یکصد و سی‌ و دومین نشست سخنگوی قوه قضائیه
سخنگوی دستگاه قضا گفت: در تهران در خصوص قاچاق سازمان‌یافته و فعالیت‌های غیرمجاز ارزی ۱۹۶ نفر دستگیر شدند که ۱۳ نفر همین روزهای اخیر بود.
کد خبر: ۶۶۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 14 October 2018

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در صد و سی‌ و دومین نشست خبری خود با تقدیر از نیروی جان بر کف نیروی انتظامی که در ماه‌های اخیر در مبارزه با اخلالگران نظام ارزی و قاچاقچیان زحمت زیادی کشیده و کمک‌های موثری به قوه قضاییه کرده است، گفت: امیدواریم همه کسانی که علشق اعل بیت(ع) هستند موفق به انجام این سفر بشوند و قوه قضاییه هم در حد توان به همه نیروهایی که در این خصوص مسئولیت دارند کمک می‌کند و در تامین امنیت زائران در داخل و سر مرز و اگر لازم شود خارج از مرز کمک خواهد کرد.

اژه‌ای گفت: در تهران در خصوص قاچاق سازمان‌یافته و فعالیت‌های غیرمجاز ارزی ۱۹۶ نفر دستگیر شدند که ۱۳ نفر همین روزهای اخیر بود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: موضوع فعالیت غیرمجاز در حوزه ارزی را مردم جدی بگیرند زیرا بدون اغماض رسیدگی می‌شود و در غیر از حکم اعدام، سایر احکام قطعی است زیرا در این شرایط برای سودجویی یا همدستی با دشمن این اقدامات صحیح نیست.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در تهران ۴۹ مورد کیفرخواست صادر شده که برخی چند متهم دارند و ۱۰۰ نفر تعیین وقت شده‌اند.

** ۶۵ سال حبس برای ۹ متهم مفاسد اقتصادی در کرمانشاه

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: همین امروز صبح یک کیفرخواست به دادگاه ارجاع شد و خداقل در این صد مورد ارجاع شده به دادگاه در حال رسیدگی یا تعیین وقت است.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان ۱۷ نفر که از اسناد غیرواقعی و ورود در سیستم بانکی می‌خواستند ارز بگیرند و ۱۰۰ میلیون هم گرفته بودند و می‌خواستند ۳۰۰ میلیون دیکر بگیرند دستگیر شدند و پرونده شان رسیدگی می‌شود.

اژه‌ای افزود: در خراسان رضوی ۴ نفر و همدان ۷ نفر دستگیر شده و به پرونده‌شان رسیدگی شده است و برخی احکام هم قطعی شده است.

وی ادامه داد: چند مورد صدور حکم در کرمانشاه داشتیم که عبارتند از نریمان بختیاری ۱۵ سال حبس، وحید محمدی ۱۵ سال حبس، صدیق ظاهری ۵ سال حبس، حسین نیک روش ۵ سال حبس، هومن بهره‌من ۵ سال حبس و مصادره اموال، حسن عزیزی ۵ سال حبس، محمد مرادی ۵ سال حبس، سردار محمدی فرزند احمد ۵ سال حبس و ضبط اموال، خانم بهیه اسین‌چیله ۵ سال حبس بوده است.

سخنگوی دستگاه قضایی کشور گفت: در شیراز عبدالبصیر کاظمی به ۱۲ سال حبس و جزای نقدی معادل ارزش کالای کشف شده محکوم شد.

اژه‌ای گفت: در بندر عباس قاچاق سازمان یافته ای داشتیم که به موجب آن علیرضا جهانی ۱۵ سال حبس و ۳۰ ضربه شلاق، علی نسرین، محمدنفر سفیردشتی، حمیده احمدی ۲ سال حبس، آرش حسینی ۶ ماه حبس ۱۰ ضربه شلاق، احمد پوریوسفی ۲ سال حبس جزای نقدی و محرومیت، مزدک پورهادی ۵ سال محرومیت، کوبک نرسیسیان ۲ سال حبس، رسول شاهرخی ۲ سال حبس، حسین نادری یک سال، عقیل احمدی پور، عبدی کوه ۶ ماه حبس، علیرضا عسگری ۶ ماه، صابر خداداد ۶ ماه حبس محکوم شدند.

** از بخشی از افزایش قیمت‌ها ناگزیر هستیم

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که پرونده رسانه‌های اختلاف افکن بین ایران و عراق و رسانه‌های منتقد fatf به شکلی دوگانه مورد رسیدگی قرار گرفته است گفت: شما موردی را سراغ دارید که به عنوان اقدام علیه امنیت ملی برخورد شده باشد؟ هیات نظارت بر مطبوعات که خارج از دستگاه قضایی است که یک عضو آن از قوه است و براساس قانون مطبوعات رسیدگی می‌کنند البته همان هیات مواردی را برای قوه می‌فرستد.

در رسیدگی در قوه قضاییه تفاوتی نمی‌کند نشریه متعلق به چه حزبی باشد، البته احضار به معنای احراز اتهام نیست و بالعکس گاهی اتهام اقدام علیه امنیت نیست و در قوه چنین تشخیص داده می‌شود. برخی مسائلی که گفته شد اقدام علیه امنیت بوده است. البته هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که در مواجهه با افزایش قیمت‌ها مسئولان تعزیرات می‌گویند از طرف سازمان حمایت گزارش به ما نرسبده است تکلیف مردم چیست گفت: اینکه سازمان حمایت نظارت کافی دارد نمی‌دانم، اما کنترل قیمت‌ها با سازمان حمایت است، البته بخشی از کالاها ممکن است به دلایلی قیمت‌گذاری نشود اما در عین حال باید سازمان حمایت نظارت خود را داشته باشد و تعزیرات هم باید به وظایف خود عمل کند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اگر دستگاه‌های دولتی بدون انصاف قیمت‌ها را بالا ببرند و خلاف قانون عمل کنند سازمان بازرسی می‌تواند ورود کند، لکن باید توجه کرد. بخشی از قیمت‌‌گذاری‌ها با وجود نظارت تعزیرات نمی‌تواند به دلیل افزایش قیمت ارز مثل سابق با همان قیمت قبلی باشد.

اژه‌ای گفت: قوه قضاییه نمی‌تواند در قیمت‌گذاری‌ها دخالت کند، اگر موارد تخلف ثابت شود، ورود می‌کند.

** ماجرای حرفهای متفاوت شهرام جزایری و ادامه بازداشت متهم

سخنگوی قوه قضاییه در صد و سی‌ و دومین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد چند کانتینر کاغذ دیواری قاچاق گفت: در بندرعباس در مورد توقیف چند کانتینر کاغذ دیواری حکم صادر شده است.

وی افزود: این مورد از پرونده‌های قبل است و تا قطعی نشدن حکم نمی‌توان آن را بیان کرد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در راستای برخورد با پروژه نفوذ یک نفر با تابعیت گرجستانی دستگیر شد، ظاهرا حکمش بیان نشده است گفت: فردی به اسم توکلی حکمش قطعی شده است،

وی دوتابعیتی بود و وزارت اطلاعات گزارش اولیه را داد. در تجدیدنظر ۸ سال و نیم حکم قطعی برای وی صادر شد و ضبط اموالی که از این راه تحصیل کرده بود در نظر گرفته شد که میزان آن ۴۸ هزار دلار بود.

اژه‌ای درخصوص سرنوشت بازداشت شهرام جزایری و آخرین جزئیات از پرونده وی گفت: ایشان حرف‌های واحدی در این مدت نزده اما بعید است صرف بدهی مالیاتی کسی به این طریق بخواهد از کشور خارج شود.

وی افزود: کسی که اسناد غیرایرانی همراه داشته و قصد پرداخت رشوه میلیاردی داشته، بعید است این بهانه بدهی مالیاتی را داشته باشد. پرونده وی در حال تحقیق است و وی بازداشت است و قراری در دادسرا برای وی صادر نشده است.

معاون اول قوه قضاییه درباره پرونده موسوم به محیط زیست گفت: پرونده به دادگاه نرفته و ایراداتی گرفته شده که هنوز برطرف نشده و کیفرخواست صادر نشده است.فارس

 

در حال تکمیل...

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار