رشته دووميداني با كسب دو سهميه حضور در يكي از مهمترين رويدادهاي ورزشي جهان يعني المپيك براي ورزش قم تاريخ‌سازي كرد.
کد خبر: ۶۶۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 06 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، از آنجایی که همیشه اولین‌ها به خوبی در ذهن‌ها و خاطرات ماندگار می‌شود، رشته دوومیدانی برای ورزش قم تاریخ‌سازی کرد و برای نخستین‌بار دو سهمیه یکی از مهمترین رخدادهای ورزشی دنیا یعنی المپیک جوانان را برای ورزش قم به ارمغان آورد و جزو اولین‌های ورزش قم شد.

دوومیدانی یکی از 44 هیأت ورزشی فعال در استان قم است که پیشینه‌ای موفق دارد اما دستاوردهای این رشته در دهه 1390 برای ورزش قم بسیار خاص و ویژه بوده، به ویژه در سال 1397 که این رشته توانسته در تمامی رده‌های سنی مسابقات قهرمانی کشور، عنوان قهرمانی را به خود اختصاص بدهد.

دوومیدانی قم و 3 قهرمانی ایران در سال 97

به دست آوردن مقام نخست و عنوان قهرمانی مسابقات سال 1397 دوومیدانی قهرمانی رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ایران در کنار چند اتفاق ویژه دیگر نظیر کسب سهمیه حضور در پیکارهای دوومیدانی قهرمانی نوجوانان آسیا، بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و بازی‌های المپیک 2018 جوانان جهان موجب شده تا دوومیدانی امسال یکی از موفق‌ترین هیات‌های ورزشی قم لقب بگیرد.

این در حالی است که تا کنون در تاریخ دوومیدانی قم سابقه نداشته که این همه موفقیت در یک سال برای این رشته ورزشی رقم بخورد، قم هرگز در گذشته در تمام رده‌های سنی در یک سال قهرمانی ایران نشده بود و سهمیه المپیک را کسب نکرده بود اما در سال جاری این اتفاق برای دوومیدانی رخ داد و این رشته را مطرح‌تر از همیشه کرد.

حضور ملی‌پوش دوومیدانی قم در المپیک 2018

این در شرایطی است که امسال سومین دوره بازی‌های المپیک جوانان به میزبانی شهر بوینس‌آیرس آرژانتین برگزار می‌شود و ورزشکاران کشورمان از امروز تا 26 مهر ماه درگیر رقابت با حریفان شرکت کننده از سایر کشورهای پنج قاره دنیا خواهند بود تا برای ورزش ایران افتخار آفرینی کنند.

در حالی که نخستین‌بار این بازی‌ها در خارج از قاره آسیا به انجام می‌رسد، نزدیک به چهار هزار ورزشکار به نمایندگی از حدود 200 کشور جهان در این دوره به میدان می‌روند و آرژانتینی‌ها با تدارک امکانات مناسب برای 241 رقابت ورزشی در 32 رشته از این بازی‌ها میزبانی می‌کنند.

در حالی که کاروان ورزشی کشورمان در دو دوره قبلی این بازی‌ها در سال‌های 2010 به میزبانی سنگاپور و 2014 در کشور چین حضور داشته، با 49 نماینده از 17 فدراسیون ورزشی در 19 رشته برای کسب عناوین برتر رقابت می‌کند، ضمن اینکه از این تعداد سهمیه 34 نفر در بخش پسران و 15 نفر در قسمت دختران به میدان می‌روند.

سومین حضور کاروان ایران و نخستین اعزام قمی‌ها به المپیک

نگاهی آماری به عملکرد 16 ورزشکار کشورمان در دو دوره قبلی این بازی‌ها حاکی از این است که ایران در در دومین دوره المپیک جوانان جهان در سال 2014 به میزبانی شهر ناینجینگ چین، موفق به کسب 6 مدال شامل سه طلا و سه برنز شد و در مجموع 38 درصد اعضای کاروان در آن دوره مدال گرفته‌اند.

اما در نخستین دوره این بازی‌ها در سال 2010 به میزبانی سنگاپور، کاروان ایران هفت مدال شامل دو طلا، دو نقره و یک برنز را به ارمغان آورده و رتبه 26 کشورهای شرکت کننده را کسب کرده بود و اکنون امیدوار است که در بازی‌های المپیک 2018 آرژانتین که سهمیه‌ای دو برابری دارد مدال‌های بیشتری بگیرد.

رضایی‌ها نماینده ورزش قم در آرژانتین

مهدی رضایی چهره آینده‌دار قم در رشته 100 متر دوومیدانی و علی رضایی رئیس هیأت دوومیدانی قم به عنوان سرمربی و سرپرست تیم ملی دوومیدانی در حالی راهی این بازی‌ها شده‌اند که طبق مصوبه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، به ترتیب دو هزار، یک هزار و پانصد دلار پاداش به مدال‌آوران طلا، نقره و برنز این بازی‌ها اختصاص خواهد یافت.

دوومیدانی‌کار خوش‌آتیه قم برای رسیدن به سهمیه حضور در این رویداد بزرگ ورزش دنیا، ابتدا در مسابقات قهرمانی نوجوانان ایران درخشید و سپس شایستگی‌های خود را در اردوهای آماده سازی تیم ملی نوجوانان نشان داد تا به قهرمانی آسیا اعزام شده و برای به دست آوردن سهمیه بوینس‌آیرس تلاش کند.

موفقیت ملی‌پوش دوومیدانی قم در پیکارهای آسیایی

این در شرایطی است که پیکارهای 2018 قهرمانی دوومیدانی نوجوانان آسیا تیر ماه امسال در شرق قاره کهن به میزبانی تایلند به انجام رسید و مهدی رضایی در رشته‌های 100 متر و 200 متر با حریفان خود به رقابت پرداخت و در رشته 100 متر وارد با رکورد 10 ثانیه و 99 صدم ثانیه از مرحله مقدماتی به نیمه‌نهایی صعود کرد.

این دوومیدانی‌کار ملی‌پوش در مسابقه حساس و سرنوشت‌ساز مرحله نهایی زمان 10 ثانیه و 86 صدم ثانیه را به ثبت رساند و مجوز حضور در فینال را نیز کسب کرد تا صرف‌نظر از کسب مدال، اعزام خود به بازی‌های المپیک 2018 جوانان جهان در بوینس‌آیرس آرژانتین را مسجل کند.

رضایی با حضور در مرحله فینال، با یک تیر دو نشان زد و علاوه بر کسب سهمیه بازی‌های المپیک جوانان دنیا، با زمان 10 ثانیه و 81 صدم ثانیه روی سکوی سوم پیکارهای سال 2018 دوومیدانی قهرمانی نوجوانان آسیا نیز ایستاد تا نشان برنز این پیکارها را نصب خود و ورزش قم کند.

رئیس هیأت دوومیدانی قم سرمربی و سرپرست تیم ملی

پایان این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا با کسب دو مدال نقره، یک نشان برنز و سه سهمیه حضور در بازی‌های المپیک جوانان جهان برای دوومیدانی ایران همراه بود و در ادامه موفقیت‌های دوومیدانی قم در سال جاری، با تصمیم فدراسیون دوومیدانی، رئیس موفق هیأت دوومیدانی قم نیز سرمربی و سرپرست دوومیدانی‌کاران کشورمان در بازی‌های المپیک 2018 جوانان جهان شد.

بدین‌ترتیب نخستین‌بار دو قمی به بازی‌های المپیک اعزام شدند، در حالی که دیگر نفرات اعزامی ایران به این پیکارها حمیدرضا کیا در پرش سه‌گام، محمدرضا رحمانی‌فر در پرتاب دیسک هستند و مسابقات دوومیدانی از 19 تا 25 مهر ماه برگزار خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار