مدیر کل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان یزد با اشاره به خروج برخي اتباع خارجي از كشورمان به دنبال نوسانات نرخ ارز، معتقد است كه استان صنعتي و مهاجرپذير يزد با مشكل کاهش نیروی کار مواجه نخواهد شد.
کد خبر: ۶۵۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 16 September 2018

یزد به عنوان پنجمين استان صنعتي كشورمان كه به لحاظ زیرساختی از شرایط اشتغالزايي مناسبی برخوردار است همواره مقصد خوبي براي مهاجران ايراني و غيرايراني بوده است به طوري كه بخش قابل توجهي از نيروي كارگري اين استان در اختيار اين قشر است.

البته فعاليت در برخي مشاغل سخت استان مانند کوره‌های آجرپزی، گلخانه‌ها و معدنكاري و مواردي مشابه ديگر بيشتر توسط اتباع خارجي انجام مي‌شود به نحوي كه می‌توان این گونه عنوان كرد كه چرخه اقتصادی این حرفه‌ها در استان به دست این افراد در حال گردش است .

هر چند که وضعیت اشتغال بخش كارگري در استان یزد نسبت به ديگر نقاط کشور وضعیت بهتری دارد اما متاثر از نوسانات و بحران‌های اقتصادی اخير، برخي مهاجران غیرایرانی در حال بازگشت به کشورهای خود هستند و این نگرانی وجود دارد كه استان با ریزش نیروی کار ساده مواجه شود.

با اين حال مدیر کل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان يزد معتقد است كه نوسانات نرخ ارز بر کاهش نیروهای اتباع در استان یزد تاثیری ندارد.

«محمدحسین ریاحی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در اين خصوص اظهار مي‌كند: کاهش تعداد اتباع خارجي در کشورمان موضوعی است که بیشتر شامل اتباع غيرمجاز می‌شود.

وي با بيان اين كه شناسايي اتباع غيرمجاز توسط مراجع ذیربط در كشورمان براي آنها هزینه‌هایی به همراه خواهد داشت، اضافه مي‌كند: به همين دليل، کار و اقامت اتباع غيرمجاز با توجه به وضعیت نوسانات نرخ ارز در ايران، مقرون به صرفه نیست لذا بسياري از آنها کشورمان را ترک می‌کنند .

مدیر کل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان در مورد وضعیت نیروی کارگری استان یزد تصریح مي‌كند: بخشی از جمعیت استان یزد نیز مانند سایر استان‌ها از سوي اتباع با اقامت و اشتغال غیرمجاز اشغال شده ولي متاسفانه آمار دقیقی از آنها در دسترس نیست.

وي ادامه مي‌دهد: البته در مقابل اين دسته افراد، بخش ديگري از اتباع خارجي به صورت قانوني در استان ساکن هستند كه برخي حتي در اينجا تحصيل يا ازدواج كرده‌اند و روند زندگی آنان مانند يك فرد ایرانی جريان دارد.

به گفته‌ي وي، از آنجايي كه اين افراد دلیلی برای ترك ايران ندارند، از این منظر با کاهش نیروهای کار خارجي در استان مواجه نخواهیم بود .

ریاحی همچنين با بيان اين كه نيروي كار استان علاوه بر اتباع خارجي، شامل نیروی کار مهاجر از سایر استان‌ها نيز هست، اظهار مي‌كند: با توجه به تكثر واحدهای تولیدی و روند افزایشی مهاجرت افراد به استان براي اشتغال در اين واحدهاي اقتصادي، تاکنون با مشکل کاهش نیروی کار مواجه نبوده‌ايم و در این برهه از زمان نيز با این مشکل مواجه نخواهند شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار