سیر گیاهی است که به صورت خشک و‌ تر در بازار عرضه می‌شود و رقیبی برای محصولات صیفی در استان فارس است.
کد خبر: ۶۷۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 03 November 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:سیر از مقوی‌ترین و شگفت انگیز‌ترین خوراکی‌هایی است که در بدن انسان تاثیر مثبت دارد و کشورمان در تولید آن خودکفا است.

سیر یک گیاه علفی و دائمی، که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر می‌رسد و این گیاه یکی از قدیمی‌ترین موارد مصرف غذایی و دارویی است، که قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشا‌های نازک و ظریف به رنگ خاکستری مایل به سفید است.

سیر گیاهی از راسته مارچوبه سانان از تیره نرگسیان و زیر تیره پیازیان، که جایگاه خوبی در سبد سبزیجات ایرانی‌ها دارد، ماده آلیسین در سیر دارای اثر دارویی است که موجب از بین رفتن آنزیم‌های میکروبی و ویروسی در بدن می‌شود.

این گیاه دارویی عمدتا بیشتر در شهرستان‌های معتدل شیراز، سپیدان و کوار کشت می‌شود، که برداشت آن به صورت سیر‌تر در زمستان و خشک در اردیبهشت ماه انجام شده و به دلیل اینکه ماندگاری این محصول بعد از برداشت طولانی است، کشاورزان به کشت این محصول توجه می‌کنند.

گیاه سیر محصولی با قابلیت عرضه و سود آوری بالا
نجفی کارشناس سبزی و صیفی زراعت جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سیر یکی از قدیمی‌ترین سبزیجات در کشور است،گفت: از ۲۵۹ هکتار سطح زیر کشت سیر‌تر در استان فارس سالانه ۸ هزار تن سیر‌ تر تولید می‌شود که متوسط سطح عملکرد تولید آن در هر هکتار ۳۰ تن است.

وی افزود: همچنین سطح زیر کشت سیر خشک در فارس ۲۲۶ هکتار است که با این میزان کشت تولید آن نیز به ۲ هزار و ۷۹۱ تن می‌رسد.

نجفی با اشاره به اینکه همدان رتبه نخست تولید سیر در کشور را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: فارس با سطح زیر کشت ۲۵۹ هکتار در رتبه‌های بعدی قرار دارد و بیشترین سطح زیر کشت در شهرستان‌های سپیدان، کوار، شیراز، مهر، داراب، لار و لامرد است.

سیر رقیب محصولات صیفی در فارس

کارشناس سبزی و صیفی جهاد کشاورزی فارس افزود: کشت سیر از شهریور ماه و اوایل مهر آغاز می‌شود که روزانه در هر هکتار ۱۲۰ نفر در زمینه کاشت و برداشت سیر فعالیت می‌کنند و در فصل زمستان به صورت سیر‌تر و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز به صورت خشک برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه فرآورده‌های سیر شامل پودر سیر، ترشی جات، سوسیس و کالباس و مواد غذایی دیگر است افزود: سالانه حدود ۱۰۰۰ تن سیر به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار دلار به کشور‌های آذربایجان، بلغارستان، عراق، روسیه، آلمان، امارات متحده و عربستان صادر می‌شود.

نجفی اضافه کرد: با توجه به تامین نیاز کل کشور و تولید بالا واردات سیر به داخل نداریم، ولی به صورت غیر قانونی سیر از چین وآرد کشور می‌شود.

وی با بیان مزیت‌های متعدد محصول سیر بیان کرد: در کنار این مزیت‌ها مشکلات و محدودیت‌های وجود دارد، خرید تضمینی نکردن، هزینه‌های بالای کارگری، وجود نداشتن دستگاه‌های کاشت، داشت و برداشت در کشور و در دسترس نبودن این دستگاه‌ها از مشکلات موجود برای تولید این محصول است.

نجفی کارشناس سبزی و صیفی جهاد کشاورزی فارس افزود: از دیگر مشکلات تولید این محصول این است که صادرات سیر وضعیت مشخصی ندارد، سیر‌هایی که به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شوند نسبت به تولیدات داخل وضعیت بهتری دارند چرا که با بسته بندی‌های جدید و ارزان‌تر وارد بازار می‌شوند.

خواص درمانی سیر
شناور مسئول واحد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در مورد خواص سیر  گفت: سیر تازه منبع خوبی از ویتامین‌ها مواد معدنی و مواد گوگردی است، در حقیقت مواد گوگردی که اجسام اصلی این گیاه هستند، اسانس سیر را تشکیل می‌دهند و طبعی به شدت گرم و خشک دارد که در هنگام پخت از نظر بو و خواص ضعیف‌تر می‌شود.

سیر رقیب محصولات صیفی در فارس

وی افزود: سیر دارای اثرات بسیار متنوع از جمله ضد میکروبی، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد سرطان، کاهنده فشار خون و چربی خون است و عصاره سیر اثر خوبی بر روی بعضی کرم‌های مزاحم دستگاه گوارش از جمله کرم‌های اسکاریس و قلاب دار می‌گذارد.

شناور با اشاره به تاثیرات سیر در قلب - عروق بیان کرد:یکی از اثرات مهم سیر محافظت کنندگی از سیستم قلبی –عروقی و جلوگیری از مرگ و میر است.

مسئول واحد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پودر سیر در صورتی که خیلی کهنه نباشد دارای خواص مشابه سیر تازه است. یکی از مواردی که به میزان کم باعث کاهش بوی سیر از دهان می‌شود برگ جعفری تازه به صورت خوراکی است که ممکن است کمی تاثیر گذار باشد.

سیر دارای خواص قوی ضد قارچ در داخل و خارج بدن انسان است.

برخی از تاثیرات سیر خاصیت کاهش کلسترول، کاهش پرفشاری خون، کاهش چسبندگی پلاکت‌ها و کاهش قند خون در بدن انسان است.

 

برچسب ها: خواص ، سیر ، وینتامین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار