از اول آبان ماه آغاز می‌شود؛
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم، از آغاز طرح سنجش تنبلی چشم کودکان 3تا6 سال از اول آبان ماه خبر داد.
کد خبر: ۶۷۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹ 21 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، هادی کریمی اصل در خصوص طرح کشوری پیشگیری از بیماری تنبلی چشم درسنین 3تا 6 سال عنوان کرد: یکی از مهم ترین بحث ها در حوزه بهزیستی، پیش گیری از معلولیت ها و مشخصا در این بحث تنبلی چشم و بیماری‌های ژنتیکی و سایر معلولیت‌های ناشی از حوادث است.

وی خاطر نشان کرد: با وجود استمرار این طرح در طول سال، از ابتدای آبان به مدت دوماه این طرح به صورت فشرده با همکاری مهدهای کودک، مهدهای قرآنی، پیش دبستانی‌ها و سایر مراکز خدماتی_اجتماعی استمرار دارد.

وی با بیان اینکه 3تا6 سال، سن طلایی سنجش تنبلی چشم است، عنوان کرد: با توجه به اینکه در زمان نوزادی به دلیل عدم درک بینایی کودک، امکان همکاری کودک با پزشک درخصوص تشخیص تابلوی ‌ Eچارت وجود ندارد، طرح ویژه ی غربالگری در بازه3تا6 سالگی صورت می گیرد.

کریمی در ادامه تصریح کرد: این غربالگری‌ها در سه سطح انجام می شود؛ در سطح اول، سنجش توسط مربیان آموزش دیده صورت می گیرد، در این قسمت اگر کودک همکاری های لازم را انجام ندهد یا دچار بیماری‌های ذهنی یا عصبی باشد، از دستگاه‌های بینایی سنجی استفاده می‎شود، چنانچه در سطح اول غربالگری بینایی کودک کمتر از 7/0 باشد به سطح دوم که معاینه توسط اپتومتریست که کارشناس بینایی است، انجام می شود؛ همچنین اگر مشکل بینایی توسط اپتومتریست قابل حل نبود به مرحله سوم که معاینه توسط پزشک متخصص چشم است، ارجاع داده می شود.

کلیه هزینه های درمان بر عهده بهزیستی است

معاون توسعه پیش گیری سازمان بهزیستی استان قم تاکید کرد: تمام هزینه‌های غربالگری و درمان های آن اعم از جراحی و اعطای عینک طبی و پدهای چشم برعهده ی سازمان بهزیستی است.

وی با بیان اینکه تشخیص تنبلی چشم در این بازه زمانی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: کارشناسان این موسسات و مهدهای کودک تا مشخص شدن نتیجه نهایی غربالگری وظیفه ی پیگیری کودکان را دارند.

کریمی تصریح کرد: 84هزار کودک در بازه3تا6 سال در استان وجود دارد که خانواده ها باید آگاه باشند تنبلی چشم یک بیماری پنهان است که پیگیری خانواده ها را می طلبد.

وی در خصوص تعرفه های دولتی این اقدامات خاطر نشان کرد: خانواده ها مطلع باشند که برای بینایی سنجی کودکان تنها مبلغ2000تومان و معاینه توسط دستگاه 5000هزار تومان را باید بپردازند.

کریمی با بیان اینکه این طرح در تمام روستاهای استان قم انجام می شود، گفت: هزینه مذکور در این مناطق از خانواده ها دریافت نمی‌شود.

در انتها کریمی عنوان کرد: باوجود موسسات مختلف در استان قم که پیگیر انجام این غربالگری ها هستند، مرکز غربالگری در خیابان عطاران و موسسه خیریه ی ابوالفضل واقع در خیابان شاه ابراهیم و خیریه ی آل مرتضی در خیابان 75متری عماریاسر همواره آماه ی خدمت رسانی به شهروندان هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار