7 نماینده استان مخالف شفافیت آرای خود هستند
7 نماینده استان اردبیل حاضر نشدند آرای آنان در جریان وظایف نمایندگی و در حوره نظارت و تقنین شفاف باشد و ترجیح دادند رای‌شان مخفی بماند!
کد خبر: ۶۵۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ 12 September 2018

به گزارش تابناک اردبیل،‌ چهارشنبه چهاردهم شهریور بود که یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با امضای ۶۰ نماینده در جلسه علنی مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کردند.

این طرح که به طرح "شفافیت آرای نمایندگان" معروف است با این تصمیم نمایندگان قرار شد به صورت عادی در مجلس بررسی ‌شود.

متن طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
تبصره ۱- در تمام مواردی که به موجب این قانون رأی‌گیری به عمل می‌آید و مصادیق آن در ماده ۱۲۱ مشخص گردیده، جهت اطلاع مردم اسامی نمایندگان موافق، مخالفت و ممتنع، منتشر می‌شود. بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیأت رئیسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد اقدام نماید.

تبصره ۲- در موارد استثنایی با تقاضای ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس و با رأی موافق اکثریت مطلق حاضران، رأی‌گیری به صورت مخفی انجام می‌شود.

بر پایه این گزارش و به دنبال مخالفت نمایندگان با این طرح، 73 نفر از نمایندگان مجلس اعلام کردند که حاضرند آرای آنها در مجلس شورای اسلامی علنی و شفاف شود.

در اسامی منتشره نامی از 7 نماینده استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی به چشم نمی خورد و آن طور که پیداست هیچکدام از نمایندگان استان علاقه ای به شفافیت آرای خود برای افکار عمومی و مردم حوزه های انتخابیه خود ندارند و ترجیح می دهند آرای آنان در حوزه نظارت و تقنین و موارد مهمی چون تذکر، سئوال از وزیر و نیز استیضاح و ... مخفی باشد!

شایان گفتن است که پیش از این و در جریان امضای طرح شفافیت آراء که به چنین سرنوشت تاسف باری ختم شد و حتی اکثریت امضاکنندگان نیز هنگام بررسی طرح در صحن علنی به یکباره با آن مخالفت کردند، سه نماینده استان اردبیل از هفت نماینده (صدیف بدری نماینده اردبیل، بشیر خالقی نماینده خلخال، شکور پورحسین نماینده پارساباد مغان و میرحمایت میرزاده نماینده گرمی مغان) آن را امضا کرده بودند!؟ا

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان می گوید: اتفاقاتی در درون مجلس رخ می‌دهد که خوشایند مجلس و رسالت آن نیست. برخی از نمایندگان متأسفانه هنگام رأی دادن منافع ملی را فدای منافع باندی، حزبی، گروهی و حتی شهر و روستای خود می‌کنند. شفافیت آرای نمایندگان موجب می‌شود که مردم در مورد عملکرد نماینده خود به قضاوت بنشینند، نماینده در آن زمان نمی‌تواند هر رأیی که به نفع شخصی و گروهی خود است بدهد چراکه مورد قضاوت عموم مردم قرار می‌گیرد، بنابراین حتماً در رأی دادن دقت می‌کند که منافع ملی لحاظ شود. آرا و عملکرد شفاف نماینده‌ها موجب می‌شود که از زد و بند‌ها تا حدود زیادی جلوگیری شود که این مسئله به نفع منافع ملی است. هنگام رأی‌گیری بار‌ها مشاهده شده است که تعداد زیادی از نمایندگان به رغم حضور در مجلس رأی خود را نداده‌اند، چرا وقتی نماینده در مجلس حضور دارد، رأی ندهد؟»

مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی کشور عدم شفافیت فعالیت‌ها و رأی نمایندگان مردم در خانه ملت است، گفت: «امروز مردم نمی‌دانند نماینده‌ها در مجلس هستند یا نیستند و اگر نیستند آیا به مرخصی رفته‌اند یا مأموریت. مردم نمی‌دانند نماینده مجلس در رأی‌گیری شرکت می‌کند یا نه و اگر شرکت می‌کند رأیش مثبت است یا منفی. باید رفتار و رأی نماینده‌های مجلس زیر ذره‌بین مردم باشد تا مردم از آن‌ها به درستی مطالبه‌گری کنند. گاهی افراد گریم کرده رأی می‌دهند یعنی می‌گویند من به فلان طرح یا لایحه رأی داده‌ام، اما در اصل رأی نمی‌دهند.»

حمید رسایی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم معتقد است که متاسفانه یکی از مهمترین دلایل عدم استقبال نمایندگان از شفافیت، چشم طمع داشتن آنها به آرای مردم در انتخابات های بعدی است، خصلتی که بر خلاف قسمی است که در ابتدای نمایندگی به قرآن مجید یاد می کنند.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1397/6/21/406937_547.jpg

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
یدی سی بیره دیمز بیری هسسادا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
تمام آرزوهای نامحدود پسا نمایندگی برخی از نمایندگان اردبیل بخاطر ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان برباد خواهد رفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار