نقش نظارتی مهم ترین وظیفه شورای شهر تهران است؛ از این رو در همه جلسات علنی شورای شهر به طور میانگین سه تذکر داریم ولی نتیجه این تذکرات به کجا می رسد؟
کد خبر: ۶۶۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 09 October 2018

به گزارش تابناک : سرنوشت تذکراتی که در صحن علنی شورای شهر تهران ارائه می شود همچنان نا معلوم است؛ اتفاقی که بسیاری از اعضای شورای پنجم بدان معترض هستند و معتقدند روند رسیدگی به تذکرات نباید همانند گذشته باشد و این رویه باید تغییر کند.


محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگار تیتر شهر گفت: یکی از وظایف مهم اعضای شورای شهر تهران و پارلمان شهری ایفای نقش نظارتی و جلوگیری از انحرافاتی است که بعضا در شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت ها و مناطق مربوطه ممکن است اتفاق بیفتد.


وی افزود: تذکر اعضای شورای شهر تهران تاثیر قابل توجهی در اصلاح رویکرد ها و روندهای اشتباه دارد و چهارچوب های قانونی را بدان ها یادآوری می کند و به نظر من یکی از دستاوردهای خوب شورای پنجم علی رغم این که مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری از یک طیف فکری و جناح سیاسی هستند ولی تک تک اعضای شورا در ایفای نقش نظارتی شان و در ارائه تذکرات نه تنها کوتاهی نکرده اند بلکه نسبت به دوره های گذشته تذکرات بیشتری هم ارائه کرده اند.


سالاری در رابطه با اقناع اعضای شورای شهر در رابطه با سرنوشت این تذکرات گفت: این که تا چه میزان این تذکرات به نتیجه رسیده به نظر من تذکرات اعضای شورا از جمله تذکرات بنده تا حد زیادی موثر و مفید بوده و توسط شهرداری تهران شنیده شده و در پاسخ هایی که ارائه کرده اند سعی شده نسبت به محتوا تذکر ورود پیدا کنند و دستورات لازم را بدهد.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: برخی از تذکرات در سطح رویکرد و راهبرد است و ممکن است در کوتاه مدت به نتیجه نرسد و تداوم این تذکرات و یادآوری آن ها قطعا موجبات اصلاح روندها را فراهم می کند.


وی در مورد میزان پاسخگویی شهرداری در قبال این تذکرات عنوان کرد: شاید روند پاسخگویی اشکالات اساسی دارد و این روند از دوره های گذشته نهادینه شده و به شهرداری فعلی به ارث رسیده است. اساسا وقتی اعضای شورای شهر تذکر می دهند؛ متاسفانه به لحاظ حجم کاری و بهانه ای که وجود دارد این تذکرات را برای مسئول اجرایی که عضو شورای شهر تهران نسبت به آن سازمان یا شرکت و منطقه تذکر داده می فرستند و آن منطقه و مسئول نسبت به تهیه پاسخ اقدام می کند .


سالاری اظهار کرد: راستی آزمایی محتوایی جدی که باید در ستاد شهرداری تهران صورت بگیرد انجام نمی شود. وقتی عضو شورایی تذکر می دهد انگشت انتقاد به سمت سازمان و زیر مجموعه شهرداری است؛ خود سازمان و شخص در پاسخگویی خود را تبرئه می کند و طوری وانمود می کند که مشکلی وجود ندارد این امر می بایست در نهاد های نظارتی مانند معاونت برنامه ریزی که تدوین ضوابط را دارد و سازمان بازرسی شهرداری تهران مورد راستی آزمایی قرار بگیرد و یا اینکه شهردار تهران کمیته ای ایجاد کند که این کمیته تذکرات را با رویکرد مثبت و مبتنی بر اصلاح روند ها و استفاده از یک فرصت برای تذکرات اعضای شورای شهر این را نهادینه کنند.


رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: البته مذاکراتی با شهرداری تهران و حوزه ستادی داشته ایم و قول داده اند اصلاحاتی در این رابطه انجام بدهند که اشکال اینجاست و این روند همانند گذشته بوده که تکرار می شود. 
سالاری بیان کرد: در هر صورت در خصوص پاسخگویی تذکرات به صورت کامل رضایت ندارم اما به صورت نسبی راضی هستم و فکر می کنم رضایت بخش بوده چرا که تذکرات من بحث های کلان بوده است.


وی در رابطه با پروژه های بزرگ مقیاسی که تذکرات فراوانی در آن رابطه بیان کرده بود، افزود: اساسا پروژه های بزرگ مقیاس، تخلفات بزرگ مقیاس دارند و پالادیوم یکی از آن ها بود؛ ایران مال، اوپال و پروژه های زیادی از طرف مردم به ما گزارش شده که اینها تخلفات قابل توجهی دارند.


این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ولی متلسفانه چون در شهرداری تهران رویکرد درآمدزایی وجود دارد و ما جایگزین کسب درآمد نداریم تا جلو تخلفات گرفته شود در این راستا در مدیریت شهری، در مناطق، مالکین پروژه ها حتی ممکن است تشویق شوند تا درآمد قابل توجهی از آن محل کسب کنند که این خود اشکالات ساختاری است که به درآمدهای پایدار باز می گردد ولی تذکرات ما در خصوص تخلفات پروژه های بزرگ موثر بوده است چرا که نظارت همگانی و رسانه ای وجود دارد و دادستانی کل کشور و معاونت محترم قضایی همراهی کردند و این امر باعث شده تا نگرانی جدی برای اینها فراهم شود.


سالاری در پایان گفت: قسمت عمده تخلفات از گذشته بوده و من فکر می کنم در این خصوص پیشرفت خوبی داشته ایم هر چند که در حد توقع ما شهرداری تهران با ما همراهی نکرده است.

 

 

منبع : تیترشهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار