عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران:
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: زوجین باید با زبان عشق همدیگر آشنا باشند و همواره معتقدیم که زن و شوهری موفق هستند که زبان عشقشان مشترک باشد.
کد خبر: ۶۹۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 20 December 2018

به گزارش تابناک رضوی، سیما فردوسی در نشست تخصصی نقش زوجین در تکامل و پویایی بنیان خانواده و جلوگیری از عدم عواطف در زندگی زناشویی، اظهار داشت: خانواده پژوهی و خانواده شناسی از جمله دروسی باید به‌خوبی همه زوجین بیاموزند تا بتوانند با آسیب‌ها، چالش‌ها و موانعی که به عنوان مهمترین خلاءهای کنونی در روابط زوجین و موانع عدم احساس خوشبختی در کانون خانواده مطرح هستند مقابله کنند.

وی افزود: یک خانواده با تولد فرزند کامل‌تر می‌شود و زن و مرد خانواده باید خود با پدر شدن و مادر شدن رشد کنند تا این رشد در فرزندشان هم باشد و این سیر تحولی در نسل‌های بعد نیز ادامه یابد.

مدیرگروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه تشخیص به‌موقع و اقدام فوری کمک بزرگی در حل مشکلات زوجین می‌کند، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل باید از تجربه کارشناس و متخصص مربوطه استفاده شود و خطاب زوجینی که سهل‌انگاری می‌کنند و می‌گویند نیازی به مشاوره نیست و مشکل خودبه‌خود حل می‌شود می‌گوییم که سخت در اشتباه هستند، زیرا مشکلات به‌خودی‌خود حل نمی‌شوند و رفتارهای ناهنجار، عادت‌های غلط، برخورد‌های ناپسند و غیره به‌خودی‌خود درست نمی‌شود.

فردوسی تصریح کرد: عشق نیازمند تغذیه و آبیاری بوده و اگر این دو مهم انجام نشود از بین می‌رود و در زندگی‌های کنونی در سطح جامعه شاهد زندگی‌های هسته‌ای هستیم و در گذشته نیز خانواده‌های گسترده را داشتیم و این خانواده‌ها با همکاری هم مانع وقوع طلاق و آسیب‌های بزرگی که به واسطه آن ایجاد می‌شود می‌شدند.

وی تاکید کرد: در خانواده‌های هسته‌ای بیشترین محبت‌ها به فرزند از سوی پدر و مادر صورت می‌گیرد و متاسفانه به‌دلیل اختلافات شخصی ارتباط فرزند با عمو، عمه، دایی و خاله خود را کمرنگ می‌کنند و این مشکل بیشتر در خانواده پدری بوده و در خانواده مادری کمتر مشاهده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به اینکه انسان درگیر هیجانات زیادی است، بیان کرد: این هیجانات شامل ترس، اضطراب، دلهره، نگرانی، انتظار، شوق، ذوق، خوشحالی زیاد و غیره بوده و باید انسان به‌گونه‌ای خود را مدیریت کند که با هیجان‌زدگی سیستم اعصاب خود را به هم نزند و عشق هم یک نوع هیجان بوده که در ۳ مرحله شیدایی، آشنایی و پیوند زناشویی تقسیم می‌شود.

فردوسی گفت: عشق‌های گداخته و احساسی خیلی دوام‌آور نیست و همانگونه که سریع ایجاد شده سریع هم از بین می‌رود و کسانی که به مرحله آشنایی و ازدواج می‌رسند با عشق‌های گداخته فرق دارند و زن و شوهر باید با زبان عشق همدیگر آشنا باشند و در کنار هم عشقی ابدی و ماندگار داشته باشند و در این خصوص زن و شوهری موفق هستند که زبان عشقشان مشترک باشد.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری موارد موضوع ژنتیک هیچ معنایی ندارد و باید بجای نگاه بدبینانه نگاهی خوشبینانه به مسائل و موضوعات مختلف داشته باشیم، افزود: همه ما نیازمند یادگیری هستیم و این مهم باید در زمان خودش انجام شود و هرگز نگویند یادگیری این موضوع و نکته در ما محال است و باید با تلاش و همت بالا ناممکن‌ها را ممکن کنیم و به‌طور مثال در گفتن کلمات و جملات عاشقانه می‌توانیم این یادگیری را با تصویرسازی ذهنی انجام دهیم و جمله دوستت دارم را به‌خوبی به همسرمان بیان کنیم.

مدیرگروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه هرگز نباید به دنبال نیمه گمشده خود در فضای مجازی باشیم، زیرا عشق‌های مجازی به جهت عدم آشنایی درست همچون عشق‌های فضای حقیقی پایدار نیستند، گفت: اگر زوجین دچار مشکل، اختلاف و سوءتفاهی می‌شوند باید با زبان مهربانانه و به‌دور از توهین و خشونت آن مسئله را برطرف کنند و در چنین مواقعی در فضای مجازی سیر نکنند و دنبال چیزهای آرام‌بخش در این فضا نباشند و این آرامش با همکاری و همراهی زوجین به‌وجود می‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار