کرد: امروزه سعی شده در تمامی مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اتاقی به عنوان اتاق هاری تجهیز و راه اندازی شود.

دکتر کریمی افزود: در صورت بروز گزش و یا تماس هر نوع حیوان حتی حیوانات خانگی مانند گربه و سگ که منجر به مجروح شدن و یا خراش پوستی شد، لازم است به سرعت به نزدیک ‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه پنجه کشیدن گربه نیز به ‌مثابه گازگرفتگی حیوان، نیازمند درمان پیشگیری هاری عنوان کرد و گفت: شست و شوی محل حیوان گزیدگی با آب و صابون، گام نخست پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری است، از طرفی باید دقت شود که در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسینه کردن سالانه آنها اقدام شود.

دکتر کریمی یادآور شد: شهروندان می توانند برای مطلع شدن از هر نوع خدمات بهداشتی و درمانی در ایام نوروز، به کمک سامانه 190و یا 1590، سوالات و یا مشکلات خود را مطرح کنند تا از طریق اپراتور به آنان پاسخ داده شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار