بودجه هزار میلیاردی برای طرحی که مصوبه شورای‌عالی شهرسازی ندارد
در حالی که عضو کمیسیون تلفیق مجلس از تصویب بودجه برای طرح توسعه دانشگاه تهران خبر داده است، ساکنان محله دانشگاه تهران معتقدند کمیسیون تلفیق برای طرحی که مصوبه شورای‌عالی شهرسازی ندارد، تقاضای اختصاص بودجه هزار میلیاردی کرده است.
کد خبر: ۷۰۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹ 26 January 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ هفته گذشته سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس از مصوبه این کمیسیون برای کمک به اجرای طرح ساماندهی دانشگاه تهران با پیشنهاد خودش خبر داد و گفت: در حوزه آموزش عالی، کمیسیون تلفیق پس از پیشنهاد بنده مبنی بر تعیین تکلیف طرح ساماندهی دانشگاه تهران مصوب کرد این طرح ساماندهی و توسعه که سال‌ها معطل مانده بود به تصویب برسد و برای آن ردیفی اعتباری در نظر گرفته شد.

وی افزود: به دلیل اینکه وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران به تعهدات خود در این رابطه عمل نمی‌کنند، این طرح مهم بلاتکلیف شده که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، مقرر شد وزارت راه و شهرسازی معادل ده هزار میلیارد ریال (هزار میلیارد تومان) از املاک مسکونی در اختیار خود در محدوده شهر تهران را برای کمک به تأمین منابع طرح ساماندهی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بلاعوض در اختیار دانشگاه تهران قرار دهد.

**نامه ساکنان محله دانشگاه تهران به رئیس مجلس شورای اسلامی

این گفت‌وگو موجب واکنش‌هایی در بین ساکنان محله دانشگاه تهران شد. مردم این محل که در رابطه با طرح ساماندهی دانشگاه تهران اعتراض‌های متعددی داشته‌اند، با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نکاتی پیرامون مصوبه کمیسیون تلفیق مطرح کردند و خواستار رسیدگی ریاست مجلس به این موضوع شدند.

در بخشی از این نامه آمده است:

«همان‌طور که مستحضرید ساکنان و کسبه این محدوده در مردادماه 1397 طی نامه‌هایی به حضرت‌عالی و همچنین تمامی نمایندگان شهر تهران در مجلس، اعضای هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون اصل نود خواستار رسیدگی به مشکلات و ابطال و برچیده شدن کامل طرح شده‌اند. اما تاکنون مجمع نمایندگان شهر تهران و کمیسیون اصل نود موضوع را به‌طور جدی پیگیری ننموده و به بررسی موضوع ورود پیدا نکرده‌اند. چندین نکته مهم در مورد تصمیم مذکور قابل ذکر است که به استحضار می‌رسد:

- طبق نامه معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، طرح ساماندهی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون «بدون در اختیار داشتن سند مصوب ابلاغی»، نسبت به اخذ بودجه دولتی و تملک بعضی از املاک واقع در محدوده طرح اقدام نموده، مصوبات این طرح مشروط بوده و مصوبه نهایی را اخذ ننموده است. ضمن این‌که قرار بود موضوع این طرح در تاریخ 24/10/1397 در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار گیرد که از دستور کار خارج شد.

- همچنین در طی این مدت همه نهادها اعم از دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، وزارت کشور، استانداری تهران، شورای شهر تهران، سازمان پدافند غیرعامل، تشکل‌های دانشجویی و... بر اساس گزارشات کارشناسی با تداوم این طرح صراحتاً مخالفت نموده‌اند.

با توجه به پیگیری‌های مستمر مردم و نیز موارد فوق به نظر می‌رسد تصمیم برای اختصاص بودجه به طرحی که هنوز توسط مراجع مربوطه تصویب و ابلاغ نشده و بخشی از کارشناسان و مسئولان کشور مخالف تداوم آن هستند، فاقد منطق .. در روند تدوین بودجه کشور آن هم در شرایط سخت کنونی اقتصادی است. اعلام خبر فوق از سوی جناب آقای دکتر ساداتی‌نژاد که پیش از این ریاست سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران را به عهده داشته و در واقع سرپرست طرح مذکور بوده است، این شائبه را تقویت می‌نماید.

ساکنین و کسبه محدوده این طرح تقاضا دارند طبق تعهدی که نمایندگان در قبال مردم دارند، شکایات و اعتراضات آنها که 6 ماه پیش به دفتر شما ارسال شد مورد پیگیری قرار گیرد. علاوه‌بر این خواستار آن‌اند که با توجه به عدم تصویب و ابلاغ طرح مذکور، مخالفت صریح نهادهای رسمی کشور با این طرح و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر توقف فعالیت‌های توسعه‌ای دانشگاه تا تعیین تکلیف این موضوعات، اختصاص ردیف اعتباری به این طرح را در بودجه سال 1398 منتفی نمایند.»

**ابهامات فراوان در مورد طرح ساماندهی دانشگاه تهران

این نامه نمایانگر ابهام‌های فراوان در مورد طرح ساماندهی دانشگاه تهران است که باید مورد بررسی قرار گیرد تا ضمن اینکه حقوق مالکیت شهروندان در مصوبه‌ها لحاظ شود، ساماندهی دانشگاه تهران مطابق قوانین بالادستی و در راستای پیشرفت علمی این دانشگاه انجام شود. ساماندهی دانشگاه تهران، سال‌ها در دستور کار دولت و نهادهای فرادستی بوده، ولی همچنان پاسخ مشخصی در مورد ابهام‌های آن داده نشده است.

گزارش از مهدی نجفی‌خواه

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار