رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با تأکید بر شناخت مردم از بیماری‌ها و اولویت بر هزینه‌های بیماری گفت: خدمات اولیه در غربالگری رایگان است، اما حوزه تخصصی هزینه‌هایی برای فرد دارد و مهم این است که فرد آن را در اولویت قرار دهد.
کد خبر: ۶۹۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷ 29 December 2018
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از انجام غربالگری سرطان «پستان، روده بزرگ و دهانه رحم» در مراکز جامع سلامت استان خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ دکتر راضیه‌السادات میرمعینی با بیان اینکه غربالگری سرطان‌ها از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: هنوز تصمیمی برای غربالگری سرطان پرستات آقایان گرفته نشده، اما غربالگری روده بزرگ مختص آقایان نیز است و افراد برای تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها در روستا‌ها به خانه بهداشت و در شهر‌ها به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: سرطان‌هایی در لیست غربالگری قرار می‌گیرند که قابل تشخیص زودرس باشند و در موقع تشخیص مداخله درمانی برای بهبود بیماری صورت گیرد بر همین اساس افرادی که غربالگری می‌شوند اگر مشکوک به بیماری باشند به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

میرمعینی اضافه کرد: افراد مشکوک در غربالگری سرطان پستان به ماما در مراکز جامع خدمات سلامت و در صورت مشکوک بودن به توده به سطح تخصصی برای بررسی توده‌ها ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: در تشخیص سرطان روده بزرگ با یک تست رپیدی (غیرتخصصی آزمایشگاه) مراقب سلامت با اندازه‌گیری میزان خون مدفوع بررسی را انجام می‌دهد و در صورتی‌که تست مثبت باشد، برای بررسی کامل به سطح تخصصی ارجاع داده می‌شود که بیماران باید تحت عمل کولونوسکوپی قرار گیرند همچنین افرادی که سه سال از ازدواج آن‌ها گذشته باشد در معرض سرطان دهانه رحم هستند.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با تأکید بر شناخت مردم از بیماری‌ها و اولویت بر هزینه‌های بیماری اظهار کرد: خدمات اولیه در غربالگری رایگان است، اما حوزه تخصصی هزینه‌هایی برای فرد دارد و مهم این است که فرد آن را در اولویت قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ برای سنین ۵۰ تا ۶۹ سال، سرطان پستان ۳۰ تا ۶۹ سال و دهانه رحم از ۳۰ تا ۵۹ سال انجام می‌شود.

میرمعینی یادآور شد: امسال تا کنون ۲۷ هزار و ۱۹۶ نفر در سرطان روده بزرگ، ۵۱ هزار و ۸۸۴ نفر در سرطان پستان و ۴۲ هزار و ۳۳۹ نفر در سرطان رحم غربالگری شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار