گزارش یک سفر کاری؛
دهها کیلومتر را سپری نمودیم تا به منطقه مرزی " حسن قندی " و "ابوغویر " رسیدیم .منطقه بیابانی ابوغویر که به کویر ابوغویر شهرت دارد، در جنوبی‌ترین قسمت استان ایلام و در نزدیکی مرز استانی خوزستان و کشور عراق قرار دارد. این منطقه در موقعیت جغرافیایی N3214 - ‌E4735 در غرب روستایی به همین نام واقع شده است.
کد خبر: ۷۰۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 13 January 2019

تابناک ایلام ::روز گذشته و بدنبال برگزاری دومین تور خبری بازدید از طرح های اداره کل منابع طبیعی استان ایلام درمعیت تعدادی از همکاران رسانه ای عازم شهرستان دهلران شدیم .

منطقه جنگلکاری شده پیرامون شهرک وحدت اولین مکانی بود که بازدید نمودیم ،منطقه ای بیابانی ورملی که در حال حاضر با صدها هزار هکتارجنگل کاری به یک پارک بزرگ سیاحتی و چشم انداز زیبایی برای ساکنین این منطقه تبدیل شده است.

تعلیف احشام منطقه از گیاهان رویشی که بدنبال تثبیت خاک دراین عرصه جنگل کاری شده صورت می گیرد یکی از مهمترین دستاوردهای ناشی از احداث این جنگل مصنوعی توسط کارکنان منابع طبیعی در این نقطه بیابانی استان است .موضوعی که آثار آن در گفتگو با تعدادی از دامداران بومی نمایان بود.

یکی دیگر از نقاط بیابانی شهرستان دهلران ،پلاک "برتش " است ،همانطور که از نام محلی آن پیداست ،دشتی که در فصول گرما از آن آتش و حرارات می بارد ،اما اینک با بیش از 3هزار هکتار جنگلکاری واجرای طرح های پخش سیلاب و آبخیزداری ،ضمن دگرگون نمودن اقلیم منطقه ،به سدی بزرگ برای حفاظت از اراضی پایین دستی درمقابل سیلابهای خشن این منطقه تبدیل شده است.

سپس تور خبرنگاران راه دور ودراز عین خوش وحسن قندی را در پیش گرفت ،در مسیر حرکت ،اجرای طرح کمربند سبز در حاشیه راه ارتباطی دهلران به سمت اندیمشک وجنگل کاری  روستای "جلیزی" و همچنین پارک جنگلی زیبایی را بازدید نمودیم که فضای زیبا و مفرحی را در این منطقه بیابانی ایجاد نموده است .

دهها کیلومتر را سپری نمودیم تا به منطقه مرزی " حسن قندی " و "ابوغویر " رسیدیم .منطقه بیابانی ابوغویر که به کویر ابوغویر شهرت دارد، در جنوبی‌ترین قسمت استان ایلام و در نزدیکی مرز استانی خوزستان و کشور عراق قرار دارد. این منطقه در موقعیت جغرافیایی N3214 - ‌E4735 در غرب روستایی به همین نام واقع شده است.

منطقه پوشیده از رمل‌های ماسه‌ای با پوشش گیاهی ضعیف است که قسمتی از آن نیز در کشور عراق واقع شده است. تپه‌های ماسه‌ای فعال ایلام در این منطقه قرار دارد مساحت کل دشت بیابانی ابوغویر حدود 50 هزار هکتار است که 5 هزار آن را تپه‌های ماسه‌ای فعال تشکیل می‌دهد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان این منطقه یکی از مهمترین کانون های گرد وغبار در استان ایلام محسب می شود ،حرکت شن های روان تهدیدی جدی برای زیست بوم منطقه ،اراضی کشاورزی و همچنین خطوط لوله نفت وآب محسب می شود.

در سال گذشته بیش از یکهزار هکتار از اراضی این دشت مالچ پاشی شده است و 500هکتار نیز به پیمان رفته و در رروزهای آتی مالچ پاشی خواهد شد. با عبور از میان این دشت کویری می توان آثار مثبت مالچ پاشی که به تثبیت خاک ورویش گیاهان منجر شده وهمچنین نهالکاری صورت گرفته را مشاهده نمود.

احمدی در این خصوص به خبرنگاران گفت : مجموع بیابانهای استان 424هزار هکتار است که نزدیک به 80هزار هکتار از این بیابانها بعنوان  کانون گردوغبار شناسایی شده است .

وی ادامه داد: در کل شهرستان دهلران بالغ بر 20هز ار هکتار نهالکاری انجام گرفته است ،این حجم کار بیش از کارهای مصوب در اداره کل منابع طبیعی استان است .عملیات نهالکاری با همکاری ومشارکت مردم روند روبه رشدی را طیی می کند . سالیانه 500هکتار زارعت چوب با مشارکت مردم منطقه صورت می گیرد که این موضوع ضمن درآمدزایی و کمک به افزایش میزان تولیدات کشاورزی،توسعه جنگلکاری دراین منطقه را به دنبال داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان افزود :از سال 91تا سالجاری کل اعتبارات تخصیص داده شده به این حوزه 20میلیارد تومان وبمنظور اجرای 20هزار هکتار جنگلکاری بوده است که خوشبختانه با همت وتلاش همکاران وهمراهی مردم توانسته ایم بیش از 60هزار هکتار جنگلکاری انجام گیرد .

وی در ادامه اظهار داشت : از این میزان جنگلکاری 25هزار هکتار در مهران ،20هزار هکتار در دهلران ومابقی نیز در دیگر شهرستانهای استان انجام گرفته است .

احمدی درپایان یاد آور شد :در سطح استان تعداد8نهالستان فعال داریم که توانسته اند بیش از 6میلیون اصله نهال تولید کنند.

چنانچه سایر دستگاههای اجرایی وتخصصی استان می توانستند با بهره گیری از امکانات واعتبارات موجود ،بدون هر گونه عذر وبهانه ای ،مسیر خدمت به مردم وتوسعه استان را در پیش گیرند ،بی شک سالها پیش تر از این توسعه همه جانبه استان ایلام را جشن می گرفتیم .منابع طبیعی استان نشان داده است که با دوری از حاشیه ها و قرار گرفتن در متن کار می توان راههای سخت وصعب العبور توسعه را پشت سر گذاشته  و برنامه ها وچشم اندازهای توسعه ای را محقق نمود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابن الرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خواهش داریم دراین دشتها میوه های مثمرانجیرتوت عناب وزیتون کاشته شود تا کشوربه خودکفائی برسد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار