آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد، اظهار داشت: کلام ما در خطبه نخست در موضوع شیطان‌شناسی از نهج‌البلاغه بود و عنوان شد حضرت علی(ع) نکاتی را که درباره شیطان‌شناسی در نهج‌البلاغه بیان می‌کنند، تبیین شگردهای شیطان و رفتار شیطان با سوژه‌های مورد اغوا و فریب خود است.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه در خطبه 83 نهج‌البلاغه که خطبه الغراء نامیده شده شگردهای شیطانی تبیین شده است، اظهار کرد: بیان کردیم که شیطان برای اینکه مسلط شود و انسان را منحرف کرده و او را گول بزند، یک شگرد و شیوه رفتاری دارد و قبل از نقطه گناه آغاز می‌کند، کار شیطان براساس فرمایش حضرت علی(ع) آرزوسازی است، یعنی وعده می‌دهد و آرزو می‌سازد.
وی بیان کرد: مولا(ع) در مورد شگردهای شیطان زمان تسلط بر انسان تعابیر بسیار روشنی دارند، شیطان در مقام آرایشگری گناه به آن نقطه‌های خاص گناه که می‌تواند انسان را منحرف کند، انسان را به جایی می‌رساند که به‌عنوان قرینه شیطان مورد استدراج قرار می‌گیرد.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) از انسان تحت تسلط شیطان ۲ تعبیر به‌عنوان قرینه و رهینه دارند، قرینه به معنای هم‌نشینی و همسری و نهایت صمیمیت و محرم شدن است.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: کسی که با شیطان به‌قدری صمیمی شده که به نقطه قرین رسیده است، تنها مسئله صمیمیت دیگر مطرح نیست، بلکه شیطان از او استنتاع می‌کند، یعنی تمام شئونی که مایه لذت و بهره‌برداری شیطان از این انسان است را مورد استفاده قرار داده و در تمام شئون از آن بهره‌برداری می‌کند.
وی اضافه کرد: شیطان فقط با یک وسوسه درون انسان، او را به گناه وادار نمی‌کند یعنی با گناه کردن تمام نمی‌شود، بلکه ابتدای قضیه است و شیطان انسان را با یک گناه رها نمی‌کند، زیرا تازه می‌شود بر این انسان مسلط شد و در اهداف شیطانی این انسان را استخدام کرد.
آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: وقتی انسان قرینه شیطان شد، این انسان دچار استدراج می‌شود، در روایات عنوان استدراج یک عنوان خاص برای انسان است، یعنی انسانی که از درگاه خدا پرت شده و مورد غضب خداست و توفیق عبودیت و بندگی ندارد.

امام جمعه مشهد در آغاز خطبه دوم گفت: امروز سرآغاز دهه فجر انقلاب چهل ساله اسلامی و سالروز ورود امام(ره) بعد از ۱۳ سال تبعید به ایران است، در مورد سالروز ورود امام(ره) در تلویزیون مناظر را مرتب و لحظه به لحظه نشان دادند و هر سال این خاطرات لذت‌بخش و هیجان‌ساز یادآوری می‌شود.
وی با بیان اینکه در جریان ورود امام به کشور ۳ نکته مهم وجود دارد، اظهار کرد: نکته اول اینکه وقتی امام تصمیم به برگشت به ایران گرفتند، شهید مطهری در خاطراتش می‌گوید من با ایشان تماس گرفتم که طبق نظر شورای انقلاب به لحاظ مسائل امنیتی شما سفرتان را به تاخیر بیندازید، امام پاسخ دادند من امروز صبح جمعه توسل به امام زمان(عج) کردم و یکشنبه هم می‌آیم، این نکته‌ای حائز اهمیت است.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: تا امام نمی‌آمدند انقلاب به این شکل پیروز نمی‌شد، مسئله امام مسئله یک لیدر سیاسی و زمامدار یک کشور نیست، مسئله این است که آقا نوکر اربابش صاحب الزمان(عج) است و ارباب با تصرف بر فکر و مغز نوکرش، ولایت مطلقه خود را تمام می‌کند و می‌بینیم که امام خمینی(ره) با وجود همه مشکلات ظاهری تصمیمی را می‌گیرد و اجرا می‌کند.
امام جمعه مشهد اضافه کرد: نکته دوم در ورود امام(ره) به کشور این است که در مسیر بین پاریس و تهران یک خبرنگاری از امام پرسید احساستان چیست، امام فرمودند هیچ احساسی ندارم، در حالی که دو حالت در آن شرایط کاملا قطعی بود، یا هواپیما را دشمن روی هوا میزد، پس باید احساس خوف باشد و احتمال دوم این بود که امام سالم وارد ایران شود و در اوج قدرت مدیریت و عظمت سلطه بر ۳۵ میلیون انسان را به دنیا نشان دهد و این احساس قدرت و سلطه را به انسان القا می‌کند، اما امام گفت هیچ احساسی ندارم، چون طلبه و نوکری بود که به تکلیفش در برابر اربابش عمل می‌کرد.
وی افزود: نکته سوم اینکه فاصله بین پاریس و تهران چند ساعت بود، این چند ساعت در آن شرایط برای هر انسانی استرس دارد، اما امام به طبقه دوم هواپیما رفتند و چند ساعت را با آرامش تمام خوابیدند و موقع نافله شب تحجدشان را انجام دادند و به هیچ چیزی فکر نمی‌کردند.
آیت‌الله علم‌الهدی یادآور شد: به‌جای صحبت و برنامه‌ریزی و طرح برای ورود به کشور امام خمینی(ره) نافله خواند، این‌ها داستان و افسانه نیست بلکه نظام حرکتی ما را در جمهوری اسلامی مشخص می‌کند.
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این پرسش که این نکات را در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب غیر از امام(ره) در چه کسی می‌بینید و در جه جریان و حزب سیاسی و مسوولی این نکات را می‌بینید؟، اظهار کرد: این نکات فقط در دو جریان شهدا و مقام معظم رهبری دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: شب عملیات در باران آتش دشمن، شهید توسل می‌کرد و به میدان می‌زد، رهبر انقلاب نیز هر وقت مشکلی پیش می‌آید، به‌جمکران می‌روند و از امام زمان(عج) کمک می‌گیرند.
آیت‌الله علم‌الهدی گفت: از نظر سیاستمداران عالم قوی‌ترین رهبر سیاسی، مقام معظم رهبری هستند و می‌گویند رهبری به این قدرت در روی کره زمین وجود ندارد، هرکس با آن درافتاد نابود و شکست خورده شد، همه این‌ها به‌خاطر استغاثه به امام زمان(عج) در جمکران است.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: برخی می‌گویند، اگر این رهبر قدرتمندترین رهبر است چرا ما این مشکلات را داریم؟، رهبری چرا دخالت نمی‌کند؟، توقع دارید نمایندگان مجلس و رئیس جمهوری که شما رای دادید و انتخاب کردید را رهبر کنار بگذارند و خودشان کار کنند؟، آن وقت اسم این نظام را می‌شود جمهوری اسلامی گذاشت؟
وی عنوان کرد: در تیرماه هیات دولت خدمت رهبری رسیدند و ایشان ۷ نکته را به دولت تکلیف کردند، در ۲۱ آذر و ۱۹ دی هم مجدد به آن ۷ نکته تاکید و تکلیف کردند، اما اهمیت ندادند، چقدر ایشان برای اقتصاد مقاومتی تاکید کردند؟ رهبری دیگر باید چه کار کنند؟ دولت باید ۷ نکته رهبری را اجرایی کند.
آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: ما مظهر ۳ نکته ورود امام(ره) را فقط در رهبری می‌بینیم و همه آن نکات توجه و خلوص برای خدا در شهدا چه شهدای دفاع مقدس و چه مدافعان حرم وجود دارد.