دکتر فرزاد گوهردهی مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به قربانی شدن ۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در استان افزود: 13 نفر نیز در این مدت بر اثر مسمومیت ناشی از گاز مونواکسید کربن در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.
کد خبر: ۷۰۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷ 27 January 2019

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیح داد: پنج تن از جان باختگان ناشی از این مسمومیت از اهالی روستای ' سنگ بست ' شهرستان آمل هستند که با وجود حضور اکیپ های اورژانس خدمات دهی افاقه نکرد.
گوهردهی نسبت به نصب غیرایمن بخاری گازسوز در واحدهای مسکونی هشدار داد و از شهروندان خواست تا برای انجام این کار از افراد کاردان استفاده کنند.
وی در تشریح مشخصات گاز مونوکسید کربن اظهار کرد : این گاز بی‌بو و بی‌رنگ است و رعایت نکردن نکات ایمنی می تواند خطر مسمومیت شدید با این گاز را به دنبال داشته و در بسیاری موارد مرگبار است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : گاز مونوکسید کربن از سوخت‌های فسیلی و منابع گرمایشی مانند شومینه و بخاری هیزمی ، اجاق گاز، آبگرمکن، چراغ های گازی خوراک پزی ، موتورهای دیزل تولید برق خانگی در زمان قطع برق و روشن بودن خودرو و موتور سیکلت تولید می شود و شهروندان باید بدانند نباید در محیط های سربسته مانند اتاق، آپارتمان ، چادر مسافرتی و ... و در زمانی که راه های خروج و تهویه مناسب نداشته باشد و یا از نصب ایمن دودكش‌ها در وسایل گرمایشی و حرارتی مطمئن نیستند قرار بگیرند .
دکترگوهردهی گفت: علائم و نشانه های مسمومیت با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، ضعف، ناراحتی معده، استفراغ، درد قفسه سینه، و سردرگمی می باشد.
وی افزود: همه ی افراد در معرض مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می باشند اما نوزادان، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی ، کم‌خونی و یا مشکلات و بیماری های تنفسی و خانم های باردار در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه خواستار انجام اقدامات موثر حفاظتی در فصول سرد شد و نکات مهمی که باید در جهت كاهش خطرات مسمومیت با گاز مونوکسید کربن رعایت شود را تشریح کرد:
بررسی تمام وسایل گرمایشی به طور روزانه و اطمینان از سالم بودن سوپاپ، لوله، اتصالات و تعمیر سریع هرنوع آسیب و نقص تا خطر مسمومیت به حداقل برسد.
دودکش ها و محل تهویه ی هوای منزل و محیط کار را به صورت مرتب بررسی کنید و از کلاهک دودکش مناسب استفاده کنید.
در فصل سرما همه روزنه‌‌های جریان هوا ‌را در منزل یا محیط کار را مسدود نکنید.
از نصب آبگرمکن در حمام خودداری شود.
دستگاه‌های حرارتی منزل باید هر سال سرویس و كنترل شوند.
می‌‌توانید دستگاه‌های اخطار دهنده منوكسید كربن را در منزل نصب كنید.
هیچ وقت خودرو، موتور سیكلت و وسیله نقلیه خود را در پارکینگ و گاراژ با در بسته روشن نگذارید.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین مواردی را که باید شهروندان نسبت به مسمومیت با گاز منوكسید كربن در محیطشان هشیار باشند را بیان کرد :
اگر تمام افراد خانواده یا تمام همكاران شما علایم مشابهی داشتند.
وقتی شما به جای دیگری بروید آن علایم از بین بروند (به طور مثال هنگامی كه به مسافرت می‌روید سردرد شما از بین می‌‌رود).
علایم در یك فصل خاص از سال بروز پیدا می‌كنند (به طور مثال شما فقط در فصل زمستان دچار سردرد می‌شوید).
دکتر گوهردهی در مورد برخورد با فرد مصدوم و درمان مسمومیت با این‌گاز گفت: درمان مسمومیت با این گاز بستگی به شدت مسمومیت داشته و در موارد شدید به اقدامات پیشرفته بیمارستانی نیاز است.
اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌‌ها را باز کرد تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کرد.
منبع نشت گاز را باید شناسایی و قطع کرد و سریعا با اورژانس تماس گرفت و در این شرایط، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از سایر افراد آسیب ‌دیده کمک شود.
بلافاصله دستمالی مرطوب جلوی دهان و بینی‌ باید گرفته شود تا اطرافیانی که وضعیت بهتری دارند دچار گازگرفتگی نشوند و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود.
افراد مسموم را روی زمین قرار دهید تا راه تنفسی آنها مسدود نشود، علائم حیاتی آنها شامل ضربان قلب، واکنش مردک چشم، سطح هوشیاری، قدرت حرکت و مواردی از این دست را بررسی کرده به کارشناس اورژانس تا قبل از رسیدن کادر پزشکی اطلاع دهید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار