کد خبر: ۷۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷ 02 August 2015

رئیس محیط زیست کرج از فعال شدن تیم‌های سرشماری حیات وحش در کرج خبر داد و گفت: با فعال شدن تیم‌ها و نظارت بیشتر بر آمار حیات وحش، اطلاعات دقیقی از آنها به دست خواهیم آورد.

فردین حکیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: داشتن آمار موثق از حیات وحش یکی از مهمترین مسائلی است که همیشه مورد توجه محیط زیست بوده است.

وی ادامه داد: در این راستا با فعال شدن تیم‌ها و نظارت بیشتر بر آمار حیات وحش، اطلاعات دقیقی از آنها به دست خواهیم آورد.

این مسئول با تأکید بر اهمیت آمار موثق از جمعیت حیات وحش بر ضرورت انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای مدیریت و حفاظت بهینه از آنها تأکید کرد و افزود: اطلاع از وضعیت موجود مناطق و آگاهی از حداقل جمعیت حیات وحش و به ویژه گونه‌های حیات وحش یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

وی سرشماری پستانداران را یکی از راه‌های پایش جمعیت حیات وحش و زیستگاه‌ها عنوان کرد و بیان داشت: آگاهی از جمعیت و پراکنش حیات وحش نقش مهمی در نحوه حفاظت از زیستگاه‌ها و جلوگیری از تخلفات شکار دارد و به تبع آن آشنایی بیشتر از وضعیت و شرایط زیست گونه‌ها را ممکن و مدیریت و حفاظت مطلوب‌تر به وضعیت آنان را به دنبال دارد.

حکیمی گفت: با توجه به وجود منطقه شکار ممنوع طالقان و منطقه حفاظت شده البرز جنوبی که با شرایط زیستگاهی مناسب، در این فصل جمعیت قابل توجهی از گونه‌های علفخوار از جمله کل و بز و قوچ و میش را در خود جای داده است اجرای برنامه سرشماری پستانداران در این دو منطقه انجام خواهد شد.

وی در خصوص روش و نحوه انجام سرشماری افزود: پس از تعیین برنامه زمان‌بندی چند روزه، هر یک از مناطق براساس حضور گونه‌های حیات وحش به قطعات کوچک‌تر تقسیم و با توجه به اطلاعات منطقه‌ای و تجارب محیط بانان و مسئولان منطقه و استفاده از عوارض طبیعی برنامه‌ریزی سرشماری انجام می‌گیرد.

به گفته حکیمی افراد حاضر در برنامه سرشماری به اکیپ‌های جداگانه تقسیم و در مسیرهایی که تراکم گونه‌های مورد نظر در آنها بیش از سایر نقاط است، با روش مشاهده مستقیم و از طریق پیمایش‌های خطی، عمل سرشماری و آماربرداری از حیات وحش را در انجام می‌دهند و با این روش می‌توان به حداقل جمعیت حیات وحش موجود(علفخواران) در یک منطقه پی برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار