نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در جوامع توسعه یافته حضور وکلای مستقل در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار است.
کد خبر: ۷۱۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ 27 February 2019

حسینعلی امیری سه شب در مراسم کانون وکلای خوزستان با تبریک ولادت حضرت فاطمه و روز وکیل اظهار کرد: امروز یکی از شیوه هایی که درحکومت داری مورد توجه جدی قرار می گیرد، بحث حاکمیت قانون و حکمرانی خوب است.امروز در سایه حاکمیت قانون است که این مفاهیم ارزشی، عینیت پیدا می کند

به گزارش "تابناک"؛ معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور گفت: وکیل و نهاد وکالت وجدان بیدار حاکمیت قانون است؛ حاکمیت قانون توسط نهادهای بی طرفی مثل کانون وکلا رصد می شود.

امیری بیان کرد: در جامعه ای که حاکمیت قانون نباشد، صحبت از عدالت بی معنا است و در چنین جامعه ای قطعا صحبت از توسعه بی معنا و امنیت مفهومی دارد.

وی اضافه کرد: در جامعه ما نقش نهادهای مدنی و صنفی مستقلی آن هم مثل نهاد وکالت که برکت و به لطف اینکه این کانون از انسان های فرهیخته، فاضل و حقوقدان تشکیل شده در تضمین حقوق مردم یک نقش ویژه و اساسی دارد.

معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی بر اساس آموزه ها و ارزش های اسلامی شکل گرفته و برای کرامت ذاتی انسان و ارزش های والای انسانی و گوهر انسانیت جایگاه بالایی درنظر گرفته است.

امیری ادامه داد: برای اینکه حکمرانی خوبی داشته باشیم باید نهادهایی با فعالیت خود در کنار حکومت بتوانند در جامعه تعادل ایجاد کنند.

وی بیان کرد: مگر می شود صحبت از دادرسی عادلانه کرد اما صحبت از حضور و وجود وکیل به میان نیاورد یا به نقش و اهمیت استقلال وکیل و نهاد وکالت را درنظر نگرفت.

معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد: وکالت مانند قضاوت هر دو بال های فرشته عدالت هستند؛ حضور وکلای مستقل در دستگاه قضائی آرای قضات را در سطح بالا و دارای اعتبار بین المللی می کند.

وی ادامه داد: تا جایگاهی که لازم است و در شأن نظام جمهوری اسلامی باشد فاصله داریم اما همه باید تلاش کنیم به عنوان کسانی که اول باید خودمان را شهروند حساب کنیم.

امیری در پایان تصریح کرد: دولت به استقلال کانون وکلا معتقد است و هر پیشنهادی در راستای دادرسی عادلانه، تضمین حقوق شهروندی و استقلال وکلا باشد، دولت از آن استقبال می کند.

مجید ناصری‌نژاد نماینده مردم شادگان در این همایش با تاکید بر لزوم رعایت عدالت، اظهار کرد: معتقد هستیم یکی از راهکارهای تحقق عدالت در جامعه وجود وکلای مستقل در کنار قوه قضاییه است.
 
وی افزود: در جلسات مختلف گفتیم که کانون وکلای خوزستان در سخت‌ترین شرایط خدمت می‌کند و بسیاری از این وکلا به علت علاقه به خوزستان، به مردم این استان خدمت می‌کنند. در کشور باید جایگاه ویژه‌ای به کانون وکلای خوزستانی داده شود.
 
ناصری‌نژاد با تاکید بر لزوم نگه داشتن حرمت وکلا، بیان کرد: بعضی از قضات به دلیل غفلت یا سختی کار از برخی وکلا که وظیفه‌شان را انجام می‌دهند عصبانی می‌شوند که نباید این اتفاق بیفتد. شان وکلا بیشتر از اینها است.
 
وی با اشاره به لزوم ورود وکلا در زمینه‌های مختلف، گفت: وکلا باید در بحث انتقال آب و حقوق عامه ورود کنند. شنیده‌ام که با پیگیری‌های انجام شده اسکودا کار را در زمینه انتقال آب و تامین حق‌آبه تالاب‌های خوزستان  آغاز کرده است.
 
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: خوزستان حقوق زیادی دارد. اگر ما به هم کمک کنیم می‌توانیم به حقمان برسیم که یکی از آنها تامین حق‌آبه‌های تالاب‌ها و رودهای خوزستان است که باید این موضوع پیگیری شود.
 
ناصری‌نژاد ادامه داد: مسائل زیست محیطی نیز نفس خوزستانی‌ها را بریده است. شاهد فعالیت های چشمگیر صنایع بزرگ در خوزستان هستیم. شرکت نفت عملیات گسترده‌ای در اهواز و سایر نقاط خوزستان انجام داده است و دیدیم که  شرکت نفت در تالاب هورالعظیم چه کارهایی کرد و اکنون نیز در تالاب شادگان ورود کرده است و عملیات حفاری انجام می‌دهد. ما به استحصال این ثروت ملی معتقد هستیم اما باید در کنار آن مسائل زیست‌محیطی رعایت شود.
 
وی افزود: طرح آماک و جمع‌آوری فلرهای نفتی که از شعارهای دولت آقای روحانی بود محقق نشده است و اکنون فلرهای نفتی به شدت در سطح اهواز و سایر نقاط استان می‌سوزند و مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد کرده‌اند.
 
وی گفت: در چند سال اخیر اهواز در چند سال متوالی آلوده‌ترین شهر جهان شد. نباید وضعیت مسائل زیست محیطی اینگونه باشد. باید حقوقدانان در زمینه بحث دفاع از محیط زیست خوزستان ورود کنند تا حق مردم را بگیریم.
 
ناصری‌نژاد با اشاره به چگونگی ورودی وکلا و حقوقدانان در بحث قانونگذاری گفت: یکی از ابزارهای جدی وکلا و حقوقدانان قانون است و می‌توانند در تهیه لوایح دولت ورود کنند. کسانی که لوایح دولت را تهیه می‌کنند می‌توانند از نظرات این افراد استفاده کنند.
 
در ادامه همایون یوسفی اظهار کرد: کانون وکلای ایران یکی از قدیمی ترین نهاد های صنفی در تاریخ ایران است.

وی با اشاره به استقلال کانون وکلا، تصریح کرد: ضرورت استقلال این کانون در طول یکصد سال نه تنها یک ضرورت حرفه ای بلکه یک ضرورت اجتماعی است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حفظ استقلال کانون وکلا یکی از ضرورت ها است چون دفاع از حقوق شهروندی بهتر انجام می شود. 

یوسفی بیان کرد: یکی از علل اصلی افزایش آسیب های اجتماعی عدم شناخت مردم نسبت به حقوق قضایی و قانونی خود است.

وی عنوان کرد: کشوری که در مسیر توسعه قدم بر می‌دارد باید زیرساخت های قضایی و وکالت را ایجاد کند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاخص هایی که اکنون در جامعه وکلا و قضاوت شاهد هستیم، حاصل سال ها درگیری های بشری بوده که منجر به تکوین قوانین قضا و وکالت بوده است.

وی با اشاره به عدم شفافیت در برخی گروه های مرجع جامعه یادآور شد: افزایش شفافیت در گروه های مختلف گم است و ورود وکلا در سطح کشور به بهبود فضای شفافیت کمک می کند.

یوسفی یادآور شد: حق داشتن وکیل برخلاف حقوق سیاسی که مخصوص عده خاصی است، یکی از شاخص ترین حقوق عمومی به شمار می رود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش کانون وکلا در دوران پیش از انقلاب برجسته است، گفت: در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کانون وکلا در دفاع از حقوق مردم نقش مهمی ایفا کرد.

وی ادامه داد: پس از انقلاب نیز حضور کانون وکلا پررنگ بوده و از سال ۱۳۷۶ به بعد این کانون در دفاع از حقوق شهروندی عملکرد خوبی داشت.

یوسفی با اشاره به بیکاری وکلا همانند سایر اقشار جامعه گفت: بیکاری زیاد فارغ التحصیبان جوان است و زمینه ورود جوانان در حوزه‌ وکالت باید بیشتر شود زیرا باعث افزایش رقابت و کیفیت می شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بحث رتبه بندی وکلا از همان زمان آغاز کانون باید دوباره اجرا شود. 

همچنین نوال نزاری رئیس کانون وکلای خوزستان گفت: در خصوص استقلال کانون وکلا صحبت های زیادی در سال های گذشته مطرح شده و این بحث در جوامع بین المللی به عنوان ذات وکالت تثبیت شده است .

وی افزود: با این وجود همچنان موضوع استقلال وکلا در کشور ما در سطح کلان قوه قضاییه حل نشده و در سال های اخیر ضربه‌هایی کلانی به این استقلال این نهاد صنفی وارد شده است . 

وی ادامه داد: در حال حاضر این کهن نهاد مدنی با چالش های جدی مواجه است؛ ایجاد نهاد موازی وکالت در دادگستری ها یکی از چالش های جدی نهاد وکلای استان است .

نزاری گفت: انسجام، یکپارچگی و اتحاد از نیازهای ضروری جامعه است و به همین جهت مقامات سه قوه را به بازنگری در خصوص استقلال کانون وکالت دعوت می کنیم. 

وی تصریح کرد : اگرچه در این ایام باید هفته وکالت را جشن بگیریم اما نگرانی‌ها همچنان ادامه داشته و امید است با تغییرات در سال های آتی شاهد استقلال وکلا در تمامی موارد باشیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار