در شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز مطرح شد:
شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز با حضور شهردار اهواز و ارائه بودجه پیشنهادی سال 98 شهرداری اهواز و برنامه پنج‌ساله دوم توسعه شهر اهواز توسط شهردار اهواز برگزار شد.
کد خبر: ۷۰۶۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 21 January 2019

منصور کتانباف در شصت و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (یکم بهمن ماه) در سالن جلسات شورا برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تکالیف، شهرداری مکلف است که بودجه سالانه را تهیه و در موعد مقرر به شورا تقدیم کند.بر اساس چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌ها بودجه ۱۶۲۲ میلیارد تومانی را به شورا تقدیم کرده‌ایم؛ این بودجه بر اساس منابع درآمدی شهرداری، تفاهم‌نامه‌ها و اوراق مشارکت ارائه شده است.

به گزارش"تابناک"؛ شهردار اهواز گفت: در منابع واقعی پیشنهاد رشد ۹ درصدی نسبت به سال ۹۸-۹۷ پیش‌بینی شده است. همچنین در این بودجه موضوعات عمومی، کمک دولت به قطار شهری، تملک و دارایی کاهش ۴۰ درصدی دارد.همچنین بودجه پیشنهادی در تفاهم‌نامه با شرکت نفت، بنیاد برکت و صنایع فولاد کاهش ۱۴ درصدی و در فروش اموال افزایش ۴۹ درصدی دارد.

شهرادار اهواز گفت: در اوراق مشارکت قطار شهری کاهش ۳۳ درصدی و در تسهیلات بانکی کاهش ۱۵ درصدی پیش‌بینی شده است. در مجموع امیدوارم با توجه به شرایط موجود بودجه ارائه شده محقق شود.

کتانباف بیان کرد: مجموعه شهرداری آماده است که جمع‌بندی اعضای شورا در خصوص بودجه و برنامه پنج ساله دوم توسعه اهواز را اجرا کرده و به شهروندان خدمتی ارائه کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اهواز نیز درخصوص برنامه پنج سال دوم توسعه شهر اهواز بیان کرد: 2هزار و 285 پروژه در بودجه شهرداری اهواز پیش بینی شده که تمام آنها غیر از 2 پروژه به شاخص های برنامه پنج ساله دوم متصل هستند.

ابراهیم نوشادی ادامه داد: پروژه های تعریف شده در قالب وظایف شهرداری هستند و هیچ پروژه ای خارج از آن به دلیل محدودیت مالی پیش بینی نشده است؛ وظایف شهرداری ها در 30 محور خلاصه می شوند.برخی کلانشهرها مانند اصفهان و شیراز از برخی وظایف همچون توسعه زیرساخت ها و آسفالت خیابان ها رهایی یافته و تمرکز خود را بر پروژه های عمرانی و زیباسازی گذاشته اند.

نوشادی افزود: در کلانشهر اهواز کارهای زیرساختی بسیاری مانند آسفالت خیابان ها، ساخت پارک ها و فضای سبز، احداث تقاطع ها و مسیرها در دستور کار قرار دارد به همین دلیل باید براساس اولویت بندی گام برداریم.وی با اشاره به تمدید2 ساله برنامه پنج ساله اول توسعه شهر اهواز بیان کرد:به دلیل مشکل تامین اعتبار و تمام نشدن پروژه های تعریف شده این برنامه 2 سال پس از اتمام آن مجدد تمدید شد.

وی یادآور شد: مدل تهیه برنامه بودجه توسط وزارت کشور به تمام شهرداری ها ابلاغ می شود و شهرداری ها باید مطابق با آن محتوا را تهیه کنند.

نوشادی درخصوص ایرادات اعضای شورای شهر به برنامه پنج ساله توسعه گفت: این برنامه به صورت باز اجرا می شود و حتی اشکالات مشخص شده پس از تصویب نیز رفع می شود، اگرچه گروهی از نخبگان دانشگاهی و کمیته های متخصص شهرداری این برنامه را تدوین کرده اند اما به طور قطع برخی نواقص در زمان اجرا خود را نشان خواهند داد.

در ادامه محمد جعفر فلسفی عضو شورای اهواز، در خصوص برنامه پنج ساله دوم توسعه اهواز، اظهار کرد: بررسی ایرادات برنامه پنج ساله با کمک پژوهشگران انجام شد اما شهرداری جوابی به این ایرادات نداد. دانشگاه چمران نیز شش ماه ما را معطل کرد و به گفته آقای نوشادی اساتید قهر کردند.

وی افزود: حدود فرودین ماه ایرادات این برنامه را فرستادیم اما در نهایت در بهمن ماه خلاصه برنامه پنج ساله به اعضای شورا تحویل داده شده است. اعضای شورا باید نخست برنامه را بررسی و سپس تصویب کنند.

در ادامه محسن موسوی‌زاده، عضو شورای شهر اهواز، در خصوص برنامه پنج ساله دوم توسعه اهواز، اظهار کرد: اساتید دانشگاه و شهرداری برای برنامه‌ای که سال گذشته ارائه شد سه ماه زمان گذاشتند و همه مطالب آن را بررسی کردند اما برنامه به مدت هشت تا نه ماه رها شد که این کار پسندیده نیست و امروز مجددا از صفر کار را شروع می‌کنیم.

یک عضو شورای شهر اهواز نیز در این نشست گفت: برنامه نخست توسط خود شهرداری تهیه شد اما برنامه دوم را تیم دانشگاهی و کمیته های شهرداری در کنار هم تدوین کرده اند.

حسین حیدری یادآور شد: در بخش حمل و نقل این برنامه پیش بینی افزایش ایستگاه های حمل و نقل از 2هزار مورد به 2هزار و 100 ایستگاه شده است؛ همچنین تا سال 1401 باید 100 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر اهواز ساخته شود.

همچنین برخی از اعضای شورای شهر اهواز منتقد به گفته آنها پاسخگو نبودن شهرداری به ایرادات مطرح شده و دیر اقدام کردن برای ارسال برنامه به شورای شهر بودند.

محمدجعفر فلسفی در این باره گفت: اعضای شورای شهر در مدت زمان سه ماهه با کمک پژوهشگران و اساتید بخشی از این ایرادات را به شهرداری منتقل کردند اما با گذشت حدود 10 ماه هنوز پاسخی به ما داده نشده است.به گفته وی اعضای شورای شهر باید از رفع ایرادات توسط شهرداری مطمین شوند وسپس برنامه پنج ساله دوم توسعه شهر را تصویب کنند.

بنابراین گزارش سه لایحه خرید یک قطعه زمین واقع در کوی علوی، تفریغ بودجه سال 95 سازمان آتش‌نشانی و تفریغ بودجه سال 95 سازمان عمران شهری اهواز با اکثریت آرا به تصویب رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار