کد خبر: ۶۹۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ 02 January 2019

در پی انتشار گفتگو با اکبر اعلمی نماینده ادوار مجلس، درباره خصوصی سازی و تخلفاتی که در این حوزه انجام شده سوالات بسیاری به دستمان رسید که آن را با اعلمی درمیان گذاشتیم. در ادامه پاسخ‌های وی را می خوانید:

  • ماجرای واگذاری زمین های کشت و صنعت مغان به ثمن بخس به کجا کشیده شده است؟

ابتدا لازم است در خصوص ماهیت و ویژگی های مورد معامله یعنی کشت و صنعت و دامپروری مغان توضیحاتی ارائه شود تا مشخص شود که چرا آن‌ها از اصطلاح واگذاری به ثمن بخس یا مفت فروشی استفاده می کنند.

شركت سهامي كشت و صنعت و دامپروري مغان در سال 1353 با هدف توسعه و عمران دشت مغان تاسیس و در دو مجلس شورای ملی و سنا به تصويب رسيده و به دولت ابلاغ گرديد.

این بنگاه عظیم کشاورزی و دامپروری با وسعت بیش از 63 هزار هکتار، در شهرستان پارس آباد در استان اردبیل واقع شده است که کل مساحت آن حدود 110 هزار هکتار است. به عبارت دیگر مجموعه کشت و صنعت مغان همراه با شرکت کشت و صنعت پارس که در سال های اخیر از آن تفکیک شد، حدود 57.3 درصد خاک پارس آباد را به خود اختصاص داده و از 90هزار هكتار اراضي زير شبكه، 63 هزار هکتار آن در اختیار شركت كشت و صنعت و دامپروری مغان است.

در رژیم سابق در این منطقه سرمایه گذاری های زیادی از محل منابع مالی كشور صرف زیرساخت و عمليـات احداث سد انحرافی اصلاندوز، سد مخزنی قزل قشلاق، شبكه آبـرساني و زهکشی، قطعه‌بندی و تسطيح و نظایر آن شد و مجربترین مهندسین آمریکایی از طریق ایجاد کانال «نیل مغان» و با استفاده از مدرنترین شیوه های آبیاری، کشت و صنعت مغان و اراضی پارس آباد را زیر کشت بردند

 مدیرعامل سابق مغان که به اسناد این بنگاه دسترسی داشته است، تنها سرمایه گذاری ارزی انجام شده در کشت و صنعت مغان را 2 میلیارد دلار اعلام کرده است که به قیمت امروز بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان می شود.

این بنگاه از چنان اهمیتی برخوردار است که تا همین اواخر؛ شهرستان پارس آباد به برکت وجود کشت و صنعت مغان تنها شهرستان در کل خطه آذربایجان بوده که مهاجرپذیر بوده است.

  • ارزیابی شما در مورد ارزش تجهیزات، تاسیسات، ماشین آلات، مستحدثات و محصولات یاغی و زراعی این بنگاه چیست؟

فقط باغات میوه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان شامل حدود 3000 هکتار مرکب از ده‌ها هزار اصله درخت و انواع میوه جات و زیتون است که یکی از وسیعترین و کاملترین طرح باغبانی مدرن در سطح خاورمیانه محسوب می‌شود و در رژیم گذشته توسط کارشناسان شرکت هاوائین اگرونومیک طراحی و در ان نهال های متنوعی از موسسه ژورژدلبارد فرانسه تامین و در آن از سیستم آبیاری قطره‌ای در آن استفاده می‌شود.

این بنگاه دارای یک مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه قند، کارخانه فرآوری میوه، کارخانه لبنیات و چندین واحد کارخانه تولیدی دیگر است.

  • شنیده‌ایم که کارخانه قند این شرکت هم بسیار بزرگ است؟

بله بجز «کارخانه قند» این شرکت که با ظرفیت اسمی ۵‌ هزار تن چغندرقند در روز کار می کند، کارخانه لبنیات آن هم با ظرفیت اسمی ۱۸۰ تن شیر در روز و کارخانه خوراک‌ دام با ظرفیت تولید خط کنسانتره به صورت فله به میزان ۳۰ تن در ساعت و با ظرفیت تولید علوفه به صورت های مختلف و به میزان ۲۵۰ تن بخشی از محصولات آن است.

کشت و صنعت مغان حدود «7654713 متر مربع» ساختمان دارد که شامل یک میلیون و سیصد و چهل هزار مربع شهرک مسکونی غفاری، ساختمان تاسیسات تربیت بدنی و تاسیسات رفاه خدمات و تصفیه آب شرکت ها، حدود16 هزار متر مربع ساختمان اداره جدید، بیش از 280 هزار متر مربع ساختمان تاسیسات قند و ورمی کمپوست، حدود 50 هزار متر مربع ساختمان تاسیات لبنیات و پنیرسازی، 178 هزار متر مربع ساختمان تاسیسات، بیش از 17 هزار متر مربع ساختمان اداری و آزمایشگاه، نگهبانی و تولید انبار و سالن لواشک و موترخانه سالن تولید، 263 هزار متر مربع متر مربع ساختمان انبار تولید و قیف تغذیه و تاسیسات خوراک دام، بیش از یک میلیون و 130 هزار متر مربع ساختمان تاسیسات دامپروری، بیش از 4 میلیون متر مربع ساختمان تاسیسات گاوهای شیری 2 و 3 هزار راسی و بالغ بر 280 هکتار معادن تولید مصالح، 500 متر مربع دفتر سه طبقه واقع در کوی ولی امر تبریز، 211 متر مربع با 250 متر اعیانی دفتر نمایندگی و مهمان سرای اردبیل و حدود 322 هزار 321873 متر مربع ساختمان های متفرقه دیگر دارد.

  • با این حساب تنها چند میلیون متر مربع ساختمان در این شرکت وجود دارد؟

بله فقط مساحت مستحدثات و ساختمان‌ها و تاسیسات این بنگاه اقتصادی حدود 7میلیون و هفتصدهزار متر مربع است و اگر در ساخت هر متر مربع از سازه‌های فولادی و بتنی ساختمان 383 میلیون کیلوگرم آهن و میلگرد در آن استفاده شده که ارزش امروز آن حدود 1722میلیارد تومان یعنی رقمی معادل قیمت کل فروخته شده شرکت و ارزش ضایعات آن معادل 650 میلیارد تومان است.

  • دام‌ها و وسایط نقلیه چطور؟

حدود 13-10 هزار راس گاوهای شیری تلیسه و گوساله دارد و حدود «210 دستگاه» وسائط نقلیه موتوری شامل سواری، کامیون، تریلی، بیل مکانیکی، گریدر، غلطک، تراکتور،کمباین، لودر و بوالدوزر

ضمنا نزدیک به 240 میلیون متر مکعب حق آبه اختصاصی دارد و بطور متوسط 20 متر مکعب در ثانیه آب از رود ارس و از طریق کانال بزرگ نیل مغان در اختیار این شرکت است.

اگر بخواهم به همه امکانات این بنگاه کم نظیر ملی اشاره کنم مثنوی هفتاد من خواهد شد و اکنون کافیست ارزش تاسیسات و ساختمان و اشجار و وسائط نقلیه و کارخانجات و سایر دارایی های ثابت و منقول بنگاه مزبور به قیمت روز محاسبه و با قیمت حدود 45 هزار هکتار از حاصلخیزترین اراضی کشور جمع زده شود تا بر میزان افتخارات دولت بویژه وزرای اقتصاد و دادگستری و روسای اتاق های بازرگانی و تعاون و وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان خصوصی سازی به عنوان اعضای هیات واگذاری در این معامله افزوده شود.

  • شما گفته بودید که اراضی این بنگاه را بدون احتساب تاسیسات و تجهیزاتش از قرار هر متر مربع به ارزش دو پفک نمکی فروخته اند، در این‌باره هم توضیح دهید.

بله هم چنان که اشاره شد طبق برآورد ما تنها مساحت اراضی و باغات حاضلخیز واگذار شده حدود 46 هزار هکتار است و 830 هکتار از اراضی آن تحت تصرف سپاه قرار دارد اما در مالکیت کشت و صنعت مغان است. مدیرعامل سابق کشت و صنعت نیز که همین هفته جلسه مشترکی با آقای احمد توکلی داشتیم همین مقدار را تایید کرد.

اگر 1700 میلیارد تومان قیمت واگذاری را بر 46 هزار هکتار تقسیم کنید، و تجهیزات و تاسیسات و اشجار و ماشین آلات و کارخانجات و سایر مواردی که اشاره کردم را صفر ریال در نظر بگیرید، سازمان خصوصی سازی که رئیسش این واگذاری را از افتخارات خود می خواند، قرار است ظرف 11 سال بابت هر متر مربع از اراضی آن مبلغ 3700 تومان از خریدار دریافت کند که امروز قیمت یک بسته پفک نمکی و 50 کیلوگرم کود گاوی است

حال اگر اظهارات رئیس سازمان خصوصی سازی را مبنا قرار دهیم که گفته بود؛ «از مجموع قیمت فروش شرکت کشت و صنعت مغان یک هزار و 500 میلیارد تومان مربوط به زمین و 350 میلیارد تومان دیگر شامل تاسیسات، تجهیزات و امکانات این مجموعه بوده است»، در این صورت به عمق این مفت فروشی و فاجعه ملی پی خواهید برد.

البته پوری حسینی در پی اظهارات بنده اعلام کرده است که «قیمت کارشناسی انجام گرفته برای هر متر زمین شرکت مدنظر پنج هزار و300 تومان بوده که بر اساس قیمت پیشنهادی خریدار هر متر این زمین شش هزار و 500 تومان با سایر دارایی ها به فروش رسید»!

 ارزیابی شما در مورد قیمت اراضی این بنگاه چقدر است؟

در این خصوص کارشناسان و خبرگان محلی باید نظر دهند، اما از آنجا که در حال حاضر پروژه پایاب سد خداآفرین که در دست اجراست، مشابهت زیادی با اراضی کشت و صنعت و دامپروری مغان دارد، می تواند بعنوان یک شاخص مناسب در ارزیابی قیمت تمام شده زیرساخت های اراضی کشت و صنعت مغان مورد استناد قرار گیرد.

بنده در اینجا عینا به نقل قول از استاندار اردبیل و همچنین اظهارات معاون عمرانی اش در اواخر سال 96 اکتفا می کنم. استاندار اردبیل که این روزها عطش زیادی برای واگذاری کشت و صنعت مغان به ثمن بخس از خود نشان می دهد در فروردین ماه امسال در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده بود : «مرحله نخست طرح ملی پایاب سد خداآفرین در شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در مساحت 36 هزار و 700 هکتار به پیشرفت فیزیکی 66 درصد رسیده است و تاکنون برای اجرای این طرح یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام آن به حدود 800 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است». استاندار اردبیل تصریح کرد: «دولت برای تجهیز اراضی به سامانه آبیاری نوین و کانال‌کشی هر هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین با احتساب هزینه سد، حدود صد میلیارد تومان هزینه می‌کند.»

معاون عمرانی استاندار اردبیل هم در تاریخ 05/10/96 گفته است : « بیش از 700 هکتار از اراضی این پایاب آماده کشت و زرع است و سازمان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با صرف هزینه یک میلیارد دلار برای پروژه‌های مرزی استان در بخش آب و خاک فعال هستند و تاکنون یک هزار و 200 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.»

بر این اساس در شرایطی که برای تکمیل زیرساخت های پایاب سد خداآفرین و آماده ساختن تنها 700 هکتار از اراضی حدود 1200 میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته و در صورت درستی ادعای استاندار اردبیل، تجهیز هر هکتار از اراضی به سامانه آبیاری و کانال کشی با احتساب هزینه ساخت سد، حدود 100 میلیارد تومان هزینه داشته است، می توان نتیجه گرفت که اگر قرار بود فقط آماده سازی زیرساخت 48000 هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان که شبیه اراضی پایاب سد خدآفرین است، امروز انجام شود؛ بدون احتساب هزینه ساخت سد معادل «82286 میلیارد تومان» و با احتساب ساخت سد و مجهز به به سامانه آبیاری نوین و کانال کشی هر هکتار معادل «4800000 میلیارد تومان» برای دولت هزینه در برداشت.

به عبارت دیگر اگر اظهارات استاندار کنونی و معاون عمرانی استاندار اردبیل را مبنای ارزیابی و برآورد ارزش واقعی اراضی کشت و صنعت مغان قرار دهیم، هزینه آماده سازی زیر ساخت هر متر مربع از اراضی با احتساب هزینه ساخت سد و مجهز به به سامانه آبیاری نوین و کانال کشی، معادل 10 میلیون تومان و بدون احتساب سد و سامانه آبیاری نوین و کانال کشی حدود 171 هزار تومان تمام می شد. حال کافیست قیمت خرید زمین هم در این محاسبه منظور شود تا ارزش واقعی اراضی حاصلخیز کشت و صنعت مغان آشکار گردد.

  • واکنش مردم و مسئولان منطقه در این خصوص چه بوده است؟

ماههاست که بنده و بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی منطقه و رسانه های محلی در مورد این فاجعه ملی هشدار می دهیم. پس از روشنگری‌هایی که صورت گرفته، جمعی از نمایندگان و شخصیت‌های ملی هم به جمع معترضین و منتقدین پیوسته‌اند اما چون در اردبیل استاندار با همه ابواب جمعی‌اش بطور عجیبی اصرار دارند که این واگذاری صورت گیرد، فضای منطقه را امنیتی کرده و کم و بیش جو اختناق ایجاد کرده‌اند و بعضی از افراد را به برخی ادارات احضار و آن‌ها را تهدید و ارعاب می کنند که دست از اعتراض بردارند. یکی از مدیران کانال های تلگرامی را بازداشت کرده اند و در مواردی برای ترساندن کارکنان کشت و صنعت مغان مامور انتظامی به داخل شرکت اعزام کرده اند.

  • دستگاه های ذیربط که عامل واگذاری از زمین ها به بخش خصوصی بوده اند چه توجیهی دارند؟

تنها توجیهشان این است که ما به قانون عمل می کنیم و چون کسی حاضر نیست بیش از این قیمت بخرد ما ناچاریم از جیب ملت مفت فروشی کنیم!

مثل اینکه در مزایده‌های قبلی رقم بیشتری اعلام شده بود؟

در فاصله سال های 97-96 ، این بنگاه را در چهار نوبت به مزایده گذاشته اند. بار اول 2700 میلیارد تومان، بار دوم 2500 میلیارد تومان، بار سوم 2200 میلیارد تومان و بار آخر که ارزش پول ملی نسبت به نوبت های قبلی حدود 300 درصد کاهش داشته است به 1700 میلیارد تومان واگذار شده است. با این توضیح که 100 میلیارد حصه نقدی است، دو سال تنفس برای پرداخت اولین قسط در نظر گرفته شده و الباقی هم بصورت اقساط در 9 سال از خریدار دریافت خواهد شد!

جالب اینجاست که بعد از لغو مزایده اول قرار است کشت و صنعت به نفر دوم برنده مزایده پیشنهاد نفر دوم برنده که قیمت پیشنهادی اش حدود 100-80 میلیارد تومان هم کمتر از قیمت پیشنهادی برنده اول است واگذار شود!!

 راه بازپسگیری این اراضی ملی را چگونه ارزیابی می کنید و چه پیشنهادی دارید؟

این بنگاه عظیم روزگاری بخش مهمی از نیازهای کشور را در حوزه های مختلف تامین می کرد و سبب خودکفایی کشور شده بود و اکنون که ما در تحریم قرار داریم کشت و صنعت مغان نباید در انحصار یک فرد قرار گیرد و لازم است در اختیار دولت باقی مانده و با انتصاب یک مدیر باکفایت و توانمند اداره شود و اگر قصد واگذاری هم داشته باشند سهامش به مردم واگذار شود.

از آنجا که شخصا این واگذاری را نوعی غارت ملی و یک فاجعه ملی میدانم معتقدم که رهبری و قوه قضائیه و نمایندگان مجلس با عزمی جدی به این مساله و موارد مشابه ورود کرده و مانع از به یغما رفتن ثروت ملی و تمرکز و تداول آن در دست یک فرد و گروه و خاص شوند.

و همچنین لازم است به موازات برکناری رئیس سازمان خصوصی سازی، و رسیدگی به سایر خصوصی سازی ها، قانون مربوطه متناسب با اصول؛ 3، 43، 44 و 45 قانون اساسی و روح این قانون اصلاح و اجرا شود.منبع: روزنامه مستقل

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار