رییس اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه در گفتگوی اختصاصی با تابناک مطرح کرد؛
رییس اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک، عملکرد امور توسعه پیشگیری بهزیستی کهگیلویه در سال 96 را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۵۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 22 September 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، رئیس اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک، رئوس فعالیت های حوزه امور توسعه پیشگیری بهزیستی شهرستان کهگیلویه را شامل؛ پیشگیری از معضل اعتیاد، درمان اعتیاد، واحد مشاوره رایگان ژنتیک قبل از ازدواج به منظور پیشگیری از بروز معلولیت ها، طرح پیشگیری از معلولیت بینایی (طرح آمبیلوپی) در کودکان 3 تا 6 سال، طرح مشاوره تلفنی، طرح غربالگری- تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، طرح پیشگیری از اعتیاد در مهدهای کودک، طرح پیشگیری اجتماع محور در محیط کار، صدور مجوز کمپ های نیمه اقامتی ترک اعتیاد به مواد مخدر و نظارت بر آنها، صدور مجوز مراکز درمان و کاهش آسیب معتادین متجاهر، طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزان (ماد)، طرح همیاران سلامت روان-اجتماعی و نیز پایگاهای سلامت اجتماعی عنوان کرد.

جهانگیر افشانده اظهار داشت: یک هزار و 160 نفر معتاد به مواد مخدر در مراکز اقامتی تحت نظارت بهزیستی کهگیلویه در سه کمپ در سال 96 پذیرش شدند و مبلغ 148 میلیون ریال یاری برگ کمک هزینه درمان به معتادین پرداخت شد.

وی افزود: در سال 96 مبلغ 108 میلیون ریال به معتادین متجاهر پرداخت شده است. ( معتادین متجاهر؛ افراد بی سر پناه سخت در دسترس هستند)

افشانده ادامه داد: در سال 96 تسهیلات خوداشتغالی به بهبود یافتگان اعتیاد به تعداد 19 نفر مبلغ 2 میلیاردو 400 میلیون ریال پرداخت شد.

وی گفت: همایش تجلیل از بهبود یافتگان از معضل اعتیاد و تقدیر از بهبود یافتگان موفق به منظور ایجاد انگیزه در دیگر مبتلایان به این بیماری در سال 96 برگزار شد.

این مسئول عنوان کرد: در طی سال 96 کارگاه های آموزشی پیشگیری از اعتیاد در برخی مدارس واقع شده در محلات و روستاهای آسیب زا برگزار شده است.

وی افزود: جلسات هفتگی انجمن نارانا در محل بهزیستی کهگیلویه برگزار می شود. (نارانا: خانواده های مبتلایان به اعتیاد هستند که با همفکری همدیگر و شرکت در جلسات، راهکارهایی جهت رهایی افراد مبتلا به بیماری اعتیاد در خانواده را به همدیگر منتقل می کنند.)

افشانده بیان کرد: تشویق مبتلایان به اعتیاد و ترغیب آنها جهت شرکت در انجمن معتادان گمنام (NA ) و نیز حضور روحانیون در مراکز نیمه اقامتی (کمپ ها) در ایام ماه محرم، رمضان و ایام مذهبی از دیگر برنامه های این حوزه در سال 96 است.

وی افزود: در سال 96 کمک هزینه تحصیل نوآموزان دارای پدر معتاد به مبلغ 18 میلیون ریال پرداخت شده است.

در ادامه، رئیس اداره بهزیستی کهگیلویه عملکرد واحد توسعه پیشگیری در حوزه پیشگیری از معلولیت ها در سال 96 را نیز تشریح کرد که این موارد شامل؛

( 1 ) اجرای برنامه کشوری پیشگیری از آمبیلوپی (تنبلی چشم) و سنجش تعداد یک هزار و 90 کودک 3 تا 6 سال

( 2 ) پرداخت مبلغ 12 میلیون تومان بابت هزینه عینک کودکان 3 تا 6 سال

( 3 ) پرداخت مبلغ 3 میلیون و 160 هزار تومان بابت حق الزحمه بینایی سنج در طرح آمبیلوپی

( 4 ) اجرای طرح مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مشاوره تعداد 1342 زوج (2686 نفر) توسط کارشناس ژنتیک در سال 96 و نیز تعداد 704 زوج (1408 نفر) توسط کارشناس ژنتیک در سال 97

( 5 ) تآسیس مرکز مشاوره ژنتیک پزشکی

( 6 ) ارجاع تعداد 172 نفر دارای اختلال یا مشکوک به اختلال ژنتیکی به مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک و پرداخت مبلغ 5 میلیون و 170 هزار تومان یاری برگ بابت حق الزحمه ویزیت پزشک ژنتیک در سال 96 و نیز ارجاع تعداد 74 نفر مبتلا یا مشکوک به اختلال ژنتیک به مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک و پرداخت مبلغ 4 میلیون و 70 هزار تومان حق الزحمه ویزیت پزشک ژنتیک در سال 97

( 7 ) ارجاع تعداد 184 نفر مبتلا یا مشکوک به اختلالات ژنتیک به مرکز جامع ژنتیک جنوب کشور یا درمانگاه پروفسور فقیهی جهت انجام مشاوره و آزمایشات پیشرفته ژنتیک با هزینه سازمان بهزیستی

( 8 ) اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیتها ویژه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در 18 دبیرستان و پرداخت مبلغ 7 میلیون تومان بابت حق الزحمه مربیان طرح

( 9 ) اجرای طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیتها ویژه سالمندان به تعداد 220 سالمند

افشانده در ادامه تصریح کرد: همایش بهبود یافتگان در سال 97 برگزار شد و از 11 نفر بهبود یافته موفق با اهدای کارت هدیه تجلیل شد.

وی افزود: یاری برگ کمک هزینه درمان معتادین در شش ماهه اول سال جاری بیش از 190 میلیون ریال پرداخت شده است.

این مسئول عنوان کرد: با همراهی فرماندار کهگیلویه و اعضای شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر و نیز اعضای شورای اداری شهرستان از کمپ های ترک اعتیاد شهرستان بازدید شد.

وی در پایان گفت: جهت پرداخت تسهیلات خود اشتغالی به تعداد 100 فقره به بهبود یافتگان تشکیل پرونده دادیم و تلاش خواهیم کرد که برای هر تعداد از این افراد که مقدور باشد اعتبار جذب کنیم.

 

گزارش: سید مصطفی گنجی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار