باز هم شهرداری تهران نتوانست برابر برنامه زمانی بندی بودجه سال 97، منابع درمانی خود را تامین کند. کسری بودجه مدیریت شهری حداقل در 4 ماهه اخیر نشان داد که اگر شهرداری تهران نتواند منابع تحقق بودجه امسال خود را سر و سامان دهد، شورای شهر تا انتهای سال برای اینکه شهرداری تهران به ورشکستگی نرسد؛ یک بازنگری جامعی را در بودجه مصوب امسال که رقمی بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان بوده است؛ داشته باشد.
کد خبر: ۶۴۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 20 August 2018
به گزارش تابناک : اینکه گزارش خزانه دار شورای شهر تهران نشان می دهدکه شهرداری تهران در 4 ماهه اخیر تنها توانسته حقوق کارکنان خود را تامین کند، اتفاق خوبی برای این مجموعه بزرگ نیست.
نکته قابل تامل این است که حتی مدیریت شهری برای تامین همین حقوق کارکنان خود نیز مجبور شده تا بخشی از آن را از بانک شهر در قالب دریافت تسهیلات مالی تامین کند، موضوعی که حکایت از آن دارد که این مجموعه در کسب درآمد پایدار از منابعی که در اختیار دارد؛ ناتوان بوده است.
 
گزارش دو ماه اخیر خزانه دار شورای شهر تهران یک بار دیگر بحران مالی ای را که شهرداری تهران درگیر آن است، نشان داد.
 
بر اساس این گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران در ماه های اردیبهشت و خرداد سال 97 این مجموعه توانسته تنها در  سه ماهه نخست امسال 49 درصد منابع را کسب کند. همین اعداد و ارقام  بازگوی این موضوع است که  شرایط اقتصادی به گونه‌ای نبوده که شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انضباط بودجه‌ای را طی کند.
 
اما سوال این است با توجه به اینکه بیشترین درآمد شهرداری ها در 6 ماهه اول سال تامین می شود ، اما چرا شهرداری تنها توانسته ۴۹درصد  بودجه خود را محقق  و 52 درصد کسری بودجه داشته است؟ 
 
این در حالی است که به گفته حسن رسولی؛ شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی دو ماهه نخست نسبت به تامین منابع در سقف 29 هزار و 49 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند.
 
آنطور که خزانه دار شورای شهر تهران گزارش داد؛ در دو ماه اردیبهشت و خرداد سال 1397 شهرداری تهران توانست با تحقق 48 درصد منابع مبلغ 13 هزار و 999 میلیارد ریال را تحصیل کند، این در حالی است که  با ثبت تنها 11 درصد مصارف خود مبلغ 3300 میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به عنوان گزارش هزینه دو ماهه اردیبهشت و خرداد ارائه کند.
 
با وجود اینکه بنا بر این گزارش 48 درصد از منابع مالی شهرداری محقق شده است اما اینکه تنها 11 درصد از مصارف شهرداری به عنوان هزینه ثبت شده است جای سوال دارد.
 
آن هم در شرایطی که یکی از شعارهای شورای شهر و شهرداری در دوره جدید شفافیت مالی بود و تنها ثبت 11 درصد از مصارف شهری نشان می دهد که هنوز بدنه شهرداری تهران برای تحقق این شعار آمادگی لازم را ندارد. موضوعی که رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز به آن اشاره کرد. 
 
اما در این رابطه رسولی تاکید دارد که تحقق 48 درصد دریافت‌ها  نشان می دهد که شهرداری با 52 درصد کسری عملکرد در تامین منابع روبه رو  بوده و ثبت میزان 11 درصد مصارف بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است.
 
نکته قابل تامل دیگری که در گزارش خزانه دار شورای شهر تهران وجود دارد، این است که سهرداری تهران در بخش عملکرد درآمد در دو ماه اردیبهشت وخرداد ماه امسال با کسری عملکرد 14 میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب روبه رو بوده است که بخش عمده این کسری بودجه در  عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است.
 
این در حالی است که  شهرداری تهران مکلف به تامین 43 درصد منابع خود از این محل بوده، اما تنها توانسته مبلغ 5138 میلیارد ریال را از منابع خود در این دو ماه از این محل تامین کند.
 
به عبارت دیگر بررسی های شورای شهر تهران نشان می دهد که شهرداری تهران در بخش عملکرد درآمدی در این دو ماه با کسری 58 درصدی روبه رو بوده است.
 
خزانه دار شورای شهر تهران بر این باور است که دلیل کسری بودجه شهرداری تهران در این بخش متاثر از تلاطم‌های بازار ارز و سکه بوده که این اوضاع بر روند تامین منابع شهرداری از محل عوارض در پروانه‌های ساختمانی درآمد حاصل از تغییر کاربری‌ها و عوارض بر مازاد تراکم در حد مجاز تاثیر مستقیم داشته است.
 
اما کسری بودجه شهرداری تهران در سایر بخش های مالی همچنان ادامه دارد. چرا که بر مبنای گزارش خزانه دار شورای شهر تهران در بخش درآمدها نیز این مجموعه با کسری 41 درصدی روبه رو بوده به گونه ای که توانسته تنها 8 میلیارد ریال  از درآمدهای خودرا در این بخش تامین کند. 
 
البته شهرداری تهران در بخش عملکرد هزینه ای نیز در دو ماه اردیبهشت و خرداد امسال با کسری 23 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب شورا روبه رو بوده است. عمده این کسری نیز مربوط به بخش تملک دارایی ها و سرمایه ای بوده است به عبارت ساده تر این کسری مربوط به پروژه های شهری و هزینه توسعه شهر بوده است.
 
این در حالی است که شهرداری برابر قانون بودجه مکلف به هزینه 43 درصدی منابع از این محل بوده است اما این مجموعه تنها 134 میلیارد ریال معادل 4 درصد از مصارف دو ماهه خود را در بخش دارایی های سرمایه ای هزینه کرده است. 
 
گزارش های خزانه دار شورای شهر تهران نشان می دهد که در ماه اخیر شهرداری تهران 89 درصد از کل مصارف هزینه ای خود را به حوزه های نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه های اجتناب ناپذیر مدیریت شهری اختصاص داده است که معادل 2941 میلیارد ریال می شود. 
 
آنطور که رسولی اعلام کرد؛ در بخش مصارف تملک دارایی‌های مالی یا همان هزینه‌های بازپرداخت وام‌ها، تسهیلات و دیون شاهد عملکرد 79 میلیارد ریالی در دو ماهه اردیبهشت و خرداد سال جاری هستیم. 
 
این در حالی است که  هزینه‌های قطعی و پرداختی بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده است که این اتفاق ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختی بوده است. به همین دلیل لازم است شهرداری تهران تمهیدات لازم برای روزآمد کردن ثبت اسناد مالی و ارائه گزارشات دقیق را مورد توجه جدی قرار دهند.
 
تحقق تنها 49 درصد از منابع و مصارف بودجه از سوی شهرداری تهران در دو ماه اخیر حکایت از آن دارد که در نوسانات اقتصادی اخیر نتوانسته در یک مسیر تعادل حرکت کند به همین دلیل پیش بینی می شود که هم اکنون مدیریت شهری تهران در بحران مالی قرار دارد و احتمال اینکه روند خدمات رسانی به شهروندان تهرانی دچار وقفه شود؛ وجود خواهد داشت. 
 
موضوعی که امروز نیز در هشدارهای رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران نیز به آن اشاره کرد و هشدار داد: وضعیت مالی شهرداری تهران بحرانی است به گونه ای که تنها نیمی از بودجه شهرداری محقق شده و ما اگر بر این اساس جلو برویم از بودجه ۱۷ هزار و پانصد میلیارد تومانی حداکثر حدود ۹ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.
 
به اعتقاد مجید فراهانی؛  این بدین معنا است که تنها می توان هزینه های نگهداشت شهر را تامین کرد و ما شاهد تعطیلی پروژه های شهری هستیم.
 
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بر این باور است که شهرداری تهران برای عبور از این بحران مالی که در پیش رو دارد دو راه حل بیشتر ندارد. نخست آنکه هزینه های خود را کاهش دهد . دومین راهکار این است که بتواند نهضت جذب سرمایه گذار را برای اجرای پروژه های شهری اجرا کند. اتفاقی که تا کنون در این مجموعه به دلیل ساز و کارهای درست، نیفتاده است.
 
 بررسی های مجید فراهانی نشان می دهد متاسفانه عزم لازم در دولت  در رابطه با درآمد پایدار شهرداری ها وجود ندارد چرا که  اکنون  پیشنهاد تعطیلی اخذ ارزش افزوده توسط وزارت صمت  مطرح شده است که اگر محقق شود شاهد  کاهش حدود هزار و پانصد میلیارد تومان هزینه ها در شش ماه دوم سال خواهیم بود. علاوه بر این با توجه به  رکود مسکن در کلانشهرها  6 هزار میلیارد از درآمد شهرداری تهران در این بخش کم خواهد شد.
 
کسری 52 درصدی شهرداری تهران در بخش درآمدها اتفاق خوبی برای کلانشهرهی همچون تهران نخواهد بود. مساله ای که حتی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز به آن تاکید کرد و خواستار تشکیل جلسه اضطراری برای اصلاح بودجه امسال شهرداری تهران شد.
 
به گفته محمد سالاری؛ گزارش خزانه داری شورای شهر تهران نشان داد که وقتی شهرداری تهران در پر درامد ترین ماه های سال با این میزان کسری و کاهش درامد روبه رو می شود، یعنی این مجموعه با یک بحران مالی بسیار بزرگ در 6 ماهه دوم سال روبه رو خواهد بود.
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار