رضوانی اضافه کرد: از دیگر مصوبات این سفر اختصاص حواله نفت به عشایر منطقه بود زیرا که طبق قانون می بایست آنها از طریق اینترنت در سامانه شرکت نفت ثبت نام کنند ولی به دلیل نبود اینترنت و داشتن مشکل، استاندار دستور داد حواله دستی به عشایر منطقه داده شود تا آنها با مشکل سوخت مواجه نشوند.
کد خبر: ۷۰۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷ 19 January 2019

 فضای مجازی که به عنوان ابزاری جدید که می بایست امروز برای رونق و توسعه هر منطقه باشد این روزها نقش منفی به خود گرفته و بجای اینکه در خدمت منطقه باشد به ابزاری برای نشانه رفتن و زیر سوال بردن فرهنگهای یک منطقه و یا یک قوم تبدیل شده است.

فرهنگها بنا به تعاریف ذاتی که دارند نتیجه و برآیند رفتار هر قوم بوده که پس از سالها آزمون و خطا و رفع نواقص جزئی از زندگی آن قوم در منطقه شده اند به گونه ای که مردم هر قوم را با آن فرهنگها خواهند شناخت.


مردم استان خوزستان که تیراژه ای از اقوام هستند با داشتن فرهنگهای اصیل از جمله میهمان نوازی، مهربانی، خونگرمی، با ایمان و با اخلاص معروف شده اند و این فرهنگ آنان در جای جای ایران زبانزد خاص و عام است.


عشایر استان خوزستان که جزئی از این مردم هستند در میهمان نوازی بیش از سایرین مشهور هستند و با گذری کوتاه از لایه های زندگی این قشر به آسانی می توان به این مهم پی برد به طوریکه بسیاری از شهرنشینان به داشتن این خصائص بسیار خوب حسرت می خورند.


هفته گذشته که استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان محلی برای بررسی مشکلات عشایر شمال خوزستان به منطقه گرهشکان رفته بودند پس از گذر از مناطق سخت این منطقه و بررسی مشکلات عشایر به اصرار عشایر خونگرم این منطقه ظهر را میهمان آنان بودند.


عشایر منطقه نیز بر حسب میهمان نوازی و فرهنگ اصیل خود با استفاده از ذبح گوسفندان خود از استاندار و دیگر میهمانان پذیرائی کردند هر چند شاید استاندار و سایرین راضی به تحمیل ضرر به میزبانان خود نبوده باشند ولی به رسم ادب به میهمان نوازی آنان احترام ورزیدند.


بلا فاصله در فضای مجازی عکس هائی از نوع پذیرائی و به سیخ کشده شدن گوشتهای گوسفندان ذبح شده پخش شد و استاندار و مسئولان متهم به اشرافی گری و ریخت و پاشهای شاهانه متهم شدند این درحالی است که میزبان نه استاندار بلکه عشایری بودند که برای هر فرد میهمانی این کار را انجام می دهند زیرا داشته های عشایر جز گوسفند و پذیرائی از آنان نیست.


سالهای گذشته نیز با همین روش شخصیتهای مهم استان از جمله نماینده ولی فقیه در استان را نشانه رفتند و به گونه ای القا کردند که مسئولان استان بجز رفاه حال خود به مردمشان فکر نمی کنند.


مردم استان خوزستان از عرب گرفته تا بختیاری، شوشتری، دزفولی ، بهبهانی و سایر اقوام به میهمان نوازی شهره هستند و هیچگاه برای میهمانان خود کم نمی گذارند و حتی اگر دستشان هم خالی باشد بهترین پذیرائی را انجام می دهند که این فرهنگ را می بایست به عنوان یک الگو به دیگران معرفی کرد نه اینکه با انتشار عکسهای جهت دار این فرهنگ را تحت الشعاع قرار داده و در جهت منافع خود حرکت کرد.


سید علی حسن موسوی یکی از میزبانان هفته گذشته استاندار خوزستان در منطقه گرهشکان اندیمشک با انتشار کلیپی در فضای مجازی ضمن انتقاد از افرادی که اقدام به فرافکنی در زمینه میزبانی عشایر منطقه کرده بودند گفت: ما عشایر خوزستان 2 سال است که دوندگی و تلاش کردیم تا میزبان استاندار و مسئولان استان برای تشریح مشکلات منطقه باشیم که خوشبختانه این اتفاق هفته گذشته رخ داد و استاندار خوزستان به این منطقه صعب المعیشه سفر کرد.


وی گفت بیش از 500 خانوار عشایری در این منطقه زندگی می کنند که با مشکلاتی از جمله نبود راه مناسب دست و پنجه نرم می کنند هر چند سالهای گذشته هم برخی مسئولان به این منطقه آمده ولی مشکلاتمان به قوت خود باقی است.


وی اظهار داشت: بارندگی های اخیر باعث شد تا راههای سخت گذر ایجاد شده در قبل هم تخریب شود و عملا امکان تردد عشایر در منطقه با مشکل مواجه گردد که این مهم حضور استاندار خوزستان را برای ما بیش از پیش حیاتی کرده بود.


وی گفت به لطف این حضور مسئولان در این منطقه محروم، عشایر منطقه بر خود لازم دانستند که مثل همیشه از میهمانان خود پذیرائی کرده و با ذبح گوسفند از آنان استقبال کنند گر چه ممکن است آنها هم به این کار راضی نبوده باشند.


وی اضافه کرد: حال که عشایر منطقه بر اساس فرهنگ خود از مسئولانشان استقبال کرده اند چرا برخی برای اغراض شخصی خود اقدام به نشر مطالب دروغین کرده و فرهنگ اصیل مردم عشایر خوزستان را زیر سوال برده اند.


وی گفت: ذبح گوسفند برای میهمان یکی از رسمهای زیبای عشایر است و نباید با انتشار عکسهای جعلی و مطالب دروغین این فرهنگ را زیر سوال برده زیرا نه از بیت المال خرج کرده ایم و نه از مال دزدی و غصبی از میهمانانمان پذیرائی کرده ایم.


وی گفت: استاندار و دیگر مسئولان استان به دعوت عشایر به این منطقه آمده اند و کمترین وظیفه میزبان پذیرائی از آنان است که رسم ادب عشایر است زیرا به دعوت ما پاسخ داده اند.


وی گفت: عشایر این منطقه شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده اند و برخی افراد مغرض این پذیرائی ما را خیانت به خون شهدا دانسته اند که باید گفت اگر پذیرائی شخصی بوده است چه خیانتی ما انجام داده ایم.


مدیر کل روابط عمومی استانداری خوزستان هم در این باره گفت: استاندار خوزستان به همراه حدود 10 نفر از مسئولان استان برای حل مشکلات این منطقه به دعوت مردم راهی منطقه عشایری گرهشکان شد.


سعید رضوانی افزود: استاندار پس از بررسی مشکلات اعتبارات بسیار خوبی را در بخش راه و امور زیربنائی منطقه تصویب کردند که رقمی بالای 50 میلیارد ریال است زیرا عشایر استان نیز جزئی از این استان هستند که باید به آنها خدمات رسانی شود.


وی افزود: در این سفر مقرر گردید جهت بازسازی و تکمیل جاده دسترسی عشایری گرهشکان و حفر چاه آب شرب 50 میلیارد ریال توسط استاندار اختصاص یابد.


وی گفت: همچنین در این سفر مقرر گردید شرکت توزیع برق ،اداره کل امور عشایر و کمیته امداد استان برای رفع مشکل برق عشایر نسبت به نصب پنل های خورشیدی در منطقه اقدام کنند.


رضوانی اضافه کرد: از دیگر مصوبات این سفر اختصاص حواله نفت به عشایر منطقه بود زیرا که طبق قانون می بایست آنها از طریق اینترنت در سامانه شرکت نفت ثبت نام کنند ولی به دلیل نبود اینترنت و داشتن مشکل، استاندار دستور داد حواله دستی به عشایر منطقه داده شود تا آنها با مشکل سوخت مواجه نشوند.


قابل ذکر است که عشایر منطقه یاد شده بر اساس فرهنگ میهمان نوازی از مسئولان و بیش از 200 نفر از عشایر منطقه پذیرائی کردند.


گرهشکان یکی از مناطق کوهستانی و صعب العبور است که در 130 کیلومتری شمال شرقی اندیمشک قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار