رئیس حفاظت محیط زیست اردکان یزد از مشاهده 2 قلاده یوزپلنگ آسیایی ‌از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در هفته جاری خبر داد.
کد خبر: ۶۴۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 21 August 2018

مرتضی عزیزی افزود: ماموران مستقر در پناهگاه حیات وحش دره انجیر، در حین گشت و کنترل در محدوده این منطقه، موفق به مشاهده مستقیم 2 قلاده یوزپلنگ آسیایی شدند.
وی اظهار داشت:‌ یوزهای مشاهده شده، 2 قلاده یوزپلنگ نر هستند که در طول سال‌های گذشته محدوده زیستی آن‌ها پناهگاه حیات وحش دره انجیر بوده و پس از مدتها دوباره مشاهده شده‌اند.
پناهگاه دره انجیر اردکان از سال 1381 به عنوان پناهگاه حیات وحش در زمره مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست استان یزد قرار گرفت.
مساحت آن 175 هزار و 302 هکتار و مهمترین مسیر دسترسی به آن جاده اصلی یزد- طبس است، این پناهگاه شامل سه منطقه ارتفاعی مهم به نام های دره انجیر، بوزوا و نی باز و دشت های حدفاصل آنهاست.
مهمترین گونه های گیاهی منطقه یادشده درمنه، قیچ، گون، رندک، بهوه شور و از پستانداران وحشی هم یوزپلنگ، کل و بز، جبیر، قوچ و میش، خرگوش، کفتار و مهمترین پرندگان آن نیز کبک، تیهو، باقرقره شکم سیاه و سنگ چشم خاکستری است.
سابقه مشاهده نخستین یوزپلنگ در استان یزد مربوط به سال 1354 در منطقه کلوت سرخابی شهرستان مهریز است .
علاوه بر یوزآسیایی، بیش از 800 گونه گیاهی، 190 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
60 نیروی محیط بان، یک میلیون و 270 هزار هکتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار