کد خبر: ۷۱۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 23 February 2019
واکنش وزیر علوم به آمار نگران کننده خروج دانشجویان از کشور/ مهاجرت به دلیل افزایش نرخ ارز کاهش داشته است

به گزارش «تابناک تهران»؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت خروج دانشجویان از کشور گفت: از منظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خروج دانشجویان برای تحصیل یک روال عادی دارد و بین کشورهای دیگر هم آمار خروج دانشجویان ما خیلی بالا نیست.

منصور غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با درباره اظهارات دبیر ستاد راهبری نقشه جامع­ علمی کشور مبنی بر نگران کننده بودن آمار خروج دانشجویان ایرانی به خارج از کشور گفت: آمار خروج دانشجویان از کشور دو بخش دارد؛ یک بخش آنهایی هستند که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند و وزارت علوم تا حدودی آمار آنها دارد، زیرا اقدام به تایید مدرک و آزادی سازی مدارک تحصیلی‌شان می‌کنند.

وی ادامه داد: طبعا وزارت علوم آمار کسانی که به صورت آزاد اقدام به گرفتن ویزا می‌کنند و برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند، ندارد؛ چون هیچ مراجعه‌ای به وزارت علوم برای تعیین سطح و کیفیت دانشگاه‌های خارجی نمی‌کنند، چرا که این افراد مثل یک مسافر عادی از کشور خارج می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طبق آمار روال خروج از کشور  یک روال عادی است، گفت:‌ فرضیه ما در خصوص افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند، این است که پس از تحصیل به کشور باز می‌گردند که اتفاقا خیلی از آنها هم برمی‌گردند، لذا این افراد را مهاجر تحصیلی به حساب می‌آوریم.

غلامی در خصوص آمار افراد باسواد و تحصیلکرده که از کشور خارج می‌شوند، گفت: وزارت علوم آماری از خروج از کشور این گروه از افراد ندارد. ممکن است اداره گذرنامه این آمار را داشته باشد، لذا از منظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خروج دانشجویان برای تحصیل روال عادی دارد و بین کشورهای دیگر هم آمار خروج دانشجویان ما خیلی بالا نیست.

وی در پاسخ به این سوال که خروج دانشجویان بیشتر در چه نوع رشته‎هایی است، گفت: ممکن است در برخی از رشته‌ها اقدام به خروج بیشتر باشد. به طور مثال در رشته‌های فنی و مهندسی احتمال دارد خروج افراد بیشتر باشد، زیرا پذیرش‌ اینگونه رشته‌ها در کشورهای خارجی زیاد است یا مثلا در رشته های علوم پزشکی هم هستند کسانی که با هزینه خودشان می‌روند. من این اقدامات را علامتِ بد و مهاجرت نخبه‌ها و تحصیلکرده‌ها از کشور نمی‌دانم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناور در پایان اظهار داشت: آمار دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم می‌روند نیز یک روال عادی دارد. در حال حاضر آمار دقیق خروج این دانشجویان را نداریم، اما از سال گذشته به خاطر افزایش قیمت ارز، آمارها کاهش داشته است.
اخبار تبریز

اخبار اردبیل

اخبار البرز

اخبار اصفهان

اخبار ایلام

اخبار تهران

اخبار خراسان جنوبی

اخبار خراسان رضوی

اخبار خراسان شمالی

اخبار مازندران

اخبار خوزستان

اخبار فارس

اخبار قزوین

اخبار قم

اخبار کردستان

اخبار کرمانشاه

اخبار کهکیلویه و بویراحمد

اخبار گیلان

اخبار همدان

اخبار یزد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار