فاضلاب و آب‌های سطحی؛
با اولین بارش پاییزی در اهواز ، بسیاری از معابر و خیابانهای این کلانشهر صحنه آب‌های سطحی و فاضلاب انباشته ، شده است که در روز اول بارندگی تردد را در بسیاری مناطق مختل کرده و در روزهای بعد نیزشهروندان را به زحمت انداخته است .
کد خبر: ۶۷۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ 31 October 2018

گره کور آب‌های سطحی و چگونگی دفع آنها هر ساله در بارندگی های فصل پاییز خود را به زندگی وفعالیت روزمره مردم تحمیل می کند ، امسال نیز با اولین بارش ، گریبان‌گیر خوزستانی ها به ویژه در کلانشهر اهواز شد.
ا

ین معضل موضوع نشست کارگروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی، آب و فاضلاب مدیریت بحران شد تا دستگاههای متولی (شهرداری و شر کت آب و فاضلاب اهواز ) به توافق و همکاری لازم برای پایان دادن به این مشکل برسند .

شبکه فاضلاب اهواز گنجایش آب های سطحی را ندارد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: زیرساخت فاضلاب اهواز متناسب با حجم توسعه این کلانشهر نیست، وقتی بارندگی رخ می دهد همه مردم با اداره آب و فاضلاب اهواز تماس می‌گیرند و خواستار رفع این مشکل می شوند.

فردوس کریمی با بیان این که سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب هنگام بارندگی جوابگو نیست توضیح داد: وقتی بارندگی رخ می دهد حجم آبهای سطحی که دراثر بارشها به شبکه فاضلاب وارد می شود باعث بالا آمدن فاضلاب می شود.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی شهر اهواز گفت: اهواز شهری هموار با توپوگرافی خاص است که عوارض طبیعی آن بسیار کم است و جریان یافتن آب های سطحی در آن بسیار دشوار است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز توضیح داد: متولی جمع آوری آب‌های سطحی براساس قانون مشخص شده است و معلوم است متولی آن چه کسی است.

وی سابقه شبکه فاضلاب شهر اهواز را بیش از 50 سال دانست و گفت: اگر بخواهیم آب سطحی را در شبکه فاضلاب فعلی جریان بدهیم مقاطع فاضلاب و مقاطع شبکه های آب گنجایش عبور آن را نخواهند داشت.

کریمی بیان کرد: اگر بخواهیم آب‌های سطحی و فاضلاب را همزمان عبور دهیم باید لوله گذاری با قطر بزرگتر برای آن طراحی کنیم که به لحاظ فنی مقرون به صرفه نیست و به لحاظ اقتصادی هزینه زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: باید این معضل بدور از شعار بررسی و حل شود ، چراکه تنها راه کار این است که شبکه های فاضلاب در اهواز به درستی اجرا شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: به علت هزینه های بالا نمی‌توانیم مقاطع لوله های شبکه فاضلاب را 2 برابر کنیم اما از سال گذشته در حال اصلاح و بازسازی مقاطع فاضلاب‌های خانگی هستیم.

وی بیان کرد: برای هدایت اساسی فاضلاب اهواز تصفیه خانه شرق در نظر گرفته شده است که کارهای آن رو به اتمام است و تا چند هفته دیگر پیمانکار آن مشخص می شود .

کریمی با تاکید مجدد بر این موضوع که شبکه فاضلاب اهواز گنجایش آب‌های سطحی را ندارد توضیح داد: با این حال از تابستان تیم لایروبی کار لایروبی را از ملاثانی تا شهرهای اطراف آغاز کرده اند.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر تخلیه نخاله های ساختمانی و شاخ و برگ درختان در کانال فاضلاب و منهول های فاضلاب است که از شهرداری اهواز درخواست می کنیم بر این موضوع نظارت کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز ادامه داد: بخش اعظمی از شهر اهواز مانند مناطق ملاشیه، عین2، کیانشهر و ... تازه توسعه یافته اند که باید خدمات متناسب را دریافت کنند اما این مناطق هنوز خروجی فاضلاب ندارند.

 اهواز؛ شهری بدون شبکه جمع آوری آب‌های سطحی

معاون خدمات شهری اهواز نیز دراین نشست گفت: شرکت آب و فاضلاب اهواز پاسخ بدهد اگر بخواهیم شبکه دفع آب‌های سطحی مستقل داشته باشیم چقدر هزینه دارد؟ آیا از بدو پیداش شهر اهواز به غیر ازمنطقه نیوساید و شهرک نفت ،کانال دفع آب‌های سطحی در شهر اهواز اجرا شده است؟ و آیا در تعاونی‌های مسکن جدید هنوز شبکه آب‌های سطحی مستقل احداث می کنند؟

علی‌رضا عالی‌پور بیان کرد: ما وارث شهری هستیم که شبکه جمع آوری آب های سطحی ندارد.

معاون خدمات شهری اهواز ادامه داد: شبکه جمع آوری آب‌های سطحی که فقط چند روز در سال درد سرساز می شود چندین هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد در حالی که فاضلابی که در طول ایام سال مردم را اذیت می کند یک دهم این اعتبار را نیاز دارد.

وی با بیان این که مشکل کلانشهر اهواز نبود منابع اعتباری است توضیح داد: شهرداری اهواز در سال گذشته 400 تا 500 نفر به نیروهایش اضافه شده است کدام دستگاه در این حوزه مانند شهرداری اهواز بوده است.

عالی پور گفت: شهرداری اهواز با کدام منابع و کدام مدیریت مقتدر یکپارچه و واحد برنامه زمان بندی خود را اجرایی کند در حالی که اهواز درگیر مسایل روزمره است.

وی ادامه داد: اگر شهرداری اهواز بخواهد لوله‌ای را در زمین کار بگذارد تا در هنگام باران مردم اذیت نشوند عده ای اجازه نمی دهند و از شهرداری می خواهند که پارک، شهربازی یا جاده‌ای احداث کند که همه آن را ببینند و به چشم بیاید.

معاون خدمات شهری اهواز با انتقاد از فرمانداری اهواز گفت: ما همیشه موقع بارندگی یادمان می‌آید که زیرساخت موجود نیست و پس از چند روز این موضوع فراموش می‌شود.

وی بیان کرد: هشت نقطه بحرانی در اهواز وجود دارد که برطرف کردن آن‌ها نیازمند حدود 2 هزار میلیارد ریال است که مهم‌ترین این نقاط کوی علوی است که نیازمند 300 میلیارد ریال اعتبار است.

عالی پور تاکید کرد: اگر مشکل هشت نقطه بحرانی برطرف شود حدود 70 درصد مشکلات اهواز نیز در حوزه دفع آب‌های سطحی حل می‌شود.

وی ادامه داد: اگر لایروبی شبکه فاضلاب به صورت کامل انجام شود و صفحه کشی صورت گیرد همچنین پمپ‌های ایستگاه های پمپاژ ایراد نداشته باشند و نقاط ریزشی و آبگرفتگی برطرف شوند در هنگام بارندگی به مشکل برنمی‌خوریم.

نمی‌توانیم شبکه جمع آوری آب های سطحی راه اندازی کنیم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: صادقانه می گویم حتی مواقعی که بارندگی نداریم باز هم شبکه فاضلاب جوابگو نیست و ما نمی‎توانیم شبکه آب‌های سطحی را احداث کنیم چراکه شرکت آب و فاضلاب در حالت عادی جوابگوی فاضلاب شهر نیست.

صادق حقیقی پور با بیان این که طول شبکه فاضلاب در استان به جز اهواز سه هزار کیلومتر است بیان کرد: بیش از 50 درصد شبکه فاضلاب عمری بالای 50 سال دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد: شبکه فاضلاب به قدری فرسوده است که وقتی می‌خواهیم آن را لایروبی کنیم خراب می شود.

وی ادامه داد:وقتی منهول های فاضلاب را باز می‌کنیم پر از نخاله های ساختمانی و شاخ و برگ است، در حالی که برای لایروبی هر متر شبکه فاضلاب 70 هزار ریال هزینه می شود و برای پاکسازی هر منهول 300 هزار ریال نیاز است.

حقیقی پور خاطرنشان کرد: شبکه دفع آب‌های سطحی برای اهواز نیازمند 20 هزار میلیاد ریال است در حالی که شاید در یک سال تنها 10 روز بارندگی با این شدت داشته باشیم در حالی که باید برای 365 روز سال برنامه ریزی کنیم .

وی ادامه داد : هرگاه بارندگی می شود شهرداری و آب فاضلاب تقصیر وضع موجود را به گردن یکدیگر می اندازند برای همین تنها راه رفع این مشکل این است که یا شهرداری متولی فاضلاب بشود یا این که شرکت آب و فاضلاب متولی جمع آوری آب‌های سطحی شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان افزود: سیستم دفع فاضلاب شبکه‌ای مجزا است و تنها می‌تواند 10 تا 15 درصد نشت آب را در خود جای دهد لذا مسلم است که پاسخگوی حجم فراوان آب حاصل از باران نیست.

شهرداری و آبفای اهواز به تنهایی از پس جمع‌آوری آب‌های سطحی برنمی‌آیند

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: شهرداری اهواز و آب و فاضلاب اهواز به تنهایی نمی توانند معضل انباشت آب های سطحی را در شهر اهواز حل کنند بلکه حل این مشکل نیازمند همکاری همه شرکت ها و دستگاه ها در سطح استان است.

کیامرث حاجی زاده بیان کرد: در شهرداری اهواز باید اولویت بندی پروژه ها عوض شود و دید دیگری نسبت به پروژه ها ایجاد شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: زیر ساخت‌های استان خوزستان به شدت مشکل دارد و در این زمینه عقب ماندگی داریم که همه مسئولان نیز این موضوع را پذیرفته اند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان بیان کرد: در طول 2 سال گذشته شاهد افزایش اعتبارات عمرانی بوده‌ایم، به طوری که در سال 95 و 96 میزان اعتبارات عمرانی 97 درصد افزایش یافته و در سال 97 نیز نسبت به سال قبل 33 درصد افزایش پیدا کرد.

وی بیان کرد: امروز آن چیزی که با زندگی روزانه مردم سروکار دارد آب های سطحی شهر است، وقتی پنج میلیمتر باران می‌بارد کلانشهر اهواز را آب فرامی‌گیرد و شهر سیلاب زده می‌شود.

حاجی زاده توضیح داد: دفع و جمع آوری آب های سطحی باید در اولویت کار دستگاه های متولی قرار گیرد و دستگاه ها تجهیزات لازم را برای این گونه مواقع، از قبل تدارک دیده و آماده کنند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در اهمیت و اولویت‌بندی پروژه ها براساس اعتبارات ملی و استانی تجدید نظر شود.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان بیان کرد: لازم است کمیته مشترک دفع آب سطحی در هر شهری به ریاست فرمانداری و با عضویت شهرداری و شرکت های آب و فاضلاب و شرکت های منطقه ای تشکیل شود و سهمیه ماشین آلات در آن مشخص شود.

وی ادامه داد: فعالیت اکیپ‌های امدادی برای جمع آوری آب‌های سطحی باید پیگیری شود و لایروبی کامل کانال ها و مسیل ها در شهرها و روستاها انجام گیرد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: فاضلاب ، بارندگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار