تحقیقات قبلی نشان داده اند افرادی که چاق هستند بیشتر مستعد افسردگی هستند، اما هنوز معلوم نشده است که آیا علت افسردگی آن ها چاقی است یا به ژنتیک آن ها مربوط می شود. با این سرویس خبری تابناک فارس همراه باشید تا با جدیدترین یافته ها روبرو شوید.
کد خبر: ۶۷۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵ 14 November 2018

تابناک فارس: کارشناسان در مطالعات خود، به بررسی انواع ژنتیک و ارتباط آن با شاخص توده بدنی بالا (BMI) پرداختند و این احتمال را داده اند که ژنتیک افراد چاق عامل افسردگی آنها می شود نه صرفا چاقی آن ها که البته این موضوع در میان زنان شایع تر است.(احتمال وقوع افسردگی به طور کلی در مردان 18 درصد و در زنان 23 درصد افزایش یافته است.)

بین چاقی و افسردگی ارتباط ژنتیکی وجود دارد

پروفسور تیم فرییلینگ یکی از محققان فعال در این عرصه نیز می گوید: " افرادی که دچار چاقی مفرط باشند به نسبت آن هایی که شاخص توده بدنی (BMI) متناسب دارند بیشتر دچار افسردگی می شوند".

در سال های 2006 تا 2011 حدود 500،000 نفر در سن 37 و 73 ساله در یک تحقیق علمی شرکت کردند. محققان انواع ژنتیک ها را متناسب با BMI افراد و همچنین بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی بررسی کردند.البته این تحقیقات با تست هایی نظیر حذف افرادی که سابقه افسردگی خانوادگی دارند همراه بود.

بین چاقی و افسردگی ارتباط ژنتیکی وجود دارد

 طبق بررسی های انجام شده محققان به ژنتیک افرادی که درصد بالایی از چربی بدنی را داشتند متمرکز شدند و دریافتند که آن ها با کمترین خطر در مشکلات سلامتی جسمی همراه بودند در حالی که از لحاظ روان شناختی دچار مشکلاتی همچون افسردگی بودند.

سپس به بررسی اطلاعات بیمارستانی و پاسخ آنها در رابطه با سوالاتی که در رابطه با اضطراب و یا افسردگی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که حدود 49،000 نفر از شرکت کنندگان دچار افسردگی هستند و به طور کلی، این تیم تحقیقاتی متوجه شد افرادی که BMI بالاتری دارند بیشتر احتمال دارد که افسرده شوند.

البته مطالعات انجام شده در کشور های مختلف حاکی از آن است که خوردن برخی مواد غذایی به طور ناخواسته باعث افزایش افسردگی می شود.

بین چاقی و افسردگی ارتباط ژنتیکی وجود دارد

نباید فراموش کرد که این مطالعات دارای محدودیت هایی است و این تحقیقات و نتیجه گیری به طور عمده در افرادی که دارای نژاد سفید اروپایی هستند انجام شده است و می تواند تعمیم پذیر نباشد.

noid star استاد پزشکی متابولیسم در دانشگاه گلاسکو، از این تحقیق استقبال کرد و گفت: "یافته های جدید بسیار قوی است و نشان می دهد که افرادی که وزن های بالاتری دارند بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند البته نباید فراموش کرد که بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند موجب افسردگی شوند".

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار