رییس جهاد کشاورزی یزد خبر داد؛
رییس سازمان جهادکشاورزی یزد گفت: در این طرح با استفاده از فن آوری لاپاراسکوپی، اسپرمهای نژاد بومی با نژاد رومانف روسی تلفیق و تعداد تولد گوسفندان افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۶۹۴۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸ 24 December 2018

رئیس سازمان جهادکشاورزی یزد گفت: در این طرح با استفاده از فن آوری لاپاراسکوپی، نژاد بومی با نژاد رومانف روسی، با استفاده از اسپرم های نژاد رومانف، تلفیق می گردد.

به گزارش تابناک یزد به نیل از روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی اشکذر، سیدجمال سجادی پور با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در افزایش تولید در بخش دامی و ارتقا بهره وری در این بخش گفت : نژاد رومانف، نژاد زودرس بوده و بره های این نژاد در چهارماهگی خصوصیات بلوغ را از خود نشان می دهند. نژاد رومانف، در تمامی طول سال امکان زاد و ولد را داشته و قوچ های این نژاد، به صورت بالقوه امکان بارور نمودن میش ها را خواهند داشت.

اجرای طرح آمیخته‌گری گوسفند به روش لاپاراسکوپی در اشکذر
وی افزود: میش های با سهم خونی 50 درصد رومانف، چند قلو زایی بسیار بالایی را داشته و این بدین معنی است که امکان تولد بره در یک دوره زایمان، بیشتر از نژاد بومی می باشد.
سید جمال سجادی پور اظهار داشت: در این روش، هیچگونه آسیب جسمانی به دام وارد نشده و اسپرم، توسط کارشناسان متخصص از طریق شکاف کوچک در زیر شکم ، به میش، منتقل شده ودرصد موفقیت آن درمقایسه باسایر روشهای آمیخته گری، بسیار بالاست.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان اشکذر نیز با اشاره به این موضوع که تلفیق نژاد بومی با نژاد رومانف بر اساس برنامه های سازمانی است گفت: با اجرای موفق امر آمیخته گری این نژاد در شهرستان ، می توان انتظار 3 زایش در دو سال را از نژاد آمیخته داشته و این امر می تواند روند تولید محصولات دامی در شهرستان را بصورت چشمگیری بهبود بخشد  و بستری مناسب برای تولید بیشتر و کاستن از هزینه های تولید در بخش دامی ایجاد نماید.
شهرستان اشکذر دارای 27228 رأس دام سبک با تولید 213 تن گوشت قرمز و 298 تن شیر می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار