جمعی از حامیان حقوق حیوانات با ارسال نامه ای به دادستان اهواز، خواستار ورود مدعی العموم برای مشخص کردن عامل سوزاندن ده ها قلاده سگ در اهواز و مجازات آنها شدند.
کد خبر: ۶۷۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 10 November 2018

انتشار ویدیویی در فضای مجازی از سوزاندن تعدادی سگ بی صاحب در اهواز، واکنش دوستداران محیط زیست و حیوانات را به همراه داشت.

اگر چه شهرداری اهواز و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند، خبر را تکذیب و نقش شهرداری در سوزاندن این سگ ها را انکار کردند و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز، نیز مدعی یافتن لاشه تنها سه قلاده سگ بوده اما تعدادی از حامیان حقوق حیوانات با جمع آوری مستندات، علیه عاملان این فاجعه اعلام جرم کرده اند. انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان نیز طی نامه ای خطاب به دادستان اهواز خواستار ورود وی به این قضیه شده است.

افسانه عربی پور مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان، که بعد از انتشار اولین ویدیو در 13 آبان ماه، در محل تخلیه غیرمجاز زباله های شهرداری اهواز، واقع در پشت مجتمع بنکداران در منطقه مهدیس حاضر شده و مستندات را جمع آوری کرده، درباره نامه این انجمن به دادستان اهواز، گفت: در پی انتشار فیلم سوزاندن جسد چندین قلاده سگ بومی و تماس های مکرر مردم مبنی بر استشمام بوی تعفن، همچنین مشاهده جسد چندین قلاده سگ که در حال سوختن بودند، این نامه به همراه مستندات به دادستان اهواز ارائه شده که طی آن درخواست پیگیری، شناسایی و تعقیب قانونی مسببان فاجعه زیست محیطی که موجب نقض آشکار قانون و آزرده خاطر شدن جمع کثیری از هموطنان شده است را درخواست کردیم.

عربی پور درباره تعداد اجساد سگ های در حال سوختن که در ویدیو 200 قلاده عنوان شده بود، توضیح داد: نمی توانیم تعداد سگ ها را تخمین بزنم، اما زمانی که به محل رفتم بین 20 تا 30 قلاده سگ در حال سوختن مشاهده کردم و مقدار زیادی نیز استخوان و جمجمه و سایر اجزای بدن سگ در محل یافتم که از روزهای گذشته برجای مانده و نشان می دهد این کار مدتی ادامه داشته است.

وی افزود: محل سوزاندن سگ ها و تخلیه زباله در فاصله 200 متری منازل مسکونی قرار دارد و مردم محله نیز اظهار کرده اند که بارها خودروهایی که اجساد سگ ها را حمل و در این منطقه تخلیه می کند، مشاهده کرده اند و مدتی است بوی تعفن ناشی از سوزاندن لاشه ها همه منطقه را فرا می گیرد.

به گفته وی، بعد از انتشار ویدیوی اولیه، بخشی از زباله ها با لودر جمع آوری شده بود با این حال ما توانستیم مستنداتی جمع آوری کنیم و تصاویر و ویدیوهایی تهیه کنیم.

عربی پور با اشاره به اینکه محل کشف اجساد سگ ها در مرز شهرستان اهواز و کارون است، تاکید کرد: شهرداری های اهواز و کوت عبدالله، هیچکدام مسئولیت این حادثه را نمی پذیرند؛ با وجودی که خودروهای شهرداری منطقه 8 اهواز در محل مشاهده شده اند، اما باز هم شهرداری دخالت در این زمینه را تکذیب می کند و آن منطقه را جزو حوزه استحفاظی اهواز نمی داند، این در حالیست که خواسته دوستداران محیط زیست، از دستگاه قضایی شناسایی عاملان جرم و برخورد قانونی با هر شخص یا سازمانی است که این فاجعه را به بار آورده اند می باشد.

این فعال محیط زیست همچنین تصریح کرد: شهرداری اهواز در «سگ کشی» سابقه دارد که بارها از لاشه سگ هایی که کشته شده بود در خودروی پیمانکاران، و مدفن زباله های اهواز (صفیره) فیلم تهیه و به بهداشت و استانداری اعلام کردیم که اغلب آنها مربوط به شهرداری منطقه 8 بوده؛ یک نوبت نیز لاشه سگ هایی که شهرداری منطقه 3 با خوراندن سم کشته بود پیدا کردیم، اما با این وجود شهرداری اهواز تاکنون مسئولیت هیچکدام را نپذیرفته است.

کارگروه، سگ کشی را قانونی کرد

عربی پور در ادامه با اشاره به مصوبه استانداری خوزستان مبنی بر ساماندهی سگ های بی صاحب در اهواز اظهار داشت: اداره کل اجتماعی استانداری طی مصوبه ای تا مهر ماه 96 به شهرداری اهواز مجوز معدوم سازی داده و بعد از آن شهرداری را مکلف کرده بود که محلی را به عنوان پناهگاه آماده سازی کند، که این مساله تاکنون محقق نشده است.

به گفته وی، شهرداری در ابتدا قرار بود محلی در پارک شهروند را به عنوان سرپناه سگ های بی صاحب اختصاص دهد، بعد از آن قرار شد محلی در کمربند سبز باشد و سپس محل نامناسبی در محله مسکونی ملاشیه را پیشنهاد داد که هیچکدام عملی نشد، اکنون با کمک تعدادی از حامیان حیوانات محلی را در اطراف صنایع فولاد راه اندازی کرده ایم اما ظرفیت آن محدود و برای 120 سگ است، این در حالیست که در یکی از جلسات شورای سلامت استان یکی از معاونان شهردار اهواز از هزینه 640 میلیون ریالی شهرداری برای ساماندهی سگ های بی صاحب خبر داد که به اعتقاد ما این مبلغ صرف کشتار سگ ها شده است.

عربی پور با اشاره به ادعاهای مسئولان شهرداری و بهداشت درباره بیماری و هاری سگ های بی صاحب گفت: تا کنون هیچ موردی از بیماری هاری در میان انسان گزارش نشده و تنها 2 مورد هاری در سال 95 میان سگ ها گزارش شده، بنابراین بیماری نمی تواند دستاویزی برای کشتار سگ های بی صاحب قلمداد شود.

اعلام جرم علیه «سگ کشی»

مسئول کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان نیز در همین رابطه گفت: این شورا اعلام جرم اولیه را علیه مسببان کشتار و سوزاندن سگ های بی صاحب انجام داده و پیگیری این شکوائیه را از طریق دادستانی اهواز در دستورکار دارد.

محمد داس‌مه با بیان اینکه در این شکوائیه اصل جرم مطرح شده است، افزود: در روزهای اخیر بحث شهرداری و بهداشت و محیط زیست بر سر تعداد سگ هایی است که سوزانده شده اند، اما مساله فعالان محیط زیست رویه «سگ کشی» به روش سنتی و با گلوله است که منسوخ شده ولی به ویژه در اهواز همچنان ادامه دارد.

وی خواستار بررسی لاشه سوخته سگ ها شد و اضافه کرد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب در سال 87 نحوه این کار را مشخص کرده و برای شهرداری ها و بهداشت و محیط زیست وظایفی تعیین کرده است که مطالبه ما رعایت این دستورالعمل و جلوگیری از اعمال نظرهای سلیقه ای است.

داس‌مه تصریح کرد: آتش زدن لاشه سگ ها (به هر تعدادی که باشد) خلاف است و تهدید علیه بهداشت عمومی به شمار می رود و شهرداری باید پاسخگو باشد که این لاشه ها چگونه به این محل آمده و چطور دفن می شود؟

بهداشت در انتظار استانداری

اگر چه کشتار سگ های بی صاحب بر اساس مصوبه وزارت کشور در سال 87 ممنوع و ساماندهی آنها منحصر به زنده گیری و عقیم سازی شده است اما به بهانه نبود امکانات در شهرداری اهواز، شورای سلامت خوزستان در مصوبه ای تا مهر ماه 96 به شهرداری اهواز مهلت داده بود که کشتار سگ های بی صاحب را به روش گذشته و با استفاده از اسلحه گرم انجام دهد. بر همین اساس مقرر شده بود، بعد از این تاریخ روش زنده گیری در اهواز عملیاتی شود.

شهرداری اهواز در پی انتشار ویدیوی سوزاندن سگ های بی صاحب، ضمن تکذیب این خبر مدعی شد: «مبنای عملکرد شهرداری اهواز در موضوع سگ های ولگرد؛ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد است که در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصویب شد و از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جهت اجرا به استانداری ها ابلاغ شده است. اجرای این دستورالعمل تحت نظارت کارگروه استانی و با هدف کنترل بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم است.»
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان نیز گفت: در بازرسی نماینده مرکز بهداشت از محل تخلیه زباله، تنها لاشه سه قلاده سگ پیدا شده است.

 

فرهاد صفدری همچنین از عملکرد شهرداری اهواز در ساماندهی سگ های بی صاحب، گفت: عملکرد تمام شهرداری های استان در این زمینه غیرقابل قبول است و دستورالعمل وزارت کشور اجرا نمی شود.
وی افزود: شهرداری اهواز حتی به برنامه خود که یک سال پیش درباره زنده گیری و تعیین محل نگهداری سگ های بی صاحب ارائه کرده نیز عمل نکرده است.

با وجود تخلف شهرداری اهواز به ویژه در 2 سال گذشته، البته مرکز بهداشت خوزستان و اهواز تاکنون اقدام قانونی علیه آن انجام نداده اند؛ اما صفدری در این باره اظهار کرد: با توجه به برگزاری جلسات فصلی کارگروه ساماندهی سگ های ولگرد به ریاست اداره کل امور اجتماعی استانداری خوزستان و ابلاغ مصوباتی در آخرین جلسه این کارگروه در شهریور ماه گذشته، منتظر تعیین تکلیف شهرداری اهواز و تصمیم گیری استانداری هستیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست و دامپزشکی نیز در کارگروه ساماندهی سگ های بی صاحب وظایفی دارند که باید انجام دهند، افزود: پیش از همه باید شهرداری تعهد خود مبنی بر اجرای اصولی دستورالعمل را اجرا کند تا شرایط همکاری سایر دستگاه ها نیز فراهم شود.

صفدری تاکید کرد: ضعف عملکرد شهرداری اهواز در حالی است که بیش از 2 هزار مورد گزیدگی در اهواز اتفاق افتاده و بیش از 20 میلیارد ریال برای واکسن هاری به افراد (هر واکسن 30 میلین ریال) هزینه شده که این آمار نگران کننده ای است و نشان دهنده تبعات بهداشتی است؛ البته در یک سال گذشته در اهواز گزارشی از بیماری هاری دریافت نشده است.

وی سوزاندن لاشه سگ ها برای معدوم سازی را نیز از نظر این مرکز بهداشت مردود دانست و گفت: شهرداری اهواز تا کنون برنامه ای برای معدوم سازی نیز ارائه نکرده است.

کناره گیری محیط زیست خوزستان

علی بنی عگبه رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز مسئولیت این اداره در قبال سگ های بی صاحب را رد کرد و گفت: سازمان محیط زیست تنها در زمینه حیات وحش مسئول است و بر اساس دستورالعمل وزارت کشور، بهداشت و شهرداری متولی ساماندهی سگ های بی صاحب هستند.

کشتار سگ های بدون صاحب در سال های اخیر به شدت از سوی فعالان حقوق حیوانات در کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. در اهواز نیز دوستداران محیط زیست چندین بار در اعتراض به کشتار سگ ها توسط شهرداری تجمعاتی برگزار کردند.

اگر چه در خوزستان اداره کل حفاظت محیط زیست تعهدی در مقابل کشتار سگ های بی صاحب نمی پذیرد اما سه سال پیش، در پی تجمع فعالان محیط زیست و حامی حیوانات به کشتار بیرحمانه سگ های بدون صاحب در چند شهر کشور در سال 94، سازمان حفاظت محیط زیست بالاخره مسئولیت در این زمینه را پذیرفت و لایحه مقابله با حیوان آزاری را به دولت ارائه کرد. لایحه ای که هنوز به مجلس نرسیده است. با این حال «سگ کشی» در اهواز تا کی ادامه می یابد؟

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار