عضو شورای هماهنگی شبکه‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد یک کفتار به همراه دو توله‌اش در شهرستان فیروزه به آتش کشیده شده‌اند.  
کد خبر: ۶۷۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 10 November 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر آتش زدن یک کفتار و دو توله‌اش در شهرستان فیروزه، عضو شورای هماهنگی شبکه‌های محیط زیست و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه بی‌تفاوتی مسؤولان مزید علت این گونه اتفاق‌ها است، گفت: هر از گاهی از‌ گوشه‌وکنار کشور خبرهایی از حیوان آزاری می‌رسد اصلا جالب نیست.

محمدحسن کلیدری تصریح کرد: شاید به نگاه مردم عادی کفتار حیوان لاشخور و آشغال‌خور است ولی این حیوان یک ذخیره استراتژیک است، کفتار در اکثر نقاط کشور زندگی می‌کند و تاکنون کمترین گزارشی از حمله کفتار به حیوانات و انسان گزارش شده است و حیوانی در انزوا است.

وی با تأکید براینکه بهترین ذخیره ژنتیکی کشور را از دست داده‌ایم که به راحتی تولید نمی‌شود، افزود: در این ماجرا احتمالا گروهی از جوانان لانه این حیوانات را پیدا کرده و برای لج‌بازی یا شرط‌بندی یا موارد دیگر، این کار را کرده‌اند.

عضو شورای هماهنگی شبکه‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: مسوؤلان محیط‌زیست باید در این موضوع به‌صورت جدی ورود کنند، شنیده‌ام دهیاری نیز قول پیگیری داده است.

کلیدری افزود: تاکنون اکثر حملات از سمت انسان به حیوان بوده است، در اینجا که بحث کفتار است، این حیوان هیچ تهدیدی برای انسان و حیوانات نیست مگر حیوانی که در حال مرگ باشد.

وی افزود: رفتارشناسی کفتار نشان می‌دهد که به دنبال پاک‌سازی و کم‌کردن زباله از طبیعت است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: مدعی‌العموم و محیط‌زیست باید در این موضوع ورود کنند و این افراد باید محاکمه شوند در کنار فرهنگ سازی نیز باید صورت پذیرد.

وی افزود: اگر این افراد احتمالا ادعا دارند که این حیوان آسیبی به آن‌ها یا دام‌شان زده‌اند می‌توانستند سند بیاورند و میزان خسارت را از محیط‌زیست بگیرند ولی اجازه نداشتند این کار را کنند، هر چند اعتقاد دارم امکان حمله از سمت کفتار در شرایط عادی وجود ندارد.

عضو شورای هماهنگی شبکه‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه این اتفاق نباید تکرار شود، تصریح کرد: حیوان آزاری امروز تبدیل به تفریح بعضی جوانان شده است و باید فرهنگ‌سازی شود.

ریاست محیط زیست شهرستان فیروزه نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: این تصاویر واقعی است و متاسفانه در شهرستان فیروزه اتفاق افتاده است.

ذوالفقار سلحشور جشن آباد خاطر نشان کرد: فعلا امکان بیان اطلاعات بیشتر نیست ولی اطلاعات تکمیلی فردا منتشر خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار