رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به تشریح وضعیت خطرپذیری شهر تهران و نقاط قوت و ضعف در مواجهه با حوادث پرداخت و گزارشی از وضعیت ساخت و ساز در پهنه های گسلی شهر تهران ارائه داد.
کد خبر: ۶۹۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲ 26 December 2018

به گزارش «تابناک تهران»؛ احمد صادقی در نشست مشترک با رئیس کمیسیون شهرسازی و عمران شورای شهر تهران با اشاره به حادثه تلخ تصادف اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد و عرض تسلیت به خانواده های داغدیده، بر لزوم توجه به نکات ایمنی در شهر تهران به منظور کاهش این حوادث تاکید کرد و گفت: درس آموخته ها را باید تبدیل به فرهنگ کردو این فرهنگ باید در سبد فرهنگی شهروندان و سبد مدیریتی دست اندرکاران قرار گرفته تا از این به بعد شاهد حوادث ناگوار این گونه نباشیم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین با اشاره به سالگرد زلزله بم، یادآور شد: روز پنجم دی ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌است و در واقع پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در برابر زلزله با پیشنهاد نامگذاری این روز به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» فرصتی را فراهم کرد تا هر ساله با برگزاری برنامه ها و فعالیت های آموزشی و ترویجی متنوع در این روز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره چند ده هزار قربانی این فاجعه تلخ، زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور فراهم شود.

وی با بیان این که تقریبا هر ده سال یکبار ما در کشور شاهد زلزله بزرگی مانند بم هستیم، اذعان کرد: طی چند دهه اخیر ما شاهد پیشرفت هایی در زمینه ایمنی و نیز مدیریت بحران بوده ایم به گونه ای که استانداردهایی برای ساخت ساختمان ها در نظر گرفته شده است تا مقاومت آن ها در برابر نیروی امواج زمین لرزه افزایش یابد اما این که از این استانداردها تا چه میزان بهره برده ایم جای سوال است؟

وی در ادامه به تشریح وضعیت خطرپذیری شهر تهران پرداخت و افزود: در دهه  های گذشته شهر تهران رو به گسترش نهاد و و به دلیل رشد بی مطالعه، شهر به سمت گسل ها کشیده شد و در نتیجه شاهد افزایش ساخت و ساز در حریم این گسل ها بودیم.

وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته  طی ۵ سال گذشته ۵۲ مخاطره در شهر تهران اتفاق افتاده و طبق جمع بندی صورت گرفته در این تحقیق، در حال حاضر برای مقابله درست با این مخاطرات نقاط ضعفی وجود دارد که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

وی از ضعف در پیش بینی، ایجاد ترافیک، اظهار نظر غیر کارشناسی، نبود تجهیزات تخصصی، تجمع شهروندان، واکنش دیرهنگام در جلوگیری از گسترش حادثه در ساعات اولیه، عدم هماهنگی و مدیریت واحد در صحنه حادثه، بافت فرسوده و کم عرض بودن معابر، عدم ایمن سازی کافی توسط پیمان کار و وجود برخی موانع قانونی در انجام اقدامات پیشگیرانه به عنوان بخشی از این موانع یاد کرد.

جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران در ادامه به بررسی وضعیت ساخت و ساز در حریم گسل ها پرداخت و با ذکر این نکته که این گزارش بر مبنای مطالعات و اقدامات صورت گرفته در خصوص تدقیق نقشه گسل های پایتخت در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت گرفته است مراکز زیرساخت و تاسیسات خدمات شهری در معرض مخاطرات طبیعی شعهر را دسته بندی و با ذکر آمار وضعیت این مراکز را تشریح کرد.

 وی در ادامه اقدامات لازم در این بخش را که به باید به دنبال ارائه این گزارش صورت می گرفت را ذکر نمود و ضمن اشاره به بندهای مختلف گزارش بر لزوم نظارت بیشتر در این بخش تاکید کرد.

در ادامه محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ضمن ابراز خرسندی از ارائه گزارش سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: مطرح کردن این قبیل گزارش های کامل که از تحقیقات علمی و میدانی نشات گرفته، خود عامل ایجاد دغدغه می شود چرا که من معتقدم افزایش آگاهی، عامل ایجاد دغدغه و سپس تغییر و تحول خواهد شد و مطالبات مردم دلیل تصمیم گیری مدیران می شود.

وی ادامه داد: اساسا در سطح کشور و نیز شهر تهران در مبحث مدیریت بحران و ایمنی، ماموریت های نرم افزاری مغفول مانده و بیشتر به پروژه های سخت افزاری پرداخته شده است از این رو باید در این حوزه از طریق فراهم آوردن زیرساخت های لازم بیش از بیش فعال شویم.

سالاری با بیان این که ابرچالش پایتخت، عدم تاب آوری است، اذعان کرد: پیگیری موضوعات ایمنی و رعایت اصول ایمنی در شهر بسیار ضعیف است، ما نسبت به دو دهه اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته ایم اما هنوز تا نتیجه مطلوب فاصله داریم چرا که شهروندان هنوز دغدغه تامین ایمنی فضای زندگی خود را ندارند.

وی با بیان این که امیدواریم با رویکرد شهردار جدید ما شاهد اتفاقات خوبی در حوزه ایمنی و مدیریت بحران باشیم، گفت: ازجمله اولویت کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران مدیریت بحران است.

سالاری در پایان با اشاره به پیشرفت های خوب در حوزه مدیریت شهری یادآور شد: خوشبختانه تا به امروز با همکاری دستگاه های مربوطه و نیز شهروندان ۴۰ درصد بافت فرسوده نوسازی شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار