مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با بیان اینکه توزیع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشت پائیزه در استان به اتمام رسیده است، گفت که کشاورزان کود شیمیایی مورد نیاز خود را با قیمت سال زراعی گذشته خریداری کنند.
کد خبر: ۶۹۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 24 December 2018

ایرنا، از آنجایی که مهم ترین فعالیت کشاورزی مازندران برنجکاری است ،خرید و تامین کودهای شیمیایی همواره از دغدغه های شالیکاران محسوب می شود.
بر اساس آمارهای رسمی سهمیه سالانه انواع کودهای شیمیایی برای 72 نوع محصول کشاورزی استان 175هزار تن است.
کودهای پتاس، اوره و فسفات به عنوان کودهای پایه محصولات کشاورزی محسوب می شوند.
مجید سلطانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قیمت کود شیمیایی اوره 50 کیلو گرمی را برای مصرف کننده 38 هزار و 500تومان و کود فسفاته را 55 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت ها مربوط به سال گذشته است و تاکنون تصمیمی در خصوص افزایش قیمت گرفته نشده است.
وی با اعلام این که به طور متوسط در هر شهرستان حدود 25 کارگزاری تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران توزیع نهاده های کشاورزی بویژه کودهای شیمیایی را انجام می دهند، افزود: توزیع پنج هزار تن کود فسفات با همان قیمت سال گذشته آغاز شده و پنج هزار تن دیگر نیز خریداری و در حال حمل به انبار های استان مازندران است.
**کارگزاری های تنها مرجع توزیع کود
سلطانی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته عده ای در صدد اختلال در توزیع کود شیمیایی پائیزه بودند، گفت: برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده و با توجه به اینکه کود شیمیایی فسفات وارداتی است ،شالیکاران برای تهیه کود در کارگزاری های شرکت های خدماتی کارت ملی خودشان به همراه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان نگران تامین و توزیع کودشیمیایی اوره نیز نباشند و امسال افزایش قیمتی را نیز نخواهیم داشت، ادامه داد: تولید کود اوره صد درصد داخلی است و بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی توزیع این نوع کود برای کشت بهاره سال آینده نیز تا قبل از پایان سال جاری انجام می شود.
میانگین نیاز هر هکتار به کود های شیمیایی در زمین های کشاورزی مازندران 200 کیلو گرم است.
نیاز هر هکتار به کود اوره 100کیلو و فسفات و پتاس هر یک 50کیلو گرم است.
سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار