کارخانه پشم شیشه شیراز با تولید ۹ هزار تن پشم شیشه در سال ۷۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند.
کد خبر: ۶۵۱۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 06 September 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: پشم شیشه عایق حرارتی ساخته شده از الیاف شیشه که به صورت توده‌ای یا تخته فشرده یکپارچه شده و ترکیبی از ماده‌ای مرکب از الیاف بسیار نازک شیشه همراه با دیگر مواد مورد نیاز است که درموارد مختلف از آن به عنوان عایق استفاده می شود.

محصولات پشم شیشه در عایق کاری سوله‌ها، کانال‌های صنعتی، صنایع نفت و گاز پتروشیمی، نیروگاه‌ها و صنایع نساجی، عایق جذب صوت به کار می‌رود.

کارخانه پشم شیشه استان فارس از سال ۱۳۵۷ در شهرک احمد آباد شیراز فعالیت خود را آغاز کرده، که مساحت کل کارخانه ۱۲ هکتار و سالن‌های تولید آن حدود ۵ هزار متر مربع است.

این کارخانه اولین و بزرگترین تولید کننده عایق‌های حرارتی و صوتی در کشور، که با ظرفیت تولید ۹۰۰۰ تن پشم شیشه در سال برای ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

سید احمد رضا دستغیب مدیر عامل شرکت پشم شیشه شیراز  با اشاره به اینکه ۱۳ هزار تن پشم شیشه در کشور تولید می شود، افزود: ۷۰ درصد نیاز بازار داخلی را این کارخانه تامین می کند و ۳۰ درصد مابقی در کارخانه استان البرز تولید می شود.

وی بیان کرد: غیر ازمواد اولیه فنل و بوراکس که از خارج از کشور تامین می شود سایر مواد اولیه شامل سیلیس، فلدسپار، دولومیت، کربنات سدیم، فرمالین، آهک، اوره از تولید کنندگان داخل کشور خریداری می‌شود.

دستغیب افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان نیز شرکت پشم شیشه در تنگنا‌های مختلفی قرار گرفته، که با همت مدیران و پرسنل تا امسال خللی در تولید به وجود نیامده است.

مدیر عامل شرکت پشم شیشه شیراز اضافه کرد: از آنجا که پشم شیشه باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود، اگر بهبودی در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشود، شرکت پشم شیشه دچار مشکلات غیر قابل جبرانی از جمله توقف خط تولید و کاهش نیروی انسانی خواهد شد.

شیراز تولید کننده ۷۰ درصد پشم شیشه در کشور

صادرات محصولات شرکت پشم شیشه شیراز به کشور‌های دیگر
سمتی مدیر برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت پشم شیشه شیراز با بیان اینکه ۱۵ درصد از این محصول به خارج از کشور صادر می شود، افزود: در سال‌های اخیر محصول پشم شیشه شیراز به کشور‌های آذربایجان، عراق، ترکمنستان، قطر، کویت، گرجستان و قزاقستان صادر شده است.

سمتی بیان کرد: در حال حاضر کشورمان به لحاظ تولید پشم شیشه به خودکفایی رسیده و ظرفیت تولید پشم شیشه با ساخت واحد جدید این شرکت در شیراز به ۱۵ هزار تن افزایش می‌یابد و کشور‌های کویت، ترکیه، عربستان و روسیه از دیگر کشور‌هایی هستند که از رقیبان ایران در تولید پشم شیشه هستند.

باقری مدیر شرکت پشم شیشه شیراز نیز  گفت: در هر صنعتی که نیاز به عایق کاری و جلوگیری از اتلاف انرژی باشد از جمله محصولاتی مانند کناف، درای وال، عایق صدای کوبه‌ای مورد استفاده در کف ساختمانمی توان از پشم شیشه به عنوان یکی از مطلوب‌ترین و با صرفه‌ترین عایق‌ها بهره برد.

شیراز تولید کننده ۷۰ درصد پشم شیشه در کشور

وی گفت: امروزه در دنیای عایق‌ها از پشم شیشه محصولات جدیدی نظیر ساندویچ پانل پشم شیشه، دیوار‌های پیش ساخته عایق وآکوستیک پانل ساخته می شود.

باقری افزود: مواد اولیه پشم شیشه از جمله سیلیس در استان‌های مرکزی، فلدسپار و دولومیت در همدان، کربنات سدیم در آذربایجان شرقی، آهک و اوره در فارس، سولفات آمونیوم در آذربایجان غربی، سولفات سدیم در تهران و کیسه پلاستیک، گونی وچسب در اصفهان تولید می شود.

پشم شیشه عایقی حرارتی صوتی در گروه پشم معدن
دستغیب مدیر عامل شرکت پشم شیشه اضافه کرد: تولید و عرضه پشم شیشه در دنیا قدمتی ۸۰ ساله دارد و محصولی کاملا بهداشتی و بدون ریسک برای سلامتی انسان و محیط زیست بوده و از نظر طبقه بندی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان که وابسته به سازمان جهانی بهداشت بوده، شناخته شده است.

شیراز تولید کننده ۷۰ درصد پشم شیشه در کشور

وی تصریح کرد: پشم شیشه عایقی حرارتی صوتی در گروه پشم معدنی (پشم سنگ و پشم سرباره) از نظر ریسک سلامتی در ردیف چای و کافئین (غیر قابل طبقه بندی به عنوان سرطان زای انسانی) قرار دارد.

شرکت پشم شیشه شیراز در طرح ساخت واحد جدید ظرفیت تولید را از ۱۳ هزار تن به ۱۵ هزار تن افزایش می‌دهد که تاثیر بسزایی در تامین نیاز داخلی و امور صنعتی و بازرگانی را دارد.

با پیشرفت فیزیکی این مجموعه و استقرار در منطقه ویژه اقتصادی با سرمایه گذاری بالا تا پایان امسال توانسته باعث ایجاد اشتغال شود و با استفاده از تجهیزات وجذب نیروی انسانی توانمند تولید خود را بیش از بیش تحت استانداردهای ملی و بین المللی افزایش می دهد.

با صادرات محصولات پشم شیشه به کشور‌های اروپایی ارز آوری بیشتری هم به دنبال خواهد داشت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار