محمدی اظهار کرد: همچنین امسال مقدار 12 هزار تن کالا به ارزش 22 میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است که این مقدار صادرات چمدانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 21 درصد و از نظر ارزش 37 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵ 22 February 2015
حمیدرضا محمدی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این میزان صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 16درصد و از نظر ارزش سه درصد افزایش را یافته است.

وی افزود: عمده کالاهای صادره شامل محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان، گچ، شوینده ها، محصولات شیمیایی، پارچه، صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی و پلاستیکی، محصولات معدنی و فلزی بوده است.

وی بیان کرد: این کالاها به کشورهای جمهوری آذربایجان ، گرجستان و روسیه صادر شده است.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین 177 هزار تن کالا به ارزش 97 میلیون دلار از مبدا گمرک آستارا وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 90 درصد و از حیث ارزش 31 درصد افزایش داشته است.

وی عمده کالاهای وارد شده را شامل مواد شیمیایی، چوب، آهن آلات، ماشین آلات و لوازم برقی ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای روسیه ، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.

محمدی اظهار کرد: همچنین امسال مقدار 12 هزار تن کالا به ارزش 22 میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است که این مقدار صادرات چمدانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 21 درصد و از نظر ارزش 37 درصد رشد داشته است.

وی عمده کالاهای صادرات چمدانی از گمرک آستارا را شامل مواد غذایی، مواد پلاستیکی و محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: این کالاها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.

مدیرکل گمرک آستارا افزود: همچنین در 11 ماه سال جاری مقدار 350هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 487میلیون دلار از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور ترانزیت شده که این میزان ترانزیت خروجی از لحاظ وزن 28درصد و از لحاظ ارزش 34 درصد افزایش داشته است. 

محمدی عمده کالاهای ترانزیت خروجی را شامل لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، کچ، سیمان، ظروف شیشه ای، البسه، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: این کالاها از قاره های مختلف به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین 32 هزار تن کالا به ارزش 133 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده که این میزان ترانزیت خارجی ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 30 درصد و از حیث ارزش یک درصد کاهش داشته است.

وی عمده کالاهای ترانزیت ورودی خارجی را شامل لوازم چوب ، فرآورده های نفتی ، پنبه ، الیاف مصنوعی ، شمش آهن ، مس ، پشم شیشه و ورق آهن بوده ذکر کرد و گفت: این کالاها از کشورهای آذربایجان ، روسیه ، گرجستان و اکراین به مقصد کشورهای ترکیه ، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا همچنین تعداد مسافر تردد کننده از طریق مرز آستارا در 11 ماه سال جاری را 659 هزار و 14 نفر عنوان کرد و گفت: تعداد مسافران ورودی و خروجی از گمرک آستارا در سالجاری هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در 11 ماه سال جاری را هم 329 میلیارد و 464 میلیون ریال میلیون ریال ذکر کرد و افزود: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل 78 درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا ، گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی ، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان ، ترانزیت داخلی و خارجی ، کارنه تیر بین المللی ، مبدا و مقصد کارنه تیر ، کاپوتاژ ، امور مسافری ، مرجوعی ، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.

این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.

شهرستان بندری آستارا با 85 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان ، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود به طوری که سالانه نزدیک 700 هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار