مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوب گفت: موافقت پنجمین پایگاه پژوهشی ملی خراسان جنوبی تحت عنوان پایگاه بافت تاریخی شهر خوسف گرفته شده است.
کد خبر: ۷۰۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹ 30 January 2019

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حسن رمضانی با اعلام این مطلب اظهار کرد: ابن حسام شهرستان خوسف، علی رغم داشته های فرهنگی فراوان، به دلایل متعدد مغفول مانده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه باید در حوزه صنایع دستی و گردشگری در شهرستان خوسف اقدامات اساسی انجام شود، گفت: شهرستان خوسف با ثبت آثار تاریخی، اعتبارات میراث فرهنگی ویژه بگیرد.

 

وی گفت: اولین و اساسی ترین اقدام این است که به میراث فرهنگی کشور ثابت کنیم که شهرستان خوسف دارای بافت تاریخی ارزشمند و شایسته توجه است.

 

وی افزود: با موافقیت سازمان میراث فرهنگی کشور برای ایجاد پایگاه تاریخی شهر خوسف، شهرستان خوسف امروز جایگاهی را در خصوص اعتبارات بدست آورده و از سال آینده ردیف اعتبارات خواهد داشت.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در خصوص پنجمین پایگاه پژوهشی ملی خراسان جنوبی تحت عنوان پایگاه بافت تاریخی شهر خوسف، گفت: موافقت راه اندازی این پایگاه ابلاغ شده است.

 

رمضانی در خصوص اعتبارات بازآفرینی وزارت شهرسازی، افزود: وزارت راه و شهرسزی موظف به حفاظت بافت تاریخی است و  از این اعتبارات هم ردیف بودجه ای به شهرستان خوسف اختصاص یافته چراکه خوسف به عنوان بافت تاریخی تثبیت شده است.

 

وی از اختصاص 250 میلیون اعتبار به بافت تاریخی خوسف خبر داد و گفت: اگر تاکنون معطل شده ایم به خاطر آبفای شهری بوده؛ چراکه این اداره باید زیر ساخت های لازم در خصوص لوله گذاری را انجام دهد که امیدواریم هرچه زودتر زیرساخت های لازم از طرف آبفای شهری انجام شود تا بودجه برگشت داده نشود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: تاکنون 40 ملیلیون تومان در خصوص روشنایی و نورپردازی آرامگاه ابن حسام هزینه شده ولی با نبود نگهبان این لامپ ها تخریب شده است.

 

رمضانی در پاسخ به شورای شهر در خصوص ثبت ملی خاوران نامه ابن حسام قول داد تا پیگیری های لازم را در خصوص ثبت میراث مکتوب خاوران نامه انجام شود.

 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف در این جلسه همچنین قول داد تا از تالیفات با موضوع معرفی خوسف حمایت کند تا به مرحله چاپ برسد.

 

صالحی در خصوص دروازه ورودی شهرستان خوسف، از شهرداری درخواست کرد تا آنچه انجام می دهد با هماهنگی میراث فرهنگی باشد تا این اداره بتواند از محل اعتبارات اقداماتی در خور شهر خوسف انجام دهد.

 

وی با اشاره به وجود آسیاب ها در شهرستان خوسف، گفت: در این خصوص تاکنون غفلت شده و سعی می شود دو آسیاب بازسازی و مرمت شود.

 

در این جلسه «علی رحیمی»، عضو شورای شهر خوسف با بیان اینکه محدودیت ها نباید عاملی باشد که توجه به خوسف کمتر شود، اظهار کرد: برآیند عمومی این است که به شهر خوسف کمتر توجه می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه خاوران نامه ابن حسام خوسفی باید ثبت جهانی شود، افزود: خاوران نامه مربوط به زمان حیات ابن حسام و منقش است که قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد.

 

عضو شورای شهر خوسف به وجود 27 آسیاب آبی در شهرستان خوسف اشاره کرد و گفت: تعدادی از این آسیاب ها باد مرمت و بازسازی شوند.

 

غلامرضا مظلومی عضو دیگر شورای شهر خوسف در این جلسه با اشاره به ظرفیت گواب خوسف برای شهر خوسف، خواستار ارائه طرح جدیدی برای گواب شد و گفت: ارائه طرح های کارشناسی  بودجه هنگفتی می خواهد که باید در این خصوص میراث فرهنگی ما را حمایت کند.

 

در این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از آمادگی این سازمان در خصوص برگزاری همایش شهرهای تاریخی خبر داد و گفت: در این خصوص آمادگی همکاری را با فرمانداری داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار