تابناک گزارش می دهد؛
تابناک / اسفندماه سال 96 بود که مصطفی سالاری در گفت و گویی با بیان اینکه آمار بیکاری در گیلان بالا است گفت: ارائه آمار مسئولین به‌خصوص در حوزه اشتغال صحیح نیست، کسانی که ماهی 100 هزار تومان درآمد دارند شاغل نیستند درصورتی‌که در آمارها به‌عنوان شاغل ثبت‌شده‌اند.
کد خبر: ۶۵۵۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 14 September 2018

تابناک / اسفندماه سال 96 بود که مصطفی سالاری در گفت و گویی با بیان اینکه آمار بیکاری در گیلان بالا است گفت: ارائه آمار مسئولین به‌خصوص در حوزه اشتغال صحیح نیست، کسانی که ماهی 100 هزار تومان درآمد دارند شاغل نیستند درصورتی‌که در آمارها به‌عنوان شاغل ثبت‌شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان و مدیران ادارات باید در بین مردم حضورداشته باشند بیان کرد: اگر مسئولان در اتاق خود بنشینند و ژست بگیرند مشکلی حل نمی‌شود و اگر این روند توسط مسئولان در گیلان ادامه داشته باشد پیش از اینکه مردم انتقاد کنند خود اعلام می‌کنم که اشتباه کردیم.

این اظهارات استاندار جوان گیلان گیلان اگرچه بارقه های امید را تا حدی زنده کرد اما امروز و با گذشت یک سال از آمدن سالاری به گیلان و عبور از 5 سالگی دولت روحانی عملا اتفاقی در حوزه اشتغال و کاهش بیکاری در گیلان رخ نداده است که این امر هر از گاهی با واکنش برخی از مدیران استانی و نمایندگان مجلس نیز همراه است.

 

سهم گیلان از بیکاری ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چقدر است!؟ / مشکلات بیکاری و اقتصادی استان با انتصاب چند بخشدار پنهان نمی شود!؛ برای کاهش مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه کرده اید!؟

 

نرخ واقعی بیکاری در استان گیلان ۱۶ درصد است


کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه میزان واقعی نرخ بیکاری در گیلان ۱۶ درصد است گفت؛ آمار ۱۳ درصدی مددجویان زیرپوشش در گیلان با توجه به پتانسیل این استان دور از شأن است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس میزان نرخ بیکاری در گیلان را 16 درصد اعلام کرد و ارائه آماری کمتر از این را کذب محض دانست و اظهار داشت: آمار 13 درصدی مددجویان تحت پوشش در گیلان با توجه به ظرفیت و پتانسیل این گیلان در حوزه‌های مختلف دور از شأن این استان است.

 

نرخ بیکاری گیلان در سال 96، به 10.7 درصد رسید!

 

رییس سازمان برنامه و بودجه گیلان اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی مردان در کشور و گیلان به ترتیب 64 و نیم و 64و 9 دهم درصد می‌باشد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور و استان به ترتیب 16 و 20 و چهار دهم درصد بوده است.


محمدی در ادامه در خصوص نرخ بیکاری استان گیلان بر اساس نتایج به‌دست‌آمده در سال 1396 گفت: نرخ بیکاری جمعیت ده سال و بیشتر استان گیلان برابر 10 و هفت دهم درصد بوده که نسبت به نرخ 11 و سه دهم درصد سال قبل ) شش دهم درصد کاهش داشته است.


وی با بیان اینکه این نرخ در بین مردان برابر 9 و شش دهم درصد و در بین زنان برابر14 و یک دهم درصد بوده است، اضافه کرد: بر همین اساس، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10 سال و بیشتر در سال 1396 در استان برابر42 و هفت دهم درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان در جمعیت 10 سال و بیشتر برابر 64 و 9 دهم درصد و در بین زنان برابر 20 و چهار دهم درصد بوده است.

 

نگاهی به آمار کلی بیکاری در ایران..

 

نرخ بیکاری در ایران با ۱۲.۱ درصد در بین کشورهای آسیایی رکورددار است و بیش از کشورهای ترکیه، اندونزی، روسیه، چین و امارات متحده عربی قرار گرفته است.

به گزارش تابناک گیلان به نقل از اسپکتاتورایندکس، نرخ بیکاری در بین مردم ایران به ۱۲.۱ درصد رسیده که در بین کشورهای آسیایی تقریباً رکورددار است. در بین کشورهای آسیایی ترکیه ۹.۶ درصد، اندونزی ۵.۱ درصد، چین ۳.۸ درصد و امارات متحده عربی ۱.۷ درصد نرخ بیکاری دارند که همه این کشورها بیکاران کمتری نسبت به ایران دارند.

تنها در کشورهای آفریقای جنوبی با ۲۷ درصد، یونان ۱۹.۵ درصد، نیجریه ۱۸.۸ درصد، اسپانیا ۱۵.۳ درصد، برزیل ۱۲.۴ درصد درصد بیکاری نسبت به ایران بیشتر است.

 

اگرچه به کلی وضعیت کسب و کار در کشور وضعیت مطلوبی ندارد اما انتظار این بود که با امدن سالاری به گیلان و آوردن مشاور گردشگری و نگاهی ویژه ای که به این حوزه داشت و نوسط مشاور جوان رسانه ای خود در بوق و کرنا که تنها راه نجات اقتصاد گیلان رونق صنعت گردشگری است، اما عملا تا امروز اتفاق خاصی را جوانان گیلانی شاهد نبوده اند.

 

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که چندی پیش در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، با اشاره به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تصریح کرد: در حال حاضر میانگین بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بین ۱۷ تا ۴۰ درصد است که این امر نشان‌دهنده آن است که ما باید در مجموع حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از دانشجویان را بدون شغل در نظر گرفته و مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ رخدادهایی بسترساز برخی از توسعه‌های بی‌رویه در حوزه آموزش عالی کشور شد، افزود: ایجاد دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در سطح وسیع در آن زمان سبب افزایش بیش از حد نیاز جامعه به مراکز دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان شد که متاسفانه امروزه نیز چالش‌های موجود در حوزه آموزش عالی از آنها بی‌تاثیر نیست.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه اکنون شکل‌گیری مراکز مختلف آموزش عالی غیر استاندارد، سبب بروز مشکلاتی از قبیل بیکاری فارغ‌التحصیلان شده است، اظهار کرد: در گذشته ما تا این حد با مشکل بیکاری مواجه نبوده‌ایم. البته باید به این موضوع توجه کرد که بیکاری فارغ‌التحصیلان صرفا به دلیل فقدان شغل در کشور نیست بلکه بخشی از آن به دلیل نداشتن قابلیت‌های لازم در دانشجویان است.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص اقدامات انجام‌شده برای حل مسائل در حوزه آموزش عالی و اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز افزود: به منظور مقابله با این وضعیت و رفع‌ چالش‌ها، در سال ۹۳ بحث آمایش از سوی وزارت علوم مطرح شد که یکی از مهم‌ترین مباحث موجود در این طرح، مأموریت‌گرایی و ساماندهی است.

شریعتی نیاسر با بیان اینکه توجه وزارت علوم در سیاست‌گذاری‌ها، به اسناد بالادستی از جمله طرح آمایش و برنامه ششم توسعه است، گفت: متاسفانه در حال حاضر مأموریت‌گرایی یکی از مباحثی است که در طرح آمایش مغفول مانده است و روسای دانشگاه‌ها بعضا این موضوع را فراموش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به بحث ماموریت‌گرایی و ساماندهی طرح آمایش سبب بی‌توجهی دانشگاه‌ها در جذب دانشجویان متناسب با نیاز بازار و منطقه شده، اظهار کرد: برنامه ششم توسعه یکی از اسناد بالادستی است که باید توسط دانشگاه‌ها بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد، هرچند بعضا گفته می‌شود که برنامه‌های موجود ضمانت اجرایی ندارند اما باز هم معتقدیم که برنامه داشتن بهتر از بی‌برنامگی است.

وی با بیان اینکه سطح‌بندی دانشگاه‌ها یکی از موضوعاتی بود که در برنامه پنجم توسعه مطرح شد و در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: از جمله محورهایی که در این بحث مورد بررسی قرار گرفت این بود که محصول دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا چه حد متناسب با نیاز جامعه است و مورد استفاده قرار گرفته؟.

شریعتی نیاسر در ادامه به بحث تنفیذ اختیار متناسب با جایگاه دانشگاه‌ها به عنوان موضوع مورد توجه دیگر وزارت علوم اشاره کرد و اظهار داشت: ساماندهی موسسات از جمله موضوع مهم دیگری است که در حال حاضر بصورت جدی دنبال می‌شود که امیدواریم تا پایان سال ۹۷ اقدامات لازم جهت تحقق این امر انجام شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه همراهی مدیران مراکز آموزش عالی از جمله نکات مورد توجه وزارت علوم است، گفت: مدیران این مراکز باید توجه داشته باشند که ساماندهی موسسات که اکنون از مقطع دکترا آغاز شده است به درستی انجام شود زیرا امروزه حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی دکترا در کشور وجود دارد درحالی که کل ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و آنچه جامعه به آن نیاز دارد، ۴ یا ۵ هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل مقطع دکتری به جامعه تحویل داده می‌شود در صورتی که ۱۵ هزار نفر از آنها مازاد هستند، افزود: باید جلوی این افسارگسیختگی گرفته شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه هم‌افزایی در بخش‌های مختلف آموزش عالی را محور مهم دیگری عنوان کرد و گفت: این محور باید در بخش‌های مختلف مثل تعامل رشته‌ها، گروه‌های آموزشی و مدیران ستادی و بخش‌های گوناگون دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر هم‌افزایی از وزارت علوم آغاز شده و در این راستا این موضوع بین بخش‌های مختلف از جمله آموزش و پژوهش قوت بیشتری گرفته است، تاکید کرد: اکنون این هم‌افزایی باید در دل دانشگاه‌ها نیز شکل بگیرد.

شریعتی نیاسر همچنین توجه به شیوه‌های نوین آموزشی، تحول در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، بازنگری واحدهای عمومی، اطاله دوره‌های درسی، مهارت افزایی و ارتقا توان اشتعال را از جمله محورهای مهم و مورد توجه دیگری دانست که در حال حاضر توسط وزارت علوم پیگیری می‌شود.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
اصلن دولت به فکر بیکاری و اشتغال زایی نیست
آقای سالاری در گیلان به فکر چیز دیگر است و اصلن تمایلی به اشتغال زایی ندارد
دولت و دولتی ها فقط بلدن حرف بزنند عملی وجود ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
سالاری کارهایی بدی که انجام دادی به گیلان و گیلانی شوک وارد کردی مواظب کارهای غیر قانونیت باش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
ما گیلانی ها قبلن چه استاندارهای خوبی داشتیم مهندس طاهایی
سعادتی هاشم نیا مرحوم قهرمانی همین آقای سلطانی وزیر ورزش و جوانان
این استاندار فعلی رو با این استاندارهای سابق مقایسه میکنم واقعن متاسفم میشم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
بی کاری زیاد شده استاندار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
آقای روحانی به خاطر این استاندار دیگه هیچ کس توی استان گیلان از شما راضی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
اشتغال زایی رو ول کنید توی بازار پوشک بچه پیدا نمیشه
دست دومشم پیدا نمیشه
دولت بی برنامه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
دولتی بدون تدبیر و عمل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
دولت بی خیال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
دولت در مورد اشتغال زایی خاصیت ندارد
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
نظام جمهوری اسلامی لطف کرده به ایرانیها اجازه زندگی داده و گرنه اگر صلاح بداند انها را ازبین برده و عراقیها و لبنانیها را جایگزین انها می کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
هر چه از ماست برماست روحانی به ملت دروغ گفت برجام به نتیجه ایی نرسید دولت خود سرگردان شده و به اروپایی ها التماس میکند حرفهای رهبر معظم انقلاب رو دولت گوش نکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار