معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد:
معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد با اشاره به برگزاری دومین سمپوزیوم مجسمه سازی خشت خام در یزد بیان داشت: نگاه مدیریت شهری به این رویداد، نگاهی فرهنگی و آموزشی است.
کد خبر: ۷۰۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲ 24 January 2019

مجتبی فرهمند معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد در گفت و گو با تابناک یزد، با بیان اینکه نگاه مدیریت شهری به این رویداد، نگاهی فرهنگی و آموزشی است، اظهار داشت: ارج نهادن به هنر نیاکان در خلق آثار معماری و احیای هنر های بومی، ایجاد رویکردی نوین در زیباسازی شهر با استفاده از مصالح بومی،  آگاهی ‌بخشی به مردم و هنرمندان در زمینه آشنایی با قابلیت‌ های خشت به عنوان مصالح بوم ‌آورد شهر تاریخی یزد، آشنایی و آموزش مستقیم دانشجویان توانمند و مستعد هنر و معماری از طریق شرکت در رویداد در کنارهنرمندان حرفه‌ای کشوری و توجه به جاذبه گردشگری آثار از جمله اهداف برگزاری این سمپوزیوم می باشند.

فرهمند در ادامه افزود: برگزاری این سمپوزیوم با همکاری انجمن هنرهای تجسمی الگویی شاخص برای استفاده از پتانسیل نهادهای مردمی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری برای کشور است و قطعا اعتماد به جوانان مسیر توسعه شهر و استان را هموارتر می‌کند.

شهردار منتخب شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه بافت تاریخی یزد نماد کامل و شفافی از میراث ناملموس شهر نظیر فرهنگ،‌ آداب، سنن و مناسبات شهری است؛ عنوان کرد: به نظر من نه تنها پتانسیل این موضوع که یزد پایتخت معماری خشتی شود وجود دارد؛ بلکه به جرات می‌توان گفت که شهر تاریخی یزد بهترین گزینه برای این عنوان است. انتخاب  شهر تاریخی یزد به عنوان میزبان برگزاری نخستین و دومین دوره از کنفرانس بین‌المللی خشت خام  در سال‌های 1351 و 1354 هم می‌تواند نشان از همین پتانسیل داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: هرچند که برای سال ‌های بسیار این کنفرانس در کشور ما برگزار نشد، اما در سال جاری با برگزاری سمینار و کارگاه بین‌المللی شهرهای تاریخی در پی آن هستیم تا جایگاه راستین یزد در مقیاس جهانی را دوباره بازیابیم.

فرهمند با اشاره به اهمیت ثبت جهانی یزد به عنوان نمایه میراث جهانی، بیان داشت: ثبت شهر تاریخی یزد در نمایه میراث جهانی در تیرماه سال گذشته نیز مهر تأیید نهایی یونسکو بر ارزش‌های برجسته جهانی یزد به عنوان شهر زنده و پویای خشت خام بود. به نظر من مهم این است که این پتانسیل را باور کنیم و آنچنان که شایسته شهرمان است، این ارزش‌ها را ارج گذاریم. اگر این ارزش را باور کنیم و برای این باور تلاش کنیم، من تحقق این چشم‌انداز را چندان دور نمی‌بینم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد  در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح نحوه گزینش و ارزیابی آثار، اظهار داشت: کمیته انتخاب آثار که ترکیبی از هنرمندان مجسمه سازو معمار هستند دقت دارند تا ضمن توجه به قواعد اعلام شده، مواردی را انتخاب کنند که امکان اجرای آن از نظر فنی و زمانی امکان پذیر باشد. قطعا انتخاب آثاری که بتواند در عین زیبایی پتانسیل ها و توانایی های فنی استفاده از خشت و گل را به خوبی به نمایش بگذارد برای ما در اولویت است. همچنین وجود خلاقیت در طرح و یا روش اجرا از دیگر شاخص های امتیازدهی به آثار محسوب می گردد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار