رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشورگفت که یکی از راه های پایداری تولید غلات به ویژه محصول گندم، استفاده از ارقام جدید و مقاوم است.
کد خبر: ۶۵۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ 09 September 2018

گودرز نجفیان در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور اظهار کرد که به رغم کاهش سطح زیر کشت گندم به واسطه افزایش بهره وری امسال میزان خرید گندم نسبت به گذشته افزایش خوبی داشته است که استفاده از ارقام جدید ومقاوم در تثبیت تولید تاثیر گذار بوده است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از2 رقم سیروان و پیشگام در اراضی زیر کشت محصول گندم با حدود 2 میلیارد مترمکعب در سال صرفه جویی آب روبرو بوده، گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی از تهدیدهای جدی بر سرراه کشت گندم است لیکن استفاده از ارقام زودرس و مقاوم سطح تولید را ارتقاء بخشیده است.
نجفیان یکی دیگر از تهدیدات بر سر راه پایداری تولید را تحلیل نیروی انسانی در بخش تحقیق دانست و افزود: متاسفانه سهم موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذردر جذب نیروی انسانی با سایر بخش ها یکسان دیده می شود.
وی با بیان اینکه نیروهای محقق این موسسه از 800 نفر به 300 نفر کاهش یافته اند، اظهار داشت: فکر و نیروی انسانی در بخش تحقیق موجب ایجاد تحول می شود به طوریکه در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر موفق به معرفی 220 رقم انواع بذر شده که 60 رقم آن در 4 سال اخیر بوده است.

**بخش خصوصی نیازمند تقویت و حمایت است
رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور با اشاره به اینکه برای پایداری تولید باید تولید بذر از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: هم اکنون 95 درصد پژوهش ها در دست بخش دولتی است و این وضعیت باید به نفع بخش خصوصی تغییر کند.
وی به سیاست های موجود برای سپردن تولید بذر به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: از امسال موسسه 
تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر موفق به واگذاری تولید بذر گندم به بخش خصوصی شد که اثرگذاری خوبی در دراز مدت دارد.
نجفیان با بیان اینکه اکنون چندین رقم بذر گندم مثل رخشان و بهاران به بخش خصوصی واگذار شده، اظهار امیدواری کرد که تولید بذر توسط بخش خصوصی با رسیدن به بذر گواهی شده، راه کوچکی برای کمک به تولید بذر در کشور باشد.
وی بااشاره به اینکه بعضی از شرکت های بخش خصوصی بذرهای با کیفیت تولید می کنند که برند سازی بذور هم با این وضع شکل می گیرد ، بیان داشت: یکی از مشکلات در واگذاری تولید به بخش خصوصی نهادینه سازی حق مالکیت بذر بوده که در حال نهادینه شدن است.
این محقق، بالا رفتن کیفیت گندم را یکی از موفقیت ها در تولید بذور جدید و مقاوم گندم دانست و گفت: تا چند سال گذشته مشکلاتی در تولید کیفی گندم داشتیم که اکنون با کمک برنامه های پژوهشی این مشکلات کاسته شده است.
وی افزود: برای رسیدن به بذر مناسب باید مکانیزاسیون خوب، تغذیه درست و مبارزه به موقع و مناسب با آفات و بیماری ها در مزارع انجام شود.
امسال حدود11 میلیون تن گندم در کشور برداشت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار