عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت:
عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت: یافته های یک تحقیق در بین 20 نفر از جوانان ازدواج نکرده در شهر یزد نشان داد که فداکاری، گذشت، ساده زیستی، فهم متقابل، رفاقت، صمیمت و صبر از جمله عوامل موثر تشکیل خانواده مطلوب است .
کد خبر: ۷۰۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ 19 January 2019

علی روحانی در نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی این دانشگاه با تشریح یافته های پژوهشی باعنوان «کاوشی زمینه مند از بسترهای تغییر معنای خانواده مطلوب در میان جوانان شهر یزد» افزود: کنشگران این تحقیق، به نقش عوامل مختلف اثرگذار بر تشکیل خانواده مطلوب تاکید کردند.
وی ادامه داد: تعدادی از کنشگران مطرح می‌کنند که توجه به نقش‌های اجتماعی زنان و توانمندی و مهارت‌های آنها در اجتماع و در زندگی خانوادگی منجر به ایجاد خانواده مطلوب می‌ شود.
وی اضافه کرد: عامل بسیار مهم دیگر که کنشگران بر آن تأکید فراوانی داشتند و در تکوین خانواده مطلوب اولویت دارد، خصوصیات و بایستگی‌های اخلاقی در خانواده بود؛ به گونه‌ای که ترجیح ویژگی‌های اخلاقی در خانواده مطلوب، بسیار حائز اهمیت قلمداد می شد.
عضو هیات علمی دانشگاه یزد گفت: پرستیژ و شغل از دیگر عوامل موثر در تشکیل خانواده مطلوب از سوی کنشگران مطرح می‌ شود، طوری که آنان چنین اظهار می‌کنند، داشتن شغل از واجبات ساختن زندگی مطلوب و ایده‌ال است و نداشتن شغل دغدغه‌های مالی و اقتصادی و عدم رفاه خانواده را به دنبال دارد.
روحانی افزود: اگر این عوامل زمینه ای منجر به تشکیل خانواده مطلوب برای کنشگران نشد و دلسردی و تنش در خانواده به واسطه انتظارات برآورده نشدن ایجاد شود، طلاق راهکار و آخرین گزینه است که در اگر و امّاهای تشکیل خانواده مطلوب مطرح می‌شود و گروهی از جوانان مصاحبه شونده به راحتی در مورد آن صحبت می کردند.
وی تصریح کرد: نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر رسانه‌ها و تأثیرات غیرمستقیم آن ها بر تمام ابعاد خانواده، عوامل اقتصادی و رفاهی خانواده و همچنین دخالت اطرافیان در خانواده از جمله عوامل بیرونی در تشکیل و یا عدم تشکیل خانواده مطلوب در بین کنشگران هست.
وی ادامه داد: هنجارهایی که امکان نفوذ در خانواده را به‌طور غیرمستقیم دارند که منجر به تصمیم‌گیری‌های جنسیتی و تقسیم کار جنسیتی می‌شود عاملی بیرونی در عدم تشکیل خانواده مطلوب است.
عضو هیات علمی دانشگاه یزد اظهار داشت: تفکر سنتی خانواده و اختلاف آفرینی در خانواده به واسطه دخالت خانواده‌هاو همچنین تحصیلات متمایز سبب می شود که به عنوان عوامل بیرونی مانع تشکیل خانواده مطلوب از سوی کنشگران شود.
روحانی ادامه داد: ارزش‌ های مادی یک دوگانگی برای تشکیل خانواده مطلوب پیش روی کنشگران قرار می‌دهد؛ طوری که گروهی مادیات را عاملی در رسیدن به زندگی و خانواده مطلوب و ایده‌آل می‌ دانند و گروه دیگری قناعت و ساده زیستی را عامل خوشبختی و مطلوب زندگی معیار قرار می‌دهند.
وی افزود: یافته های تحقیق نشان داده است که گاهی ازدواج‌های ترتیب‌یافته عاملی برای تشکیل خانواده مطلوب می‌ شود؛ در حالی که گروهی از کنشگران معتقدند اگر در انتخاب همسرشان آزادانه عمل کنند خانواده مطلوب آنان شکل خواهد گرفت.
در دانشگاه یزد پنج کانون تفکر پیرامون حوزه های آب، گردشگری، شهر هوشمند، سلامت اجتماعی و اقتصاد یزد شکل گرفته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار