فرماندار هندیجان گفت: کشاورزان این شهرستان سال گذشته خسارت جدی متحمل شده اند و امسال تامین آب کشاورزی برای کشت پاییزه هندیجان باید در اولویت قرار گیرد.
کد خبر: ۶۶۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸ 28 September 2018

کورش مودت روز پنجشنبه در جلسه شورای کشاورزی هندیجان اظهار داشت: سال گذشته باید حدود 120 هزار تن گندم از 34 هزار هکتار سطح زیر کشت هندیجان برداشت می شد که به دلیل خشکسالی شدیدی که رخ داد تنها 17 هزار و 500 تن برداشت شد.

وی با بیان اینکه وضعیت آبی امسال نیز بهتر از پارسال نخواهد بود افزود: به مسئولان استانی اعلام کرده ایم که باید برای تامین آب کشاورزان هندیجان تدبیری اندیشیده شود زیرا بخش عمده ای از جمعیت این شهرستان را کشاورزان تشکیل می دهند.

فرماندار هندیجان گفت: در حالی که ما در هندیجان کشت تابستانه نداشتیم در شهرستان های بالادست توجهی به مصوبات ستاد خشکسالی نشد و علیرغم ممنوعیت کشت تابستانه در زمین های این شهرستان ها برنج و کنجد کشت شد.

مودت گفت: کشاورزان شهرستان های بالادست با اینکه سال گذشته کشت پاییزه هم داشتند با کشت محصولی که در تابستان امسال نیز انجام دادند، تامین آب شرب مردم هندیجان را که بخشی از آن از رودخانه برداشت می شد در گرمای تابستان با مشکل و قطعی مواجه نمودند.

وی با بیان اینکه قصد داریم با اعزام نمایندگان کشاورزان مشکلات جدی این شهرستان در حوزه کشاورزی و راه حل ها را به اطلاع مسئولان در وزارت نیرو برسانیم افزود: استاندار محترم خوزستان موافق احداث سد در پائین دست رودخانه زهره است و دستور لازم را برای انجام مطالعات آن داده است و انتظار داریم سایر مسئولان استانی نیز در این خصوص همکاری لازم را در اجرای این طرح بعمل آورند زیرا هم بومیان هم مسئولان شهرستان بر این امر تاکید داشته و وزارت نیرو باید این موضوع یا رهاسازی آب را به عنوان راه حلی برای تامین آب کشاورزی هندیجان در نظر گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید فکری به حال کشاورزی هندیجان شود تاکید کرد: مصوباتی که در استان انجام می شود را فرماندار باید پیگیری کند در حالی که 265 کیلومتر طول رودخانه زهره است تا آب به هندیجان برسد و ما باید با این 265 کیلومتر درگیری داشته باشیم.

وی با تقدیر و تشکر از استاندار خوزستان به خاطر فع مشکل آب شرب هندیجان گفت: برای تامین آب شرب این شهرستان استاندار خوزستان دستور احداث ایستگاه پمپاژ رحیم آب را صادر نمودند که در حال حاضر با ظرفیت 10 هزار مترمکعب آب هندیجان را تامین می نماید و برداشت از رودخانه به منظور مصارف شرب را کاهش داده است و چنانچه بخشی از خط لوله انتقال آب این ایستگاه تعویض شود قابلیت افزایش تا 20 هزار مترمکعب و تامین آب روستاهای هندیجان را نیز خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تامین آب اولین اولویت ماست و شورای کشاورزی و ستاد خشکسالی استان باید به وضعیت حوزه زهره و میزان بارندگی نامناسب آن توجه کنند و این 17 هزار هکتار سهمیه کشت گندم امسال کشاورزان هندیجان هم باید دقت شود که سرنوشت سال قبل را نداشته باشد یا وزارت نیرو با رهاسازی دو تا سه بار آب از سد کوثر تامین آب کشاورزان هندیجان را تعهد نماید.

 کشاورزان جانب احتیاط را در کشت پاییزه رعایت کنند

معاون بهره برداری شبکه های آبیاری زهره و جراحی نیز در این جلسه اظهار داشت: با بررسی آمار پنج ساله 91 تا 96 در حوزه رودخانه زهره به دلیل نداشتن سد متناسب با سطح زیر کشت و متکی به دبی پایه آورد رودخانه در حدود یک میلیارد و 900 میلیون متر مکعب بود که وارد حوزه پایین دست خوزستان می شد.

مهدی مختاری افزود: در سال 95 این میزان آب به زیر یک میلیارد مترمکعب(حدود 600 میلیون متر مکعب) رسید که به معنی حدود 80 درصد کاهش آورد و خشکسالی را نشان می دهد.

وی گفت: در سال 96 شاهد کاهش بیشتر بارش ها بودیم و در مجموع 200 میلیون متر مکعب که بخشی هم به صورت سیلاب های محدود و کوتاه مدت بود وارد رودخانه شد که عملا بیش از 90 درصد کاهش را نشان می دهد.
معاون بهره برداری شبکه های آبیاری زهره و جراحی ادامه داد: این آمار به این معنی است که رودخانه زهره تنها 10

درصد آورد گذشته خود را داشته و با همین کاهش در بخش کشاورزی بیشترین نیاز آبی را در همه مصارف دارد و در حوزه های میانی با آسیب بیشتری مواجه شده است.

مختاری افزود: براساس آخرین مدل های هواشناسی سازمان در سال آبی 97 و 98 با دقتی که اعلام شده برای سه ماهه پاییز و ماه اول زمستان خشک متوسط تا شدید پیش بینی شده و آب دهی رودخانه زهره در مجموع برایند خشک شدید دارد.

وی گفت: در حوزه ورودی شهرستان هم دبی رودخانه زیر یک متر مکعب در ثانیه است و وضعیت سد آسک نیز با اقدامات صورت گرفته در تراز 23 و صرفا برای تامین آب شرب است و میزان شوری(EC) رودخانه تا حدود 6 هزار 900 تا هفت هزار میکروموس بوده که برای کاهش آن باید منتطر بارندگی در بالادست باشیم.

وی تاکید کرد: چالش ها را به استان منتقل کرده ایم و تمام مسائل موید این موضوع است که جانب احتیاط را باید رعایت کنیم و تصمیم منطقی را برای کشت محصول در پائیز اخذ نمایم.

برچسب ها: آب کشاورزی ، هندیجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار