رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند؛معاون دادستان کل کشور: رفع فیلتر تلگرام منتفی است/خاتمی: مطلقاً یک فرد هم برای رهبری آینده مطرح نشده/رحیم پور ازغدی: دختر و پسر دبستانی هم می‌توانند ازدواج کنند/چه کسانی مشمول افزایش ۲۰ درصدی دستمزد هستند؟ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳ 26 January 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
دولت ۱۷۹ روز است که سخنگو ندارد!

از نهم مردادماه ۹۷ که نوبخت از سخنگویی دولت استعفاء کرد، ۱۷۹ روز است که این کرسی در دولت خالی مانده و هیچ مقامی هم در این رابطه توضیحی ارائه نمی‌دهد. اظهارات چندی پیش محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در دیدار با روابط عمومی‌های سراسر کشور مبنی بر اینکه در شرایط کنونی نیازمند اطلاع رسانی فعال و پویا هستیم، در حالی مطرح می‌شود که کرسی مهمترین رکن دولت برای پاسخگویی و اقناع افکار عمومی که «سخنگوی دولت» است، همچنان تعیین تکلیف نشده است و از نهم مردادماه ۹۷ که نوبخت از سخنگویی دولت استعفاء کرد، ۱۷۹ روز است که این کرسی در دولت خالی مانده و هیچ مقامی هم در این رابطه توضیحی ارائه نمی‌دهد. گویا انتظار‌ها برای انتخاب سخنگو رو به فراموشی گذاشته و این موضوع هم در بین خیلی از اتفاق‌های ریز و درشت دولت گم شده است. در حالیکه حسن روحانی رئیس جمهور بار‌ها در مورد شفافیت از تریبون‌های متعدد سخن گفته و بر این مهم تأکید کرده است. اما این تأکید‌ها تا کنون در مورد خالی ماندن مسئولیت سخنگو نتیجه‌ای نداشته است.
 
جزئیات جلسه مجمع از زبان توکلی

احمد توکلی جزئیاتی از جلسه امروز مجمع را تشریح کرد. احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: محور اصلی در جلسه امروز مجمع بررسی لایحه پالرمو بود که نتیجه گیری در مورد آن به جلسه بعد موکول شد. وی در مورد چرایی به نتیجه نرسیدن در جلسه امروز گفت: فاصله بین نظرات آقایان بیشتر از آن بود که بتوان امروز به نتیجه رسید. توکلی همچین در پاسخ به این پرسش که آیا ظریف موفق شد اعضا را قانع کند یا خیر، گفت: فکر می‌کنم همین طور باشد و توانست اعضا را قانع کند.
 
معاون دادستان کل کشور: رفع فیلتر تلگرام منتفی است

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه رفع فیلتر تلگرام اساسا منتفی است، گفت: هر گونه فعالیت دستگاه‌های دولتی در تلگرام و نیز هر گونه ارایه خدمات درگاه‌های پرداخت اینترنتی در تلگرام و پوسته‌های فارسی آن اعم از هاتگرام وطلاگرام غیرقانونی است و با آن برخورد قانونی خواهد شد. جواد جاوید نیا در گفتگو با ایسنا، در واکنش به اظهارنظر یک نماینده مبنی بر اینکه "صحبت‌هایی از رفع فیلتر تلگرام است" گفت: تلگرام با دستور قضائی فیلتر شده و هیچ مرجعی هم جز دستگاه قضائی حق اظهار نظر در خصوص رفع فیلتر آن را ندارد. وی افزود: تاکنون مطلبی در دبیرخانه کارگروه نسبت به رفع فیلتر تلگرام مطرح نشده و اساساً رفع فیلتر تلگرام منتفی است. معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی تصریح کرد: کماکان هر گونه فعالیت دستگاه‌های دولتی در تلگرام و نیز هرگونه ارائه خدمات درگاه‌های پرداخت اینترنتی در تلگرام و در پوسته‌های فارسی آن اعم از هاتگرام وطلاگرام غیرقانونی است و با آن برخورد قانونی خواهد شد. جاویدنیا در پایان گفت: طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی، مجوزی با الزاماتی که در مصوبات شورا پیش بینی شده توسط وزارت ارتباطات برای تلگرام صادر نشده است.
 
خاتمی: مطلقاً یک فرد هم برای رهبری آینده مطرح نشده

سید احمد خاتمی: از من سوال کردند در رابطه با رهبری، تدبیر خبرگان چیست؟ من هم آمدم و تدبیر را گفتم، اما اینچنین منتشر کردند که خبرگان در پی انتخاب رهبر جدید هستند و مقدماتش را هم فراهم کرده‌اند. این یک سوءاستفاده بود. خدا را شکر، رهبری ما در با نشاط‌ترین وضعیت خودشان قرار دارند و اهل ورزش و پیاده‌روی هستند، اما طبیعی است که باید به فکر آینده نظام هم بود. حال اگر از من بپرسید شخص خاصی را در نظر گرفته‌اید، بنده که عضو کمیسیون تحقیق خبرگان، عضو هیئت رئیسه خبرگان و سخنگوی هیئت رئیسه هم هستم، می‌گویم که مطلقاً یک فرد هم در این زمینه مطرح نشده است. این را هم به صراحت و شفافیت می‌گویم. نه؛ اصلاً اینکه فرد خاص یا افرادی باشند، مطرح نشده است. این را گفتم برای اینکه هم شما و هم کسانی که این مصاحبه را می‌خوانند توجه داشته باشند که من بی‌اطلاع نیستم و اگر اطلاعی در این رابطه وجود داشته باشد یکی از کسانی که باید مطلع باشد بنده هستم که می‌خواهم سخنگوی آقایان در خبرگان باشم. اما مجلس خبرگان باید راهکار و تدابیرش را در این عرصه داشته باشد و دارد.

رحیم پور ازغدی: دختر و پسر دبستانی هم می‌توانند ازدواج کنند

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره محدودیت سنی ازدواج در اسلام گفت: اسلام می‌گوید به محض اینکه غریزه جنسی بیدار شد، حتی هنوز کامل هم بیدار نشده ازدواج کنید. اصلا اسلام شرط بلوغ را هم برای ازدواج نگذاشته. او ادامه داد: اسلام به قدری با مسئله رابطه دختر و پسر باز برخورد کرده که می‌گوید حتی دختر و پسر دبستانی هم می‌توانند با هم ازدواج کنند. اصلا حد سنی ندارد؛ نه از این طرف نه از آن طرف. رحیم پور ازغدی افزود: زن و مرد صد ساله هم می‌توانند با هم ازدواج کنند. یک پسربچه هم مدرسه ابتدایی می‌رود. اسلام منع نکرده. ممکن است بگوید دختر و پسر فعلا با رابطه عاطفه که هنوز هم رابطه جنسی نشده، می‌توانند زن و شوهر باشند. او گفت: اصلا اسلام محدودیت و عقده جنسی ایجاد نکرده. هیچ شرط سنی برای ازدواج نگذاشته. فقط گفته اگر بچه است، چون حواسش به حقوق و مصلحتش نیست، ولیّ او نظارت کند که سر او کلاه نرود.

محسنی اژه‌ای: سیف همچنان ممنوع الخروج است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از نقص‌هایی که دادگاه به پرونده سالار آقاخان گرفت این است که دادگاه اعلام کرده که باید از آقای سیف هم در این زمینه تحقیق شود. تحقیق مجدد از سیف را نپرسیدیم، اما او همچنان ممنوع الخروج است. قانون نظری مبنی بر به رسمیت شناختن دو تابعیتی‌ها را ندارد.

برگزاری کنسرت در مکه مجاز اعلام شد

امارت منطقه مکه از صدور مجوز برگزاری کنسرت موسیقی در رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های سراسر عربستان خبر داد. امارت منطقه مکه در بیانیه رسمی اعلام کرد، خالد الفیصل، امیر این منطقه دستوری مبنی بر ممانعت از برپایی کنسرت‌های موسیقی در رستوران‌ها صادر نکرده و شایعات مطرح شده در شبکه‌های مجازی درباره استثنا شدن منطقه مکه در مورد برگزاری موسیقی زنده در رستوران‌ها صحت ندارد. به نقل از سایت العهد لبنان، در این بیانیه آمده است، دستور عدم برگزاری موسیقی زنده توسط امیر منطقه مکه که دست به دست شده، قدیمی بوده و تنها مربوط به یکی از رستوران‌های شهر جده می‌شود که به دلیل اقدامات غیراخلاقی که داخل این رستوران رخ داد، پلمپ و اقدامات قانونی درباره آن اتخاذ شد.

واکنش امام جمعه تبریز به‌ماجرای مزاحمت برای ۲ دختر در پارک ائل‌گلی

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته از برخورد قاطع نیروی انتظامی و دادستان تبریز با مزاحیمن شهروندان در پارک ائل گلی تقدیر کرد. حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به ایجاد مزاحمت برای ۲ دختر در پارک ائل گلی تبریز. گفت: از اقدام به موقع و برخورد قاطع نیروی انتظامی و دادستان تبریز در حل مسئله تقدیر و قدردانی می‌کنم. امام جمعه تبریز افزود: باید از همراهی مردم در اعلام موضوع به مسئولان و بعد از این جریان نیز از حرکت زیبای فرهنگی جمعی از شهروندان که با اعطای شاخه‌های گل از خانم‌ها عذر خواهی کردند، تقدیر کرد. او در ادامه گفت: نیرو‌های ارزشی باید در پارک‌ها و مراکز تفریحی حضور پر رنگ داشته باشند تا وجود چنین افرادی کم رنگ شود چرا که این امر یکی از راه‌های مبارزه با ناملایمات فرهنگی است.

باهنر: احتمال انتخاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه بسیار زیاد است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: احتمال انتخاب آقای رئیسی برای ریاست قوه قضائیه از همه بیشتر است. محمدرضا باهنر در گفتگو با ایسنا، درباره احتمال انتصاب آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: درحال حاضر بین اعضا قوه قضائیه و کسانی که در قوه قضائیه مطرح هستند، احتمال انتخاب آقای رئیسی از همه بیشتر است. وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع هنوز صد در صد قطعی نشده، اما احتمال آن بسیار زیاد است. سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی چندی پیش در گفتگو با ایسنا در واکنش به شایعه انتصابش به عنوان رئیس قوه قضائیه در شبکه‌های مجازی گفت: از همان‌هایی که این خبر را منتشر کرده‌اند، بپرسید.

دادستان تهران: در چهل سال بعد انقلاب، گران‌فروشی تا این حد وجود نداشته است

اولین نشست کمیته مقابله با گران‌فروشی در دادستانی تهران، روز چهارشنبه سوم بهمن ماه با حضور سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت، اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، برخی معاونان دادستان، معاونان وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان دامپزشکی و نمایندگان دستگاه‌های متولی به ریاست دادستان تهران برگزار شد. جعفری دولت‌آبادی در این نشست در رابطه با علت ورود دستگاه قضائی به موضوع مقابله با گران‌فروشی، اظهار داشت: مطابق قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، گران‌فروشی کلان از موارد اخلال در نظام اقتصادی است و در این زمینه در شعب ویژه نیز به عنوان اولین پرونده، موضوع گران‌فروشی تلفن همراه به نحو سازمان یافته رسیدگی شده است که حکم محکومان در حال اجرا است. وی گفت: مردم از موضوع گران‌فروشی رنج می‌برند؛ چرا که در طول چهل سال پس از انقلاب، گران‌فروشی تا این حد وجود نداشته، اختلاف قیمت اقلام مصرفی برای مردم قابل توجیه نیست و تنوع، تعدد و تکثر قیمت‌ها در اقلام مشابه قابل دفاع نیست.
 
چه کسانی مشمول افزایش ۲۰ درصدی دستمزد هستند؟
 
افزایش ۲۰ درصدی حقوق برای سال ۹۸ که توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی نمایندگان مجلس اعلام می‌شود، صرفا برای کارمندان دولت و کارکنان دستگاه‌های اجرایی است و کارکنان تحت پوشش قانون کار را شامل نمی‌شود. میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان تابع قانون کار برای سال ۹۸ هنوز مشخص نشده است و باید منتظر باشند تا در شورای عالی کار در روز‌های پایانی اسفندماه این میزان نهایی شود. /مهر

یک نماینده ٣٠٠نفر کارگر به ایران خودرو معرفی کرده است!

امیرآبادی گفت: دوستان می‌گویند رییس جمهور را استیضاح کنیم! ما مخالف استیضاح رییس جمهور هستیم. باید بمانند کار کنند و پاسخ دهند. آقای وزیر بهداشت استعفا دادند و رفتند؛ تکلیف ١٨هزار میلیارد تومان چه می‌شود؟ یک نماینده ٣٠٠نفر کارگر به ایران خودرو معرفی کرده است. ٨هزارنفر از کارگران خودروسازی را نمایندگان مجلس معرفی کرده اند.رشیدپور: تا زمانی که بودجه خودروساز را دولت بدهد، همین آش و همین کاسه است! / حالا خورشید

ترامپ ۱۰۰ هزار دلار از حقوق خود را به مبارزه با الکلیسم اختصاص داد

"دونالد ترامپ" مبلغ ۱۰۰ هزار دلار از حقوق ۳ ماهه آخر سال ۲۰۱۸ خود را به یک موسسه تحقیقات درباره "الکلیسم" اختصاص داد. کاخ سفید اعلام کرد ترامپ چکی به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار از حقوق ۳ ماهه آخر سال ۲۰۱۸ خود را به "موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم" اهدا کرده است. فرد ترامپ" برادر بزرگ ترامپ در سال ۱۹۸۱ به دلیل الکلی بودن درگذشته است. ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی خود وعده داده بود حقوق سالانه ۴۰۰ هزار دلاری رییس جمهوری آمریکا را دریافت نخواهد کرد؛ به لحاظ قانونی، اما چک حقوق رییس جمهوری آمریکا سالانه ۴ مرتبه به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار صادر می‌شود. ترامپ هر ۳ ماه یکبار چک حقوق خود را به یک موسسه خیریه و یا ملی اهدا می‌کند.

چرا مسئولان اینقدر حرف می‌زنند؟!

حجت الاسلام مسیح مهاجری گفت: مردم در تنگنای شدیدی برای تامین مایحتاج زندگی قرار دارند و برای حل مشکلات اولیه زندگی به این در و آن در می‌زنند و درست در همین وضعیت، حضرات به جای آنکه راهی برای رفع این مشکلات پیدا کنند، با همدیگر درباره اینکه حدود آزادی چقدر است و دین‌داری چه معیاری دارد و با فضای مجازی چه باید کرد، بحث می‌کنند. یکی می‌گوید باید بازتر برخورد کنیم و آن دیگری می‌گوید همین اندازه هم زیاد است و باید به آن چفت و قفل بزنیم. مقامات دولتی و رسمی فقط وقتی حرف بزنند که کاری انجام داده باشند و گزارش آن را به مردم بدهند. حضرات غیردولتی اعم از حوزوی و دانشگاهی و فعالان سیاسی هم فقط در هنگام ضرورت و بقدر ضرورت و در موضوعات ضروری و اصلی حرف بزنند تا مردم تشنه شنیدن سخن آن‌ها باشند. / روزنامه جمهوری اسلامی

سیاست‌های احمدی‌نژاد می‌ماند؛ ونزوئلا می‌شدیم

روزنامه "ایران"، ارگان رسمی دولت، در بخشی از سرمقاله شماره امروز خود تحت عنوان: "کفران نعمت، چرا؟ "؛ با انتقاد شدید از حملات تریبون‌های رسمی به دولت و رییس‌جمهور نوشت: گفته شده است که گوشت ۱۰۰ هزار تومانی نتیجه برجام است. نرخ تورم امسال علی‌رغم تمامی سختی‌های پیش آمده هنوز به اندازه تورم آخرین سال دولت مورد حمایت شما واقع نشده است. آیا می‌توانید بگویید که آن تورم ۳۵ درصدی شما نتیجه کدام سیاست و برجام بود؟ اگر امروز اندکی از بودجه‌های کلان تریبون‌های منتقد و تخریبچی علیه دولت، کم شود؛ صدای آنان به آسمان خواهد رفت و انتظار دارند که از بودجه آموزش، بهداشت و بازنشستگان زده و به آنان پرداخت شود. ولی درعین‌حال، ژست دفاع از مردم را می‌گیرند و دایه مهربان‌تر از مادر می‌شوند. اکنون وضعیت ونزوئلا پیش چشم همه است. تقریبا در میان اهل نظر و کارشناسان اقتصادی نوعی اتفاق نظر وجود دارد که اگر سیاست‌های دولت مورد حمایت این آقایان ادامه پیدا می‌کرد، تورم چندهزار درصدی نیز ایران را، چون ونزوئلا در بر می‌گرفت وخیلی زودتر از ونزوئلا به وضعیت فلاکت‌بار آن کشور دچار می‌شدیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار