سید علی اکبر صفوی افزود: از ثروتی همچون تخت جمشید که در جهان بی‌نظیر است به درستی بهره‌برداری نمی‌شود. در نهایت تاسف درهای این مجموعه ساعت 6 عصر بسته می‌شود؛ در حالی که این بنا در شب می‌تواند جذابیتی صدچندان داشته باشد و خود، به افزایش بهره‌وری آن یاری رساند.
کد خبر: ۶۹۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 12 December 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر سید علی اکبر صفوی  افزود: از ثروتی همچون تخت جمشید که در جهان بی‌نظیر است به درستی بهره‌برداری نمی‌شود. در نهایت تاسف درهای این مجموعه ساعت 6 عصر بسته می‌شود؛ در حالی که این بنا در شب می‌تواند جذابیتی صدچندان داشته باشد و خود، به افزایش بهره‌وری آن یاری رساند.
آثار تاریخی تخت جمشید به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در 55 کیلومتری شمال شیراز در محدوده شهرستان مرودشت واقع است.

** کشاورزی را باید تعطیل کنیم؟
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت های فارس در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: از دیرباز توجه به بخش کشاورزی اولویت فارس بوده است؛ اما آیا امروز که با بحران آب مواجهیم باید کشاورزی را تعطیل کنیم؟ پاسخ خیر است؛ چراکه کشاورزی همچنان می‌تواند اولویت باشد.
صفوی با اشاره به اینکه اولویت در کاشت محصول باید تغییر یابد، گفت: به جای محصولاتی همچون برنج و گندم در سال گذشته طرح کاشت زعفران را در کامفیروز با یکی از دانشجویان مقطع دکترای باغبانی اجرا کردیم که بسیار سودآور بود.
صفوی افزود: علاوه بر اینکه پیاز زعفران پس از کاشت، با گذر زمان ارزش بیشتری می‌یابد و خود ثروتی در زیر خاک به شمار می‌رود، کاشت آن نیز بسیار ثمرده بوده است و می‌تواند جایگزینی مناسب برای محصولات پر آب باشد.
استاد دانشگاه شیراز تاکید کرد: همه موارد یادشده نشان می‌دهد ظرفیت توسعه در استان فارس وجود دارد؛ اما در درجه اول باید نوع نگرش تغییر کند.
وی افزود: اینکه چرا این امر تاکنون محقق نشده است، به دلیل مشکل ما در نگاه به دنیا، نگاه علمی و بی توجهی به فضای آزاد تبادل اطلاعات است.
عضو هیات امنای دانشگاه شیراز بحث درخصوص توسعه استان را نیازمند نگاه از بالا به وضعیت و مقایسه آن با دیگر مناطق و دانست تا بتوان مبنای نگاه توسعه در استان را یافت.
صفوی با اشاره به موج چهارم یا انقلاب چهارم صنعتی در همه ابعاد آن، گفت: امروز در دنیا نگاه شبکه‌ای و مبتنی بر تحولات فناری حاکم است که ماهیت شغل و تولید ثروت‌ و... را متفاوت کرده است.
وی افزود: امروز برندهای بزرگ دنیا دیگر تعیین‌کننده نیستند، بلکه یک برند ساده، انعطاف‌پذیر و شبکه‌ای می‌تواند به راحتی ظهور کند و محوری باشد؛ چراکه ماهیت نگاه توسعه‌ای تغییر کرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، نگاه توسعه‌ای امروز را مبتنی بر دیدگاه علمی و حرکت آگاهانه اعلام کرد و بیان داشت: سرعت تحولات اجتماعی و تکنولوژیک وعلمی اگر در گذشته هر پنج سال تا ده سال بود، امروز به ماه و سال رسیده است؛ به همین قیاس اگر آینده‌نگری پیش از این برای پنج سال در نظر گرفته می‌شد و ارزش داشت، امروز باید به عنوان نگاه و بودجه جاری مدنظر قرار گیرد؛ چراکه آینده بسیار نزدیک است.
وی افزود: با وجود فضای آزاد تبادل اطلاعات در دنیای امروز، هرکس گمان کند می‌تواند جلوی تبادل اطلاعات را بگیرد یا کاملا نادان است یا آگاهانه به قصد کسب منافع زور ورزی می‌کند.
استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ایران در مقایسه با دیگر کشور‌های درحال توسعه یا توسعه یافته‌ از ظرفیت‌‌ها و حداقل‌های توسعه در حوزه‌های گوناگون برخوردار است.
وی افزود: در این میان موانعی بر سر راه توسعه وجود دارد که یکی از آن‌ها نوع نگاه ما به ظرفیت‌سازی و عدم استفاده درست از توانمندی‌هاست.
** ثروتی که می توان با آن کشور را اداره کرد
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت‌های علمی، گفت: دانشگاه شیراز پیش از انقلاب تنها دانشگاه بین‌المللی ایران بود. در آن زمان ظرفیت تاریخی، زیبایی، آب و هوا و فناوری یک چهارم دانشجویان این دانشگاه را از دیگر کشور‌ها به ایران می‌کشاند و بر این عناصر سرمایه‌گذاری بیشتری می‌شد.
صفوی عنوان کرد: در دولت هفتم و هشتم منطقه ویژه علم و فناوری در فارس تعریف شد و همه فعالیت‌ها حول محور علم صورت می‌گرفت و در دولت نهم و دهم نیز ایجاد منطقه ویژه انرژی، نفت و گاز مد نظر قرار گرفت که مشاوران و متخصصان و مهندسان را در فارس گرد هم جمع کرد و همه این‌ها نشان‌دهنده ظرفیت‌هایی ثروت آفرین است که حتی می‌توان با آن کشور را اداره کرد.
صفوی با بیان اینکه در کشور‌های دیگر، چون سیاستمداران باید به رسانه پاسخگو باشند، به اتاق فکری قوی نیاز دارند، بیان داشت: فضا در کشور ما گروهی است؛ نه رقابتی و بر این اساس افراد در زمان مسئولیت، هیچوقت پاسخگوی اعمالم نیستم.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: برهمین اساس مدیر ارشد استان باید با برخورداری از نگاهی توسعه‌ای، دیدگاه‌های متحول‌کننده دنیای امروز را نیز بشناسد و آن‌ها را برای توسعه استان به کار گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت برخورداری از درک تحولات توسعه‌ای در بعد جهانی، عنوان کرد: در دنیای امروز کسی درباره مدیر بومی یا غیر بومی حرف نمی‌زند و این معیار یکی از ساده‌لوحانه‌ترین ملاک‌هایی است که برای انتخاب مدیران مطرح می‌شود.
صفوی افزود: اینکه استانداری بومی باشد یا غیربومی اهمیتی ندارد؛ چراکه در جهان امروز رؤسا در مناصب مختلف بعضا تا 20 سال ریاست می‌کنند و پس از آن، برای انتخاب جانشین آن مدیر با توجه به درایت و تخصص تصمیم‌گیری می‌شود.
وی در همین زمینه اشاره کرد: در بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیا مدیران را از کشور‌های مختلف و بر اساس سوابق،‌ علم، سواد و تجربه بر می‌گزینند، نه بر اساس محل زندگی یا تولد.
** در استان فارس، افراد توانمند برای تصدی مسئولیت استانداری سراغ داریم
استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: توجه به معیار بومی‌بودن یا نبودن در انتخاب استاندار دو ریشه دارد؛ یا اینقدر بی‌سوادیم که معنای این منصب، کار و توسعه امروز را درک نمی‌کنیم یا می‌فهمیم اما منافع گروهی قومی و فردی را بر منافع جامعه ترجیح می‌دهیم.
وی ادامه داد: بر این اساس وقتی فردی تمایل دارد کسی از نزدیکانش را بر سر کار بیاورد که بومی نیست، بر عنصر غیربومی بودن تاکید می‌کند و فردی که می‌خواهد نزدیکانش در منطقه‌ای خاص را بر سر کار آورد، بر بومی بودن پای می‌فشارد.
صفوی تاکید کرد: استاندار باید بر اساس ملاک‌های لازم و ضروری توسعه و تحول گزینش شود؛ از همین رو، اگر قرار است تحول صورت گیرد، گروه بازی فایده‌ای ندارد.
وی با اشاره به اهمیت شناخت گوناگونی و تنوع قومی و ملیتی در دنیای امروز، ابراز داشت: برای انتخاب مربی فوتبال در همه کشور‌ها به بررسی گزینه‌های واجد شرایط می‌پردازیم و به تجارب جهانی نگاه می‌کنیم؛ اما برای انتخاب استاندار ملاک بومی بودن یا نبودن در نظر می‌گیریم.
این استاد دانشگاه گفت: وقتی یک طرف بر بومی بودن تاکید می کند، طرف مقابل به بهانه های دیگری، ملاک غیربومی را ارج می داند و این عملا ما را به بیراهه می کشد و باید به اصول و ملاک های مهمتر دقت بیشتری کرد.
عضو هیات امنای دانشگاه شیراز با بیان اینکه تغییر پیاپی استانداران در فارس کمر استان را شکسته‌ است، گفت:در دولت یازدهم و دوازهم سه استاندار در فارس تغییر کرد، این همه تغییر و تحول باید متوقف شود چراکه زمانی برای کار کردن باقی نمی‌گذارد.
صفوی خاطرنشان کرد: برخی افراد که از آنها انتظار می رود در مسیر تثبیت و حفظ کشور بکوشند، بیش از همه مراجع و سازمان‌ها کوتوله‌پروری و مدیرکشی می‌کنند و این روند تنگ نظری، باید پایان یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز راز موفقیت و توسعه استان را همدلی و خروج از تفرقه‌گرایی، نگاه گروهی و خودمحورانه دانست و اظهار داشت: باید پذیرفت جهان بر اساس مشاوره‌محوری می‌چرخد.
وی برخورداری از تجربه در حوزه علم، اقتصاد و مدیریت را از ویژگی‌های مدیر ارشد استان برشمرد و گفت: ریشه مشکلات کشور در سوءمدیریت است؛ بدین‌معنا که اگر مدیری واقعا مدیریت و برنامه‌ریزی را بفهمد و بتواند با شاخص‌هایی سخن بگوید که قابل ارزیابی و بررسی باشد موفق می‌شود.
صفوی گفت: در استان فارس، نیروهای بسیار توانمندی هستند که نه به دلیل بومی بودن، بلکه به دلیل توانمندی و شناخت شرایط استانی، ملی و بین المللی می توانند در اولویت باشند، اما نباید صرفا تنها با ملاک بومی بودن خودمان را در شرایط ضعیف نامناسب قرار دهیم.
با ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اسماعیل تبادار از سمت خود به عنوان استاندار فارس کناره ‌گیری کرد و پس از آن یدالله رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با حفظ سمت با حکم وزیر کشور به سمت سرپرست استانداری فارس منصوب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار