هرچتد قوهای فریادکش آخرین مهمانان زمستان گذران در مازندران به شمار می رود، ولی این گونه نخستین گروه از جمعیت 1.5 میلیون بالی مهمان زمستانی است که پیش از فرا رسیدن بهار برای تخم گذاری، مناطق آبچری مازندران را به مقصد سرزمین اصلی در شمال روسیه و سیبری ترک می کند.
کد خبر: ۶۸۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 08 December 2018

به گزارش تابناک مازندران، هرچتد قوهای فریادکش آخرین مهمانان زمستان گذران در مازندران به شمار می رود، ولی این گونه نخستین گروه از جمعیت 1.5 میلیون بالی مهمان زمستانی است که پیش از فرا رسیدن بهار برای تخم گذاری، مناطق آبچری مازندران را به مقصد سرزمین اصلی در شمال روسیه و سیبری ترک می کند.

براساس این گزارش، این قوهای فریادکش آخرین گروه از جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران در نیمه دوم ماه آذر در تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران فرود آمدند.

قوهای فریادکش که پرجمعیت ترین گونه پرنده زمستان گذران تالاب ها و آببندان مازندران به حساب می آید، امسال به خاطر آنچه که سرمای زودرس در زیستگاه اصلی در سیبری عنوان شد، دو هفته زودتر برای زمستان گذرانی به مازندران آمدند.
قوهای فریادکش آخرین گروه از 90 گونه پرنده زمستان گذران هستند که همه ساله اواخر آذر تا اوایل دی ماه به تالاب ها و آببندان های مازندران می رسند. چنگر نخستین پرنده زمستان گذران است که اوایل مهر ماه به عنوان پیشقراول به این خطه شمال کشور می رسد.
اگر چه قوهای فریادکش آخرین مهمانان زمستان گذران در مازندران به شمار می رود، ولی این گونه نخستین گروه از جمعیت 1.5 میلیون بالی مهمان زمستانی است که پیش از فرا رسیدن بهار برای تخم گذاری، مناطق آبچری مازندران را به مقصد سرزمین اصلی در شمال روسیه و سیبری ترک می کند.
 بازگشت زندگی به میانکاله
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست شهرستان بهشهر روز شنبه با تایید ورود زودهنگام قوهای فریادکش به میانکاله گفت که این گونه مهاجر با ایجاد سر و صدا، به تالاب بین المللی میانکاله و لپو در زاغمرز رنگ زندگی دادند.
زمان احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در فصل جاری نسبت به سنوات گذشته به دلیل شرایط مناسب غذایی در تالاب میانکاله جمعیت پرندگان زمستان گذران افزایش داشته است.
وی گفت:

در مجموع بیش از 60 درصد از پرندگان زمستان گذران وارد شده به مازندران در تالاب بین المللی میانکاله به عنوان یکی از ذخیرگاههای زیست کره فرود می آیند.
احمدی با تاکید بر این که ورود قوهای فریادکش کار را برای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان با نیروهای اندک سخت تر کرده است، افزود: ما برای حفاظت از این مهمانان نیازمند همراهی مردم منطقه هستیم.
مازندران با داشتن تالاب بین المللی میانکاله و 800 تالاب و آببندان محلی هر سال در فصل سرد سال پذیرای 150 گونه از زمستان گذران با جمعیت یک میلیون و 500 هزار بال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار