رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: این مرکز قبل از انقلاب هیچ تولیدی در حوزه بذر گندم نداشت ولی اکنون 16 درصد بذرهای گندم مورد نیاز اقلیم گرم کشور را تولید می کند.
کد خبر: ۷۱۳۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶ 12 February 2019

محمد رضا ملک زاده با اشاره به دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: قبل از انقلاب اسلامی هیچ تولیدی در حوزه بذر گندم در کشور انجام نمی شد.

وی با بیان اینکه این مرکز، تحقیقات به زراعی و به نژادی موثری در افزایش عملکرد گندم انجام داده است، اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی متوسط عملکرد گندم در دزفول حدود 2.5 تن در هکتار بود که با تحقیقات به زراعی و به نژادی، در حال حاضر حدود 13 درصد گندم تولیدی کشور با متوسط چهار تن در هکتار در این شهرستان تولید می شود.

ملک زاده افزود: قبل از انقلاب حدود 25 طرح تحقیقاتی کشاورزی در سال در این مرکز اجرا می شد ولی اکنون سالانه حدود 100 طرح اجرا می شود.

وی درخصوص ارقام جدید گیاهی گفت: پیش از انقلاب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول وابستگی کاملی به ارقام خارجی گیاهان داشت ولی اکنون 2 رقم جدید ذرت، یک رقم سویا، یک رقم کنجد، یک رقم زیتون و یک رقم چغندرقند در این مرکز معرفی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: این مرکز در معرفی بیش از 15 رقم گندم و جو در اقلیم گرم جنوب مشارکت داشته است.

وی توسعه تولید شکر با تحقیق و توسعه کشت سیستم پرورش چغندرقند پائیزه در راستای کاهش مصرف آب در مزارع را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول دانست و گفت: طراحی، ساخت، بهینه سازی ماشین های کشاورزی و توانمندسازی کارگاه های بومی ساخت ادوات، گسترش کشاورزی حفاظتی در سطح منطقه به منظور ایجاد سیستم های کشاورزی پایدار و استفاده از سامانه های با کاربرد انرژی های تجدیدپذیر از دیگر دستاوردهای این مرکز می باشند.

ملک زاده افزود: تاسیس مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان در راستای گرایش به خصوصی سازی تحقیقات و تجاری سازی یافته های تحقیقاتی مانند واگذاری امتیاز تولید رقم گندم مهرگان به شرکت رزمندگان دزفول از دیگر دستاوردهای این مرکز است.

وی گفت: ترویج و تحقیق دامپروری صنعتی و معرفی نژادهای خالص با ظرفیت تولید شیره و گوشت بالاتر، آموزش حدود 100 هزار ساعت به بهره برداران، 90 هزار ساعت آموزش به کارکنان کشاورزی و آموزش 2 هزار و500 نفر از دانش آموزان از دیگر فعالیت های انجام شده در این مرکز می باشند.

مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد پس از بررسی ها و مطالعات اولیه ‌ای که در اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال ۱۳۳۹ آغاز شده بود به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در قلب اراضی ۱۲۵ هزار هکتاری شبکه آبیاری دز در شمال استان خوزستان افتتاح شد.

مساحت اولیه مرکز در بدو تاسیس ۳۴۰ هکتار بود که در سال ۱۳۵۵ به ۴۰۰ هکتار افزایش یافت.
هدف اصلی مرکز، تحقیق برای شناخت ظرفیت ‌های کشاورزی و دامداری منطقه بود.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: کشاورزی ، تحقیقات ، دزفول
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار