مرحله نخست طرح ملی گفت‌وگوی خانواده روز شنبه با آموزش تسهیل گرانی از اقشار فعال مرتبط با حوزه زنان و خانواده در یزد کلید خورد.
کد خبر: ۶۷۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱ 27 October 2018

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد در آیین آغاز این طرح در کارگاهی با عنوان « مسأله یابی مشارکتی پیرامون مسائل اجتماعی» افزود: اگر در سیاست‌گذاری‌ها جایگاه خانواده به‌درستی دیده نشود، امکان دارد به آسیب‌های دچار شویم که شالوده اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد.
فاطمه دانش یزدی خاطرنشان کرد: دانش جامعه‌شناسی نشان می‌دهد کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین راه ورود به شناسایی و حل بنیادی مسائل اجتماعی ازجمله امور خانواده در ایران امروز ، ایجاد بستر دائمی برای گفت‌وگوی چهره به چهره ، مهربان و مستدل در میان گروه‌های اجتماعی گوناگون است.
وی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد، در یک دهه گذشته مدت‌زمان گفت‌وگو در خانواده‌های ایرانی از 2 ساعت به 20 دقیقه کاهش یافت و برای برون‌رفت از شرایط فعلی، بسترسازی برای گفت‌وگوهایی توانمند ساز عمومی و بین نسلی اهمیت دارد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد افزود: طرح ملی گفت‌وگوی خانواده در تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با انجمن جامعه‌شناسی ایران باهدف تقویت و ارتقای سطح مهارت گفت‌وگو در خانواده و جامعه اجرا می‌شود.
دانش یزدی هدف از این طرح را شناسایی و اولویت‌بندی مسائل مرتبط با خانواده بیان کرد و ادامه داد: موضوع اساسی هر خانواده پدر ، مادر و فرزندان هستند که برای رشد و تعالی جامعه به‌طور حتم نقش خانواده‌ها اساسی خواهد بود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد ادامه داد: اگر گفت‌وگو در خانواده‌ها تقویت و نشاط در سایه ارتباط بین نسلی فراهم شود، بسیاری از چالش‌ها رفع خواهد شد.
همچنین نماینده انجمن جامعه‌شناسی ایران، در یزد در این کارگاه افزود: در مرحله نخست طرح گفت‌وگوی خانواده 40 نفر از بانوان توانمند و فعال دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه خانواده و فعالان اجتماعی و فرهنگی با شرکت در کارگاه آموزشی ، مسائل مربوط به طرح مسأله، چگونه برقراری ارتباط و گفت‌وگو را آموزش دیدند.
سید محسن موسوی افزود: شرکت‌کنندگان در این کارگاه ضمن دریافت آموزش‌هایی، نظر و تجربه خود را به اشتراک می‌گذارند و با تحلیل داده‌های این کارگاه‌ها مسائل اجتماعی استان‌ها اولویت‌بندی و برای انجام مرحله بعدی طرح ملی گفت‌وگوی خانواده آماده می‌شود.
وی تصریح کرد:خروجی این کارگاه در آینده به‌صورت کتاب چاپ می‌شود و افراد آموزش‌دیده پروتکل اصلی طرح ملی گفت‌وگوی خانواده را به جامعه هدف خود منتقل خواهند کرد.
موسوی ادامه داد: منظور از گفت‌وگوی خانواده، تعامل بیشتر اعضای خانواده با یکدیگر است، امیدواریم با این طرح به این هدف نزدیک‌تر شویم و گفت‌وگو بین فعالان حوزه خانواده و مسئولان و سیاست‌گذاران هم به فهم مشترکی از مسائل و چالش‌های خانواده در حوزه‌های مختلف منجر شود.
کارگاه مسأله یابی مشارکتی پیرامون مسائل اجتماعی روزهای سوم و پنجم آبان ماه در کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار شد.
طرح یادشده ملی است و در31 استان اجرا و سپس داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری و به دفتر مرکزی طرح ارسال خواهد شد.
استان یزد بر پایه سرشماری سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها ، آبادی‌ها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار