شهردار اردبیل گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به همت بخش خصوصی در شهر اردبیل رقم خورده است.
کد خبر: ۷۰۳۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸ 14 January 2019

به گزارش تابناک اردبیل، حمید لطف‌اللهیان در نشست مجمع مطالبه‌گران اردبیل اظهار داشت: عملکرد شهرداری که در حقیقت منجر به توسعه شهری می‌شود براساس مطالبات مردم و شهروندان تعریف و تبیین شده و شهرداری تلاش می‌کند تا در مسیر توسعه روزافزون گام بردارد.

وی با تبریک 22 دی ماه روز تاریخی استان شدن اردبیل بیان کرد: ما یاد و خاطره بزرگان این شهر که در تبدیل اردبیل به استان تلاش مضاعفی را از خود نشان دادند گرامی می‌داریم که در بین آنها لطیف نباتی مقدم که همواره یاد و نامش جاودانه است در این مسیر تلاشی مضاعف را انجام داده و در این قریب به 28 سال یک خدمات‌رسانی مضاعفی را در سطح استان و شهر اردبیل شاهد هستیم.

شهردار اردبیل از شهرداری به عنوان یک نهاد مردمی با مسئولیت‌های متعدد در مقاطع مختلف سال یاد کرد و گفت: با وجود همه تلاش‌ها همچنان بر این باوریم که کمی و کاستی‌ها در ارائه خدمات به مردم مشهود است ولی شهرداری تلاش می‌کند براساس بودجه‌ای که تقدیم شورا کرده و بعد از تصویب به اجرای آن اقدام کند به اهداف مورد نظر در توسعه و عمران شهری دست پیدا کند.

لطف‌اللهیان اولویت طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی را براساس درآمد محدود شهرداری پروژه‌های با منافع مشترک شهر و شهروندان برشمرد و افزود: عمده پروژه‌های شهرداری از محل وصول عوارض و بودجه مردمی اجرایی و عملیاتی می‌شود و به همین دلیل ما با در نظر گرفتن منافع و مصالح شهروندان تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بهترین و کیفی‌ترین پروژه‌ها را اجرایی کنیم.

وی با قدردانی از احساس مسئولیت مجمع مطالبه‌گران شهر اردبیل با محوریت انجمن اصناف و بازار تصریح کرد: عموم هموطنان انتظار دارند که دغدغه‌ها و مشکلات شهر به سرعت برطرف شود که ما با تقدم و تاخری که برنامه‌ریزی‌های خودمان بر مبنای مصالح و منافع شهر و شهروندان در نظر می‌گیریم این کار را انجام داده و سعی‌مان بر این است در راستای حفظ و تامین این منافع شهر و مردم حرکتی راستین انجام دهیم.

اصلاح 87 سرعت‌گیر در اردبیل

شهردار اردبیل بااشاره به وضعیت سرعت‌گیرها براساس تصمیم شورای ترافیک و درخواست پلیس، شهرداری و یا عموم همشهریان اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر سعی کردیم به جای احداث سرعت‌گیر به سمت آموزش و آگاهسازی مردم در حوزه ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی حرکت کنیم تا کاهش تلفات و تصادفات منجر به فوت را شاهد باشیم.

لطف‌اللهیان در مورد ساماندهی حوزه حمل و نقل شهری و کاهش بار ترافیکی در سطح شهر به برچیدن بساط 87 سرعت‌گیر در سطح شهر اردبیل در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: ما هیچ تمایلی به افزایش اجرای سرعت‌گیرها نداریم ولی با توجه به حادثه‌خیز بودن برخی از معابر شهری و میزان تلفات و تصادفات رخ داده در این مناطق آن هم براساس مصوبه شورای ترافیک اقداماتی را انجام می‌دهیم تا سرعت‌گیرها به شکل استاندارد عملیاتی شود.

وی در مورد احداث مرکز کنترل ترافیک در شهر اردبیل بیان کرد: برای 95 کیلومتر مسیر اردبیل فیبر نوری از کره جنوبی خریداری شده و به زودی شاهد راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک و هدایت و کنترل الکترونیکی خودروها در سطح شهر خواهیم بود.

تغییر نام قدیمی محلات در دستور کار شهرداری نیست

شهردار اردبیل به فعالیت کمیته اجتماعی در شهرداری اشاره و بیان کرد: به دلیل پراکنده بودن فعالیت‌ها در این حوزه به ویژه پیشگیری از آسیب‌ها تلاش بر این است تا شهرداری بنابه وظیفه و رسالت خود در توسعه و تجهیز و برنامه‌ریزی فرهنگسراها با برنامه‌های متنوع اقدام کند که در همین راستا دو فرهنگسرا به سرعت در حال تجهیز و تکمیل است تا در آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

لطف‌اللهیان اجرای برنامه‌های منسجم در این حوزه را نیازمند تصویب مدیریت واحد شهری در مجلس و ابلاغ این لایحه از سوی دولت به شهرداری‌ها برشمرد و گفت: ما در کنار احداث فرهنگسرا در مناطق مختلف شهر نظیر چهارراه حسینیه و همچنین فرهنگسراهای جدید در مناطق اطراف شهر سعی‌مان بر این است تا همشهریان از فضای به وجود آمده استفاده کنند.

وی وجود این فرهنگسراها را با تدارک و پیش‌بینی برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، هنری و غیره یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی همه دستگاه‌ها به ویژه شهرداری آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

شهردار اردبیل نامگذاری محلات و کوچه‌ها را منطبق بر یک مکانیزم مشخص و تصمیم شورای نامگذاری دانست و گفت: به هیچ وجه تغییر نام قدیمی محلات در دستور کار شهرداری نیست و ما بیشتر در شهرک‌ها و مناطق جدید سعی در نامگذاری براساس نام مفاخر، مشاهیر و شهدا داریم و در نصب پلاک‌ها نیز براساس عقد قرارداد با اداره کل پست اقدامات عملیاتی انجام می‌شود.

لطف‌اللهیان از نصب پلاک‌های نورانی در برخی از محلات شهر اردبیل به صورت پایلوت خبر داد و افزود: عمده نامگذاری‌ها مربوط به خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر جدیدالاحداث است.

افزایش یک مترمربعی فضای سبز در اردبیل

شهردار اردبیل در مورد استاندارد کشوری سرانه فضای سبز تصریح کرد: استاندارد کشوری در این حوزه 12 مترمربع است در حالی که این میانگین در شهر اردبیل 7.6 دهم مترمربع است که قطعا با استاندارد جهانی و کشوری فاصله دارد.

لطف‌اللهیان از اجرای 8 هکتار فضای سبز در شورابیل و توسعه پارک‌ها و بوستان‌ها در مناطق مختلف شهر اردبیل خبر داد و اظهار کرد: از سال 94 تاکنون هیچ تغییر کاربری در فضای سبز انجام نشده است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر یک متر مربع به ازای هر شهروند اردبیلی به توسعه فضای سبز همت کردیم و امیدواریم همچنان اقدامات ما در این حوزه با کشت گونه‌های متناسب با شرایط اقلیمی ادامه پیدا کند.

شهردار اردبیل از کاشت 30 هزار اصله نهال و یک میلیون و 200 هزار بوته گل در شهر اردبیل و در فصول مختلف خبر داد و گفت: با توجه به تنوع کاشت گل‌ها به شکل فصلی در مناطق مختلف ما نیازی به رعایت گونه براساس شرایط اقلیمی نداشتیم اما در کاشت درختان سعی کردیم تا با لحاظ کردن شرایط آب و هوایی اردبیل کاشت گونه‌های متناسب را در دستور کار قرار دهیم.

لطف‌اللهیان در مورد پسماند و بلاتکلیفی این موضوع در اکثر شهرهای کشور بیان کرد: برخی از شهرها به سمت تولید کمپوست از زباله حرکت کردند ولی در حال حاضر عمده جمع‌آوری و دفن پسماند اردبیل به شکل سنتی انجام می‌شود که این کار غیرقابل قبول است.

وی از تدوین طرح جامع پسماند در اردبیل و تصویب در شورای شهر خبر داد و افزود: زمانی قرار بود تولید برق از زباله عملیاتی شود که به دلیل عدم توجیه و صرفه اقتصادی این کار انجام نشد و ما در طرح جامع به دنبال اجرای طرح تفکیک از مبدا و تولید کمپوست هستیم.

شهردار اردبیل تصریح کرد: تولید کمپوست از زباله به یقین راه حل نهایی نیست چرا که ما نمی‌توانیم با این همه تولید کمپوست چه کاری انجام دهیم که گرایش به این سمت قطعا با چالش‌ها و بحران‌هایی روبرو خواهد بود در حالی که باید در این حوزه درست و منطقی برنامه‌ریزی کرده و به اهداف مورد نظر دست یافت.

ساماندهی بالیقلو در مرحله نهایی مطالعه

لطف‌اللهیان از گازسوز شدن کارخانه آسفالت شهرداری اردبیل خبر داد و گفت: در ساماندهی بالیقلو ما در سالجاری هیچ اقدام اجرایی انجام ندادیم و منتظر طرح‌های بالادستی بودیم تا به شکل اصولی و علمی کارها را در ساماندهی بالیقلو دنبال کنیم.

وی بیان کرد: سه مشاور حوزه زیست محیطی و معماری و شهرسازی و نیز بررسی وضعیت سیلاب مسیل‌ها در حال مطالعه طرح‌های اجرایی و عملیاتی هستند تا بعد از ارائه طرح عملیاتی بتوانیم در بالیقلو کارهای اجرایی را براساس این سه مولفه با دقت نظر بیشتر انجام دهیم.

شهردار اردبیل با اشاره به دو عنصر باارزش شورابیل و بقعه شیخ‌صفی‌الدین به عنوان زنجیره گردشگری اردبیل افزود: هرگونه توسعه شهری باید براساس این عناصر باارزش انجام شود تا براساس این زیرساخت‌ها بتوانیم در جذب گردشگر به شهر اردبیل موفق عمل کنیم.

لطف‌اللهیان قابلیت شورابیل را به عنوان مسیر سلامت گردشگری، احداث آمفی‌تئاتر، توسعه 8 هکتار فضای سبز و ده‌ها طرح‌ گردشگری دیگر بی‌نظیر خواند و گفت: در سه چهار سال اخیر بیش از 50 میلیارد تومان در منطقه نمونه گردشگری شورابیل سرمایه‌گذاری کردیم تا نسبت به جذب گردشگر و رضایتمندی همشهریان در این منطقه موفق عمل کنیم.

وی توسعه شورابیل را بر مبنای طرح جامع یک اقدام ارزشمند توصیف و تصریح کرد: دومین عنصر باارزش شهر اردبیل بقعه شیخ صفی‌الدین است که ما برای معرفی خدمات خاندان صفوی و مرکزیت تشیع اردبیل سعی کردیم تا اطراف این بقعه را ساماندهی کرده و به شکل زیبا برای گردشگران آراسته کنیم.

شهردار اردبیل از اجرای سنگ فرش در حریم بقعه شیخ صفی‌الدین منطقه شهیدگاه به عنوان یک پروژه ارزشمند یاد کرد و گفت: احداث پیاده‌راه شیخ صفی‌الدین نه تنها یک سنگ فرش عادی نیست بلکه گذرگاه فرهنگی، هنری و تاریخی بی‌نظیر است که وحدت جغرافیایی کشورمان را می‌توانیم در این پروژه ارزشمند نشان دهیم.

لطف‌اللهیان در مورد ویژگی‌های این منطقه در کنار هویت و عظمت تاریخی و نمودی از آئین تعزیه اردبیل و دلبستگی مردم این دیار به خاندان عصمت و طهارت افزود: امیدواریم اجرای این پیاده‌راه‌ها به جذب گردشگر و رضایتمندی آنها کمک کند.

فاز دوم پل قدس اوایل سال آینده افتتاح می‌شود

شهردار اردبیل در مورد پل قدس و احداث آن از سال 95 نیز بیان کرد: احداث پل قدس با برآورد 50 میلیارد تومان اعتبار با هدف گره‌گشایی ترافیکی در این مسیر آغاز شده که قرار است با احداث این تقاطع 21 حرکت ترافیکی سامان یافته و مردم با سهولت در این مسیر تردد کنند.

لطف‌اللهیان با اشاره پیشرفت 55 درصدی این پروژه به رغم تغییرات قیمتی و شرایط اقتصادی اظهار کرد: این پروژه در حال حاضر نه تنها متوقف نشده بلکه در سرمای زمستان نیز اجرای بخش‌های مختلف پل قدس در حال انجام است اما پروژه از سرعت استاندارد برخوردار نمی‌باشد.

وی بیان کرد: فاز دوم این پروژه که مربوط به پل اصلی از جلوی پادگان تا ورودی تالار میلاد است اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و با سرعت گرفتن پروژه در سال آینده فازهای بعدی نیز اجرایی خواهد شد.

شهردار اردبیل در مورد زیباسازی این پروژه و اجرای المان مناسب در پل قدس گفت: ما در اجرای پروژه‌ها اعم از پل قدس و توسعه شورابیل بر مبنای طرح جامع عمل کرده و به هیچ وجه رفتار سلیقه‌ای نداشتیم و همچنان بر این باوریم اجرای این پروژه‌ها باید با مطالعات دقیق انجام شود.

لطف‌اللهیان با اشاره به ضرورت احداث دو پل جدید در اردبیل تصریح کرد: در این زمینه بعد از تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اقدامات اجرایی را انجام خواهیم داد و سعی داریم با پرهیز از آغاز پروژه‌های غیرضروری نسبت به عملیاتی کردن پروژه‌های نیمه تمام با تقدم و تاخراقدام کنیم.

وی با بیان اینکه کوچکترین انحراف از بودجه در سال‌های اخیر در مجموعه شهرداری رخ نداده است، افزود: با توجه به پیشنهاددهنده بودجه شهرداری است و تا 10 درصد امکان افزایش بودجه وجود دارد ما نه تنها انحرافی در بودجه سالانه نداشتیم بلکه جذب 900 میلیارد تومان منابع بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری نشان از اهتمام شهرداری در حرکت به سمت جذب منابع پایدار است.

طرح‌های بافت فرسوده نیاز به بازنگری دارد

شهردار اردبیل در مورد کمیته احیا و بهسازی بافت فرسوده و کهنه نیز اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر اقدام به نوسازی و بهسازی سرای وکیل، پارکینگ درخشان و چندین راسته بازار تاریخی اردبیل کردیم که همه این طرح‌ها بر مبنای طرح تفصیلی اتفاق افتاده است.

لطف‌اللهیان ضرورت همکاری و مشارکت مالکان واحدهای تجاری و اهالی بازار را در اجرای این پروژه‌ها یادآور شد و بیان کرد: بازنگری در این بافت کهن در دستور کار قرار گرفته و ما امیدواریم با تهیه طرح تفصیلی شهر اردبیل بتوانیم به بازآفرینی شهری در این منطقه کمک کنیم.

وی در مورد احداث پارکینگ در محدوده بازار گفت: ما به مالکانی که اقدام به احداث پارکینگ کنند تا 15 درصد پروانه تجاری رایگان صادر می‌کنیم تا با اعمال این بسته‌های تشویقی بتوانیم سرمایه‌گذاران و مالکان را مجاب به احداث پارکینگ در مناطق مختلف شهر کنیم.

شهردار اردبیل از احداث پارکینگ درخشان و توافق برای احداث پارکینگ در پشت بیمارستان آرتا خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت پارکینگ خود اهالی بازار در استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی اقدام کرده و در این زمینه راغب به همکاری هستند.

لطف‌اللهیان از تعریض و بهسازی پل هفت چشمه بعد از گذشت 6 سال خبر داد و تصریح کرد: هدفگذاری شهرداری اجرای پروژه جدول‌گذاری، پازل و آسفالت‌ریزی نیست بلکه ما کارهای زیربنایی را در دستور کار قرار دادیم و سعی می‌کنیم تا با عملیاتی کردن این پروژه‌ها به توسعه شهر اردبیل کمک کنیم.

وی گفت: شهرداری تلاش می‌کند تا براساس مصالح و منافع شهر و شهروندان طرح‌های متعددی را با هدف کسب رضایت مردم انجام دهد و به رغم محدود بودن منابع سعی بر استفاده از منابع سرمایه‌گذاران و عموم شهروندان است تا توسعه به معنای واقعی اتفاق بیفتد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار