معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اردکان گفت: حفر چاه‌های عمیق باعث خشکی قنات ها شده به طوری که احیای آنها دشوار است.
کد خبر: ۷۱۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 21 February 2019

علیرضا جدیدی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان اردکان در اولین همایش ملی قنات میراث ماندگار و آب در اردکان گفت: قنات یا کاریز یا کهریز یکی از عمده‌ترین منابع تأمین آب به شمار می‌آمده و همین قنوات ظرفیت آبدهی به مزارع بیش از ۶۰ هزار روستای کشور را داشته است.

وی افزود: امروزه با وجود تکنولوژی، حفر چاه‌های عمیق و استفاده از موتور پمپ‌ها به تدریج جانشین قنات شده و تمامی مناطق ایران را در برگرفته است.

زنگ خطر نابودی قنات‌ها در اردکان
جدیدی ادامه داد: احداث چاه‌های عمیق بدون برنامه ریزی خود باعث خشک شدن ۹۰ درصد قنوات شده است به گونه‌ای که دیگر امروز احیای قنات کاری بس دشوار و شاید غیر ممکن شده، زیرا چاه‌های عمیق سطح آب را به مقدار زیاد پایین برده است.

معاون فرماندار تصریح کرد: شهرستان اردکان در گذشته دارای بیش از ۲۵۰ رشته قنات بوده است که تعدا آن اکنون به ۱۹۲ رشته کاهش یافته است.

جدیدی تصریح کرد: از ۳۵ رشته قنات زنده در شهر اردکان اکنون به ۴ رشته رسیده است که شامل قنات‌های قطب آباد- شیرین-زین آباد- و علی آباد است.

وی گفت: بیشترین آبدهی را قنات چاربازار با ۲۷ لیتر در ثانیه داشته است و همچنین طولانی‌ترین قنات در اردکان قنات صدرآباد بوده است که ۶۰ کیلومتر طول داشته است که در اوایل دهه شست این قنات خشک شده است.

جدیدی خطاب به اساتید و دست اندرکاران برگزاری کنفرانس گفت: هیچ یک از قنوات این شهرستان تاکنون به ثبت ملی نرسیده است که تقاضا در این رابطه اقدام عاجل به عمل آید.

وی ادامه داد: هر چند احیا قنوات خشکیده و فوت شده امری دشوار به نظر می رسد، ولی پیشنهادات و بررسی‌های خوبی از سوی محققان و فعالان قنات در شهرستان اردکان عمل آمده است اما تقاضای بررسی جدی و اجرایی شدن آن‌ها را داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار